سینماسینما، آرش عنایتی
یکی از کاربردیترین توصیهها به هر فیلمساز جوانی در ابتدای راه، نگاه به زندگی خویشتن و بنای داستانی بر مبنای تجربیات شخصیاش است. پندی که هر مستندساز جوان و هوشمندی با هر پنداری که به آن عمل کرده، بهرههای فراوان از آن برده است. لیست اوروخکو مستند ساز جوان شیلیایی بر پایهی همین اندرز به سراغ خویشاوندانش رفته و مایهی اصلی داستاناش نتیجهی همین کنکاش است. جایی که از قضا دریافته خالهی محبوب، جذاب و مورد علاقهی همه، در واقع عضوِ پلیس مخفی بدنام حکومت شیلی(DINA) در دوران حکومت ژنرال پینوشه بوده است. از این لحظه به بعد، جسارتاش در انتخاب موضوع، ستودنی و شجاعتاش به سبب پیگیری سوژه و نگاه بیطرفانهاش، تلاشی نستوه و قابل تقدیر است. به این ترتیب، فیلم از محدودهی خانواده، به پهنای گیتی بسط و گسترش مییابد (از شیلی تا استرالیا). پیمانِآدریانا، ظاهرا پیوندی میان خالهی کاریزماتیک و خواهرزادهی شیفتهاش به منظور پوشش، تبری و تبرئهی آدریانا منعقد شده است. اندک اندک و با ریزش شواهد و ادله از در و دیوار، پیمانهی صبر فیلمساز را از حقیقت پر میکند به گونهای که دیگر جایی برای فریب و دروغ از برای آدریانا باقی نمیگذارد. آدریانا که خود روزی عامل شکنجه و اعترافگیری بوده، این اصل اساسی را فراموش میکند که هر چه در انکار بکوشی، بیشتر از پیش بر اثبات کوشیدهای و چنتهی تهی استدلالاش را زمانی عیان میسازد که از اعتقاداش به شکنجه می گوید. زمانیکه آن را ابزاری مفید و کاربردی در دستان هر حکومتی و رسیدن به حقیقت را بدون آن محال و ممتنع میداند. به گفتهی او، در شرایط عادی و بدون اعمالِ شکنجه، گرفتن اطلاعات و اعتراف از هر مظنونی ناممکن است. لیسِت به درستی و ظرافت عکس این مدعا را ثابت میکند. آن هم در برابر خالهی عزیزش(مدعی) و برابر تماشاگران (مدعی علیه). آنجا که سخنان طرفین-شکنجهگران/قربانیان/کارشناسان- را در برابر هم مینهد و با نمایشِ تصاویر بازسازی شده ای که از خاطرات بازماندگان تهیه شده و در شبکههای تلویزیونی انتشار یافتهاند، تشت رسوایی هر سرویس اطلاعاتی را از بام به پایین میاندازد. جدا از خلاقیت لیسِت در شناساندن آدریانا و همانند سازیاش با وضعیتِ مادربزرگ و تحلیل رفتن تدریجی هر دو، نکتهی قابل تامل دیگر، آن جاست که به درستی از سیاست یک بام دو هوای نظامهای لیبرال پرده برمی دارد. کشورهایی دموکرات، که مامن و پناهگاه سفاکان رژیمهای توتالیتر شدهاند (کشور استرالیا هیچ کوششی در شناسایی و استرداد آدریانا انجام نمیدهد). لیسِت فاجعه را آن جا ترسیم میکند که میبینیم، مجموع نفراتی که برای یادبود روز کودتا بر علیه آلنده گِرد هم آمدهاند و همهی کسانی که برای اعتراض در مقابل خانهی آدریانا تجمع کردهاند، بسیار کمتر از کسانی هستند که در سالنی در طرفداری از نظام پیشین( پینوشه) دور هم جمع شدهاند. گویی حضورشان در عرصهی سیاست به کمی فراموشی وابسته است تا این بار، به شکل خطرناکتری سر بر آوردند و سرهای آزادی خواهان را بر باد دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز