سینماسینما، آرش عنایتی
یکی از کاربردیترین توصیهها به هر فیلمساز جوانی در ابتدای راه، نگاه به زندگی خویشتن و بنای داستانی بر مبنای تجربیات شخصیاش است. پندی که هر مستندساز جوان و هوشمندی با هر پنداری که به آن عمل کرده، بهرههای فراوان از آن برده است. لیست اوروخکو مستند ساز جوان شیلیایی بر پایهی همین اندرز به سراغ خویشاوندانش رفته و مایهی اصلی داستاناش نتیجهی همین کنکاش است. جایی که از قضا دریافته خالهی محبوب، جذاب و مورد علاقهی همه، در واقع عضوِ پلیس مخفی بدنام حکومت شیلی(DINA) در دوران حکومت ژنرال پینوشه بوده است. از این لحظه به بعد، جسارتاش در انتخاب موضوع، ستودنی و شجاعتاش به سبب پیگیری سوژه و نگاه بیطرفانهاش، تلاشی نستوه و قابل تقدیر است. به این ترتیب، فیلم از محدودهی خانواده، به پهنای گیتی بسط و گسترش مییابد (از شیلی تا استرالیا). پیمانِآدریانا، ظاهرا پیوندی میان خالهی کاریزماتیک و خواهرزادهی شیفتهاش به منظور پوشش، تبری و تبرئهی آدریانا منعقد شده است. اندک اندک و با ریزش شواهد و ادله از در و دیوار، پیمانهی صبر فیلمساز را از حقیقت پر میکند به گونهای که دیگر جایی برای فریب و دروغ از برای آدریانا باقی نمیگذارد. آدریانا که خود روزی عامل شکنجه و اعترافگیری بوده، این اصل اساسی را فراموش میکند که هر چه در انکار بکوشی، بیشتر از پیش بر اثبات کوشیدهای و چنتهی تهی استدلالاش را زمانی عیان میسازد که از اعتقاداش به شکنجه می گوید. زمانیکه آن را ابزاری مفید و کاربردی در دستان هر حکومتی و رسیدن به حقیقت را بدون آن محال و ممتنع میداند. به گفتهی او، در شرایط عادی و بدون اعمالِ شکنجه، گرفتن اطلاعات و اعتراف از هر مظنونی ناممکن است. لیسِت به درستی و ظرافت عکس این مدعا را ثابت میکند. آن هم در برابر خالهی عزیزش(مدعی) و برابر تماشاگران (مدعی علیه). آنجا که سخنان طرفین-شکنجهگران/قربانیان/کارشناسان- را در برابر هم مینهد و با نمایشِ تصاویر بازسازی شده ای که از خاطرات بازماندگان تهیه شده و در شبکههای تلویزیونی انتشار یافتهاند، تشت رسوایی هر سرویس اطلاعاتی را از بام به پایین میاندازد. جدا از خلاقیت لیسِت در شناساندن آدریانا و همانند سازیاش با وضعیتِ مادربزرگ و تحلیل رفتن تدریجی هر دو، نکتهی قابل تامل دیگر، آن جاست که به درستی از سیاست یک بام دو هوای نظامهای لیبرال پرده برمی دارد. کشورهایی دموکرات، که مامن و پناهگاه سفاکان رژیمهای توتالیتر شدهاند (کشور استرالیا هیچ کوششی در شناسایی و استرداد آدریانا انجام نمیدهد). لیسِت فاجعه را آن جا ترسیم میکند که میبینیم، مجموع نفراتی که برای یادبود روز کودتا بر علیه آلنده گِرد هم آمدهاند و همهی کسانی که برای اعتراض در مقابل خانهی آدریانا تجمع کردهاند، بسیار کمتر از کسانی هستند که در سالنی در طرفداری از نظام پیشین( پینوشه) دور هم جمع شدهاند. گویی حضورشان در عرصهی سیاست به کمی فراموشی وابسته است تا این بار، به شکل خطرناکتری سر بر آوردند و سرهای آزادی خواهان را بر باد دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





