سینماسینما، نزهت بادی
فیلم که در جزیره هرمز با آن فضای بکر و گرم و جاندارش میگذرد، بهخوبی از ظرفیتهای اقلیمی و بومی آنجا بهره میبرد.
از همان ابتدای فیلم «هندی و هرمز» ساخته عباس امینی که هندی و هرمز را در حجله زفافشان میبینیم، انگار با دو کودک از همهجا بیخبر روبرو هستیم که لباس عروس و داماد به تنشان کردهاند و همه چیز برایشان در ادامه بازیهای بچگانهشان به نظر میرسد اما آن صدای هلهله و پایکوبی که از فضای خارج از اتاق به گوش میرسد، نشان میدهد که ماجرا در دنیای بزرگترها جدی است و از دخترک و پسرک انتظار دارند که از این پس در قالب یک زن و شوهر رفتار کنند.
هندی سیزده ساله و هرمز شانزده ساله هیچ درکی از موقعیت پیچیده زناشویی ندارند و برای مواجهه با تعهدات و وظایف و مسئولیتهای زندگی مشترک آماده نیستند و به ناگه از دنیای بچگی و خیالپردازی و بازیگوشیشان به جهان ترسناک بزرگسالی پرت شدهاند و حالا باید بلوغی زودرس و دردناک را از سر بگذرانند و در میانه این مهلکه دشوار و بیرحم زندگی بهتنهایی روی پای خود بایستند و از پس مشکلاتی که بسیار بزرگتر از درک و فهم و توان آنهاست، برآیند. اجتماع هیچ آگاهی و حق انتخابی به آنها نداده و هیچ امکاناتی برای آغاز زندگی مشترکشان فراهم نکرده است، جز اینکه رختخوابی دونفره برایشان پهن کند اما در جایگاه قیم و بزرگتر مورد مواخذهشان قرارمی دهد که چرا نمیتوانند همچون یک زن و مرد بالغ زندگی کنند.
از عنوان فیلم که بر اسم دختر و پسر بهطور همزمان تأکید دارد، میتوان دریافت که هر دو به یک اندازه قربانی این سنت غلط ازدواج زودهنگام هستند و آسیب میبینند و عباس امینی از طریق نشانههای مشترک، بر پیوند آنها در زمینه فرجامی تلخ تأکید میکند و درد و رنجشان را بهموازات هم تداعی میکند. مثل جایی که پسر در میان خاکهای سرخ از صاحب کارخانه کتک میخورد و آن رد خونی که از سر و روی و تن او بر زمین جاری میشود، ما به ازایی برای جراحتی بهحساب میآید که دخترک بعد از رابطه زناشویی متحمل شده است و انگار هر دو در یک زمان بکارت و کودکیشان را از دست میدهند.
فیلم که در جزیره هرمز با آن فضای بکر و گرم و جاندارش میگذرد، بهخوبی از ظرفیتهای اقلیمی و بومی آنجا بهره میبرد و از بافت بصریاش در راستای تضاد با روایت داستانی کمک میگیرد و از آن جزیره زیبا و شگفتانگیز و سرخفام، تنگنای خفقان باری میسازد که به خاطر آدابورسوم قدیمیاش ساکنان کم سن و سال خود را به تباهی میکشاند و آن دریای پررمزورازی که میتواند تغزلیترین میعادگاه برای هر زوج عاشقی در وقت مناسب خود باشد، بهواسطه سنتهای تحمیلی و جبری به محل وداع و جدایی زودهنگام بدل میشود و آن صحنه دلنشین گفتوگوی بازیگوشانه هندی و هرمز درباره ماهیهای مرده که از دریا به ساحل افتادهاند، جنبهای پیشگویانه درباره سرنوشتی تراژیک برای خودشان مییابد.
منبع: هنرآنلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- «مرز بیپایان» از جشنواره رتردام جایزه گرفت
- درخشش فیلمهای ایرانی در جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- «کشتارگاه» در جشنواره فیلمهای پلیسی/ گفتگوی سینماسینما با عباس امینی/ داستان گوسفندهایی که تبدیل به دلار میشوند!
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- راهیابی «من اینجا هستم» به جشنواره فیلم شانگهای
- یک پیشنهاد لذتبخش/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه»
- گفتوگو با کارگردان «کشتارگاه»/ همگی در برابر اتفاقات بیحس شدهایم
- گنجی که دهان روح را تلخ می کند/ نگاهی به «کشتارگاه»
- طمع/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه» ساختهی عباس امینی
- «کشتارگاه» در راه اکران آنلاین/ عباس امینی: اکران آنلاین، فرصتی برای فیلمهای مستقل است
- روز ششم فیلم فجر نمایش «کشتارگاه» «مردن در آب مطهر» / گزارش تصویری
- باران کوثری به «کشتارگاه» پیوست/ فیلمی درباره مشکلات اجتماعی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد