سینماسینما، نزهت بادی
فیلم که در جزیره هرمز با آن فضای بکر و گرم و جاندارش میگذرد، بهخوبی از ظرفیتهای اقلیمی و بومی آنجا بهره میبرد.
از همان ابتدای فیلم «هندی و هرمز» ساخته عباس امینی که هندی و هرمز را در حجله زفافشان میبینیم، انگار با دو کودک از همهجا بیخبر روبرو هستیم که لباس عروس و داماد به تنشان کردهاند و همه چیز برایشان در ادامه بازیهای بچگانهشان به نظر میرسد اما آن صدای هلهله و پایکوبی که از فضای خارج از اتاق به گوش میرسد، نشان میدهد که ماجرا در دنیای بزرگترها جدی است و از دخترک و پسرک انتظار دارند که از این پس در قالب یک زن و شوهر رفتار کنند.
هندی سیزده ساله و هرمز شانزده ساله هیچ درکی از موقعیت پیچیده زناشویی ندارند و برای مواجهه با تعهدات و وظایف و مسئولیتهای زندگی مشترک آماده نیستند و به ناگه از دنیای بچگی و خیالپردازی و بازیگوشیشان به جهان ترسناک بزرگسالی پرت شدهاند و حالا باید بلوغی زودرس و دردناک را از سر بگذرانند و در میانه این مهلکه دشوار و بیرحم زندگی بهتنهایی روی پای خود بایستند و از پس مشکلاتی که بسیار بزرگتر از درک و فهم و توان آنهاست، برآیند. اجتماع هیچ آگاهی و حق انتخابی به آنها نداده و هیچ امکاناتی برای آغاز زندگی مشترکشان فراهم نکرده است، جز اینکه رختخوابی دونفره برایشان پهن کند اما در جایگاه قیم و بزرگتر مورد مواخذهشان قرارمی دهد که چرا نمیتوانند همچون یک زن و مرد بالغ زندگی کنند.
از عنوان فیلم که بر اسم دختر و پسر بهطور همزمان تأکید دارد، میتوان دریافت که هر دو به یک اندازه قربانی این سنت غلط ازدواج زودهنگام هستند و آسیب میبینند و عباس امینی از طریق نشانههای مشترک، بر پیوند آنها در زمینه فرجامی تلخ تأکید میکند و درد و رنجشان را بهموازات هم تداعی میکند. مثل جایی که پسر در میان خاکهای سرخ از صاحب کارخانه کتک میخورد و آن رد خونی که از سر و روی و تن او بر زمین جاری میشود، ما به ازایی برای جراحتی بهحساب میآید که دخترک بعد از رابطه زناشویی متحمل شده است و انگار هر دو در یک زمان بکارت و کودکیشان را از دست میدهند.
فیلم که در جزیره هرمز با آن فضای بکر و گرم و جاندارش میگذرد، بهخوبی از ظرفیتهای اقلیمی و بومی آنجا بهره میبرد و از بافت بصریاش در راستای تضاد با روایت داستانی کمک میگیرد و از آن جزیره زیبا و شگفتانگیز و سرخفام، تنگنای خفقان باری میسازد که به خاطر آدابورسوم قدیمیاش ساکنان کم سن و سال خود را به تباهی میکشاند و آن دریای پررمزورازی که میتواند تغزلیترین میعادگاه برای هر زوج عاشقی در وقت مناسب خود باشد، بهواسطه سنتهای تحمیلی و جبری به محل وداع و جدایی زودهنگام بدل میشود و آن صحنه دلنشین گفتوگوی بازیگوشانه هندی و هرمز درباره ماهیهای مرده که از دریا به ساحل افتادهاند، جنبهای پیشگویانه درباره سرنوشتی تراژیک برای خودشان مییابد.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- «مرز بیپایان» از جشنواره رتردام جایزه گرفت
- درخشش فیلمهای ایرانی در جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- «کشتارگاه» در جشنواره فیلمهای پلیسی/ گفتگوی سینماسینما با عباس امینی/ داستان گوسفندهایی که تبدیل به دلار میشوند!
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- راهیابی «من اینجا هستم» به جشنواره فیلم شانگهای
- یک پیشنهاد لذتبخش/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه»
- گفتوگو با کارگردان «کشتارگاه»/ همگی در برابر اتفاقات بیحس شدهایم
- گنجی که دهان روح را تلخ می کند/ نگاهی به «کشتارگاه»
- طمع/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه» ساختهی عباس امینی
- «کشتارگاه» در راه اکران آنلاین/ عباس امینی: اکران آنلاین، فرصتی برای فیلمهای مستقل است
- روز ششم فیلم فجر نمایش «کشتارگاه» «مردن در آب مطهر» / گزارش تصویری
- باران کوثری به «کشتارگاه» پیوست/ فیلمی درباره مشکلات اجتماعی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





