سینماسینما، زهرا مشتاق
تحریف تاریخ در کارهایی که از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش می شود اتفاق تازه ای نیست. و مدیران ارشد ناظر که از بیرون بودن تار مویی نمی گذرند، خروار خروار تحریف را زیر سیبیل و محاسن خود رد می کنند و عین خیالشان هم نیست. انگار در پل معروف صراط فقط از موهای بیرون شده می پرسند، نه دروغ ها و تحریف های تاریخی. تحریف هایی که هر بار از آستینی بیرون می آید و این بار، جواد خان شمقدری با روزهای ابدی.
در قسمت پنجم این سریال، طی یک حادثه، یک ایرانی، به دست یک مستشار آمریکایی کشته می شود. و سپس عباس امیر انتظام (معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت موقت مهندس بازرگان) از طرف دولت دستور می دهد که فرد آمریکایی آزاد شود. و بعد دوربین زحمت می کشد، امضای جعل شده از سوی امیر انتظام را نیز نشان می دهد.
آقای محسن علی اکبری، تهیه کننده محترمی که به ساختن سریال های تاریخی در شناسنامه کاری خود افتخار می کنید؛ شما در گفت و گوهایی که پیش از پخش این سریال داشته اید بارها تاکید کرده اید که روزهای ابدی به مستندات واقعی آن دوران پایبند است. گفته اید سعی شده از تحریف این مقطع مهم تاریخی جلوگیری شود. گفته اید آقای شمقدری چهار سال تحقیق مفصل و بسیار سنگین انجام داده اند. به طوری که نام تمام آن کتاب های مورد مطالعه در پنج صفحه جا داده می شود. واقعا نتیجه آن همه تحقیق جنابعالی و شخص کارگردان این شده است که واقعیت جعل شده به تصویر کشیده شود؟ آیا احتمالا شما اطلاع ندارید که بالاخره و پس از سال ها به بی گناهی عباس امیر انتظام اعتراف کرده اند؟ آیا احتمالا در روزنامه مستقل که در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۹ منتشر شد، گفت و گوی مفصل با محمد حسین متقی، بازپرس دادگاه های عباس امیر انتظام را ندیده یا نخوانده اید؟ آیا اگر حتا یک درصد از تحریف شما راست بود، در دادگاه های سال ۶۰ که همه ما به شرایط دشوار آن اشراف و آگاهی داریم، این مورد نیز به انبوه اتهام های منتسب به ایشان اضافه و بیان نمی شد؟ چگونه دو سال پس از مرگ عباس امیر انتظام در حالی که خانواده اش حی و حاضرند؛ چنین جفای بزرگی بر او روا می دارید؟ به چه قیمتی حاضر به تحریف تاریخی شده اید، که بسیاری از هم عصران او زنده اند و نفس می کشند؟ آیا احتمالا در انبوه کتاب های مورد مطالعه شما آقایان و در آن فهرست پنج صفحه ای، نام کتاب «آن سوی اتهام» که شامل خاطرات عباس امیر انتظام از شهریور ۵۷ تا خرداد ۶۰ است؛ وجود ندارد؟ آیا احتمالا به خود زحمت مطالعه این کتاب را داده اید؟ حتما بهتر از من می دانید که عباس امیر انتظام تنها یک قربانی بود و هرگز اتهاماتی که بر علیه او گفته شد، در هیچ دادگاهی ثابت نشد و او سال های طولانی، در بی گناهی تمام در زندان گذراند و در حالی این جهان را ترک کرد که در مرخصی استعلاجی به سر می برد.
حضرت امام حسین (ع) می فرمایند اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید. شما که الحمدالله دیندار شناخته شده ای هستید، پس لطفا اندکی هم آزاده باشید و خود را موظف به پاسخگویی به تاریخ و البته عذرخواهی رسمی از خانواده و بازماندگان ایشان کنید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفت وگو با سحر خزائیلی به بهانه پخش مجدد سریال روزهای ابدی از تلویزیون
- نمایش خیانتهای بختیار در «روزهای ابدی»
- توضیحات تهیهکننده «روزهای ابدی» درباره استفاده از کلاه گیس/ بازیگران ارمنی بودند
- واکنش عیاری به مقایسه حجاب در فیلم کاناپه با حجاب در سریال شمقدری
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- تصاویر گریم ابراهیم یزدی و آخرین سفیر آمریکا در ایران در سریالی به کارگردانی جواد شمقدری
- بزرگداشت سه سینماگر شاخص دفاعمقدس در اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- اظهارات همایون اسعدیان/ از زیر و بم حواشی خانه سینما تا اکران / «اختلاف طبیعی است»
- روایت جواد شمقدری از پشت پرده لابی مدیران در جشنوارههای سینمایی
- شمقدری در واکنش به سخنان وزیر ارشاد: رفع توقیفها شبیه انتحار است
- طنزی درباره اظهارات شمقدری در مورد فروش نسخه قاچاق «طوفان شن» در آمریکا
- ۱۳ سکاندار سینمایی کشور چه کسانی بودند؟
- واکنش شمقدری به جایزه اسکار اصغر فرهادی/ طنز
- واکنش افخمی و شمقدری به نامزدی فیلم فروشنده در اسکار/ طنز
- یادتان نرود از حقوق همه هنرمندان دفاع کنید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





