سینماسینما، زهرا مشتاق
تحریف تاریخ در کارهایی که از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش می شود اتفاق تازه ای نیست. و مدیران ارشد ناظر که از بیرون بودن تار مویی نمی گذرند، خروار خروار تحریف را زیر سیبیل و محاسن خود رد می کنند و عین خیالشان هم نیست. انگار در پل معروف صراط فقط از موهای بیرون شده می پرسند، نه دروغ ها و تحریف های تاریخی. تحریف هایی که هر بار از آستینی بیرون می آید و این بار، جواد خان شمقدری با روزهای ابدی.
در قسمت پنجم این سریال، طی یک حادثه، یک ایرانی، به دست یک مستشار آمریکایی کشته می شود. و سپس عباس امیر انتظام (معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت موقت مهندس بازرگان) از طرف دولت دستور می دهد که فرد آمریکایی آزاد شود. و بعد دوربین زحمت می کشد، امضای جعل شده از سوی امیر انتظام را نیز نشان می دهد.
آقای محسن علی اکبری، تهیه کننده محترمی که به ساختن سریال های تاریخی در شناسنامه کاری خود افتخار می کنید؛ شما در گفت و گوهایی که پیش از پخش این سریال داشته اید بارها تاکید کرده اید که روزهای ابدی به مستندات واقعی آن دوران پایبند است. گفته اید سعی شده از تحریف این مقطع مهم تاریخی جلوگیری شود. گفته اید آقای شمقدری چهار سال تحقیق مفصل و بسیار سنگین انجام داده اند. به طوری که نام تمام آن کتاب های مورد مطالعه در پنج صفحه جا داده می شود. واقعا نتیجه آن همه تحقیق جنابعالی و شخص کارگردان این شده است که واقعیت جعل شده به تصویر کشیده شود؟ آیا احتمالا شما اطلاع ندارید که بالاخره و پس از سال ها به بی گناهی عباس امیر انتظام اعتراف کرده اند؟ آیا احتمالا در روزنامه مستقل که در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۹ منتشر شد، گفت و گوی مفصل با محمد حسین متقی، بازپرس دادگاه های عباس امیر انتظام را ندیده یا نخوانده اید؟ آیا اگر حتا یک درصد از تحریف شما راست بود، در دادگاه های سال ۶۰ که همه ما به شرایط دشوار آن اشراف و آگاهی داریم، این مورد نیز به انبوه اتهام های منتسب به ایشان اضافه و بیان نمی شد؟ چگونه دو سال پس از مرگ عباس امیر انتظام در حالی که خانواده اش حی و حاضرند؛ چنین جفای بزرگی بر او روا می دارید؟ به چه قیمتی حاضر به تحریف تاریخی شده اید، که بسیاری از هم عصران او زنده اند و نفس می کشند؟ آیا احتمالا در انبوه کتاب های مورد مطالعه شما آقایان و در آن فهرست پنج صفحه ای، نام کتاب «آن سوی اتهام» که شامل خاطرات عباس امیر انتظام از شهریور ۵۷ تا خرداد ۶۰ است؛ وجود ندارد؟ آیا احتمالا به خود زحمت مطالعه این کتاب را داده اید؟ حتما بهتر از من می دانید که عباس امیر انتظام تنها یک قربانی بود و هرگز اتهاماتی که بر علیه او گفته شد، در هیچ دادگاهی ثابت نشد و او سال های طولانی، در بی گناهی تمام در زندان گذراند و در حالی این جهان را ترک کرد که در مرخصی استعلاجی به سر می برد.
حضرت امام حسین (ع) می فرمایند اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید. شما که الحمدالله دیندار شناخته شده ای هستید، پس لطفا اندکی هم آزاده باشید و خود را موظف به پاسخگویی به تاریخ و البته عذرخواهی رسمی از خانواده و بازماندگان ایشان کنید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفت وگو با سحر خزائیلی به بهانه پخش مجدد سریال روزهای ابدی از تلویزیون
- نمایش خیانتهای بختیار در «روزهای ابدی»
- توضیحات تهیهکننده «روزهای ابدی» درباره استفاده از کلاه گیس/ بازیگران ارمنی بودند
- واکنش عیاری به مقایسه حجاب در فیلم کاناپه با حجاب در سریال شمقدری
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- تصاویر گریم ابراهیم یزدی و آخرین سفیر آمریکا در ایران در سریالی به کارگردانی جواد شمقدری
- بزرگداشت سه سینماگر شاخص دفاعمقدس در اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- اظهارات همایون اسعدیان/ از زیر و بم حواشی خانه سینما تا اکران / «اختلاف طبیعی است»
- روایت جواد شمقدری از پشت پرده لابی مدیران در جشنوارههای سینمایی
- شمقدری در واکنش به سخنان وزیر ارشاد: رفع توقیفها شبیه انتحار است
- طنزی درباره اظهارات شمقدری در مورد فروش نسخه قاچاق «طوفان شن» در آمریکا
- ۱۳ سکاندار سینمایی کشور چه کسانی بودند؟
- واکنش شمقدری به جایزه اسکار اصغر فرهادی/ طنز
- واکنش افخمی و شمقدری به نامزدی فیلم فروشنده در اسکار/ طنز
- یادتان نرود از حقوق همه هنرمندان دفاع کنید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





