سینماسینما، محدثه واعظیپور
خبر نمایش دو فیلم «یدو» و «تکتیرانداز» پیش از اکران عمومی در نوروز از شبکههای تلویزیون موجی از انتقادها و مخالفتها را به دنبال داشت، اما در همه این اعتراضها، یک نکته اساسی مغفول مانده است. «یدو» (مهدی جعفری) و «تک تیرانداز» (علی غفاری) دو فیلم ارگانی هستند، فیلمهایی که از ابتدا قرار نبوده پرفروش باشند. مضمون، ترکیب بازیگران و حال و هوای هر دو فیلم برای جذب مخاطب انبوه مناسب نیست. حتی اگر این فیلم ها روی پرده را میدیدند، موفقیتی نصیب سازندگانشان نمیشد. همه اینها به معنی بیارزش بودن «تکتیرانداز» یا «یدو» نیست. اما وقتی از ماجرای اکران و دیده شدن یک فیلم حرف میزنیم، مناسباتی وجود دارد که خودش را بیش از اراده و خواست هر مدیر یا نهاد و ارگانی نشان میدهد.
در اکران نوروز ۱۴۰۰ می توان تجلی این خواست و سلیقه را دید. آن هم در شرایطی که هنوز سینماها به روزهای رونق بازنگشته اند، در ترکیب نوروزی فیلم «هفتهای یک بار آدم باش» (شهرام شاهحسینی) با بازی پژمان جمشیدی ستاره محبوب این روزهای سینمای ایران بیش از دیگر فیلمها، حتی فیلم ستایش شده مجید مجیدی فروش داشته است. توجهی که به «خورشید» شد قابل مقایسه با نقد و نظرهای مثبت و منفی درباره «تکتیرانداز» و «یدو» نیست. از «خورشید» با توجه به نام و اعتبار سازندهاش و امتیازهای فیلم، گروه بازیگران و عوامل صاحب نامش، انتظاری بیش از این وجود داشت. اما «خورشید» رقابت را به فیلمی از سینمای بدنه واگذار کرده است.
با توجه به تجربه شکست اغلب فیلمهای ارگانی در گیشه (در رقابت سالم) و با صرف نظر از آمارسازی و ارائه اطلاعات غلط درباره فروش بعضی از این فیلمها، سرنوشت «یدو» و «تک تیرانداز» در گیشه بهتر از «خورشید» نبود. خورشیدی که یکی از بهترین فیلمهای یک دهه اخیر کارنامه سازندهاش است. پخش «یدو» و «تک تیرانداز» از تلویزیون، اتفاقا فرصتی فراهم می کند تا مخاطبان بیشتری با صرف هزینهای کمتر این آثار را ببینند. نمایش این فیلمها در سینما، هدر دادن بیتالمال و بودجههایی است که باید در راههایی بهتر هزینه شود. در شرایطی که فیلمهای بسیاری پشت خط اکران ماندهاند، وضعیت اکران ۱۴۰۰ مبهم است و شیوع ویروس کرونا، سینماداری را به سوی تعطیلی کشانده، حذف فیلمهایی که جذابیت اندکی برای تماشاگران سینما دارند جلوگیری از ضرر بیشتر است. هر سال، هزینه بالایی صرف تولید آثاری از جنس «یدو» و «تکتیرانداز» میشود و معمولا این فیلمها در انتهای جدول فروش جای میگیرند، شاید صرف نظر کردن از اکران این فیلمها بخشی از ضررهای ناشی از تولید آنها را جبران کند و خط پایانی برای رویابافی مدیران درباره استقبال از این آثار باشد. سینما، با همه پیچیدگیهایش، قوانین خود را دارد و با تبصره، قانون و حمایت نمیتوان این قانونها را تغییر داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- ۳۲ فیلم ایرانی در جشنواره جهانی داکا، بنگلادش
- «تک تیرانداز» به صورت آنلاین اکران میشود
- گزارش مراسم اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان/ «پسران دریا»، بهترین فیلم بخش ملی
- معرفی آثار بخش بینالملل جشنواره کودک
- در نشست خبری دبیر جشنواره، فیلمهای سیوچهارمین جشنواره کودک معرفی شد/ اکران فیزیکی و مجازی/ معرفی داورها
- «تک تیرانداز» همزمان با هفته دفاع مقدس اکران میشود
- توضیحات تهیهکننده «یدو» درباره افت کیفیت این فیلم در پخش تلویزیونی
- رابطه سینما و تلویزیون چگونه باشد راضی کننده است؟
- پخش تلویزیونی فیلمهای برتر جشنواره فجر قبل از اکران
- مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ یدو بهترین فیلم جشنواره ۳۹
- فیلم «یدو» شریف است/ نگاهی به فیلم «یدو»
- نگاهی به فیلمهای «خط فرضی» و «یدو»
- نگاهی به فیلمهای «ستاره بازی» و «تک تیرانداز»
- «تک تیرانداز» و آفت ساده انگاری/ نگاهی به فیلم «تک تیرانداز»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری