سام بهشتی
نمیدانم که دیگر چه باید گفت و چگونه نوشت که آقای وزیر کمی تامل کند و راه حلی برای انسجام این وضعیت فرهنگی فاجعه بار ارائه دهد، چند ماه دیگر دوباره فصل انتخابات از راه میرسد و بازهم نامزدهای احتمالی میخواهند وعده وعید دهند که اگر به قدرت برسند، چنین و چُنان خواهند کرد.
دولتِ حسن روحانی هم در این میان اگر بخواهد اعتماد مردم را جلب کند، که بعید میدانم این اتفاق بیفتد، نیازمند یک تغییرات اساسی در حوزه فرهنگ و هنر است.
زمانی که مجلس محترم به علی جنتی رای اعتماد داد، همه خوشحال بودند که این وزیر شاید بتواند گره از کار سینماگران و خانواده فرهنگ و هنر باز کند و حال بد آن دوران را به خوشی تبدیل کند اما روز به روز ماجرا پیچیده تر شد و اتفاق های عجیب تری افتاد و امروز شاهد این هستیم که وزیر فرهنگ و هنر کشورمان حرف هایی که درباره کیارستمی زده است و فایل ویدیویی که از او وجود دارد را تکذیب میکند.

نمیدانم آقای جنتی چرا تا این حد علاقه مند است که در روزهای آخر صدراتش در ارشاد خود را بد جلوه دهد و حرف هایی می زند که انسان متحیر میشود. ثبات در تصمیم گیری و اقتدار در کلام مهمترین ویژگی یک وزیر در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. از ابتدای انقلاب تا کنون وزارای زیادی آمدند و رفتند، اما چند نفر از آن ها ماندگار شدند. غر اضافی نمی زنیم اما وضعیت فرهنگ و هنر در این روزهای اخیر خیلی آشفته است و خراب، انگار اجزای این وزارتخانه از هم پاشیده است.
مرگ عباس کیارستمی یک فاجعه قلمداد شد و می گویند تیم پزشکی مقصر این ماجرا بوده، حالا چه لزومی دارد که وزیر ارشاد به دنبال مقصر خارجی باشد و تقصیر را به گردن فرانسوی ها بیاندازد، آقای وزیر! شما در اکران فیلم «نیم رخ ها» در اواخر فروردین همین امسال گفتید: اگر دکتر هاشمی بر بالین کیارستمی نرفته بود، این کارگردان بزرگ فوت می کرد. فیلم صحبت های شما وجود دارد، چرا حرف هایی که می زنید را تکذیب می کنید؟
چرا پای مجوزی که میدهید ایستادگی نمیکنید؟ شورای پروانه نمایش را تغییر دادید تا حرف و حدیث ها بر سر دو فیلم مشکل دار کاهانی و عطشانی به پایان برسد و توپ را در میدان آن ها بیاندازید و خود را تبرئه کنید؟ با پاک کردن صورت مساله اتفاقی نمی افتد.
جناب وزیر با توقیف فیلم بر روی پرده و گرفتن تبلیغات ماهواره ای از تولید کنندگان آثار فرهنگی، دوستانی که از آن ها واهمه دارید، از شما حمایت نخواهند کرد. اگر امید دارید که شاید ماندنی باشید، اگر هم فرض کنیم این اتفاق بیفیتد، این بار بعید است خانواده فرهنگ شما را بخواهد.
هنرمندان تجسمی دلشان شکسته است، سینماگران فریادشان رو به آسمان است، وضعیت سالن های نمایشی خطرناک است و فاتحه بازار نشر و انتشار را باید بخوانیم.
نمی دانیم مقصد بعدی شما کجاست؟ اما دلمان می خواهد که در این مدت پایانی دولت تدبیر و امید که خودمان برگزیدیم، نگوییم یادش به خیر زمان احمدی نژاد، اگر توقیف می کردند، واقعا توقیف بود، اگردم از اعتقاد و اصول میزدند واقعا آرمان و اعتقادشان بود و مهمترین نکته پای حرف هایشان میماندند.
جناب آقای جنتی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمی به فکر باشید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش رضا ناجی به شباهت نقش او در فیلم مارموز با علی جنتی وزیر اسبق ارشاد
- «زرد»؛ گرههای کوری که باز نمیشوند
- «کوکوی کبوتران حرم» پر از لحظههای ناب و جسورانه است
- نظر علی جنتی درباره وزیر پیشنهادی ارشاد
- علی جنتی، مسعودکیمیایی، اصغرفرهادی، جمشیدمشایخی، پوریاپورسرخ و …در مراسم ختم علی معلم/تصاویر
- واکنش رییس سازمان سینمایی به شایعهسازی درباره علی جنتی
- وزرای ارشاد و شمشیرهای بیسپر/ یادداشتی از محمد علی ابطحی
- حوزه فرهنگ اولویت دولت نبود!/ گفتگوی رادیویی با کیوان کثیریان درباره استعفای علی جنتی
- یادداشت مرضیه برومند درباره ترمیم کابینه/ چرا در برابر آن مداح سکوت میکنید،اما…
- «سید عباس صالحی» سرپرست وزارت ارشاد شد/ دوشنبه مراسم تودیع و معارفه
- ایوبی: مملکت پر از گزینه است/ من چیزی بیشتر از شما نمی دانم
- اولین واکنش وزیر ارشاد به خبر استعفایش
- طنز آیدین سیارسریع درباره گزینه های نوبل و انتخاب وزیر ارشاد
- اختصاصی سینماسینما/ گزینه جدید وزارت ارشاد از کدام جناح است؟
- بازتاب یک استعفا در روزنامههای کشور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





