سینماسینما، علی اصغر کشانی؛
کسانی در دنیای محقر، فردی، کریه، حیوانی و کوتاه خود، حاصل زحمات و دسترنج دیگران را گرگ وار تصاحب می کنند.(توماس هابز، لویاتان)
«پیرپسر» اثر استادانه اکتای براهنی در اوج تسلط و وقار فیلمسازی، در عین برخورداری از کششی دراماتیک، لایههای پیچیده درون متنش را به شیوهای عریان و با روشی کالبدشکافانه در پی نشان دادن دنیای تاریک، شیطانی و سرشار از فریبکاری، هوسهای سیری ناپذیر، زیاده خواهی های بی پایان و نیرنگ بازی های افسار گسیخته، نمودی عینی و واضح میبخشد.
این فیلم سترگ بنیان فکن و یأس آور براهنی، با درام پردازی کم نظیر با بهره گیری تمام و کمال از مابه ازاهای رئالیسم اجتماعی با نورهای مسلط و برانگیزاننده، با عمق ها و سطح های پر تنوع و با فرمالیسم متعارف بی تفرعن، بی عیب پوشی با انگاره های پیشگویانه با خلق فضای رعب آور، همپای زمانه اش گویی نمایانگر بدسرشتی، آشکار کننده اضمحلال و نشان دهنده خواست استیلاطلبانه، معرف سقوط و خودکامگی ذاتی، جلاد صفتی، دوزخ گونگی، روان پریشی، ناپاکی، حرص، دغلکاری، بی ریشه گی و شرنده رویی وصف ناپذیر، نه تنها پذیرای تفسیرهای روانشناختی، جامعه شناختی و انسان شناسانه که نمود روح قدرت طلبی و شرارت افسارگسیختهای است که نشان میدهد چگونه موقعیتها، بی توجه به وجدان بیدار و با تمسک به تعلقات بی قید و بند مادی با حیله گری، خشونت گرایی، ستمگری و فرصت طلبی شرم آورانه، به دست می آیند و با همان ترتیب و توالی پس از تثبیت، تبدیل به روحیه اغواگری شده و با سنگدلی، خیره سری و بی رحمی تمام امتداد پیدا می کنند.
این واپسین فیلم اکتای براهنی که خود را به یکی از مظاهر نوین سینمای روشنفکرانه در غیاب بزرگانش تبدیل کرده، در پی در هم کوبیدن سد ناپایدار، سست، لرزنده، مشوش و رو به زوالی است که با اهن و تلپ، دستپاچه و سرگردان، پلید و زشت کردار، وقیح و خطاکار به حیاتش ادامه می دهد.
اینجاست که این نامدارترین دستاورد ممتاز و بی بدیل سینمای مستقل ایران، “کنش” تنها باقی مانده فرهنگ رنگ باخته و به حاشیه رانده و رخت بر بسته دوران سپری شده را برای بدست آوردن دوباره شرافت، اصالت، نجابت و ستودگی به واپسین سکانس فیلم می کشاند تا بیاموزآند چگونه می توان از مرداب متعفن بی تفاوتی رهایی یافت.
*تیتر برگرفته از دیالوگ فیلم است
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیولایی باستانی
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
آخرین ها
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد
- «ژن زامبی» از ۲ اسفند روی صحنه میرود
- اعلام برندگان جوایز انتخاب منتقدان؛ «آنورا» بهترین فیلم ۲۰۲۵ شد
- نگاهی به فیلم «ناتوردشت»/ نگهبان پاکیها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها