سینماسینما، علی اصغر کشانی؛
کسانی در دنیای محقر، فردی، کریه، حیوانی و کوتاه خود، حاصل زحمات و دسترنج دیگران را گرگ وار تصاحب می کنند.(توماس هابز، لویاتان)
«پیرپسر» اثر استادانه اکتای براهنی در اوج تسلط و وقار فیلمسازی، در عین برخورداری از کششی دراماتیک، لایههای پیچیده درون متنش را به شیوهای عریان و با روشی کالبدشکافانه در پی نشان دادن دنیای تاریک، شیطانی و سرشار از فریبکاری، هوسهای سیری ناپذیر، زیاده خواهی های بی پایان و نیرنگ بازی های افسار گسیخته، نمودی عینی و واضح میبخشد.
این فیلم سترگ بنیان فکن و یأس آور براهنی، با درام پردازی کم نظیر با بهره گیری تمام و کمال از مابه ازاهای رئالیسم اجتماعی با نورهای مسلط و برانگیزاننده، با عمق ها و سطح های پر تنوع و با فرمالیسم متعارف بی تفرعن، بی عیب پوشی با انگاره های پیشگویانه با خلق فضای رعب آور، همپای زمانه اش گویی نمایانگر بدسرشتی، آشکار کننده اضمحلال و نشان دهنده خواست استیلاطلبانه، معرف سقوط و خودکامگی ذاتی، جلاد صفتی، دوزخ گونگی، روان پریشی، ناپاکی، حرص، دغلکاری، بی ریشه گی و شرنده رویی وصف ناپذیر، نه تنها پذیرای تفسیرهای روانشناختی، جامعه شناختی و انسان شناسانه که نمود روح قدرت طلبی و شرارت افسارگسیختهای است که نشان میدهد چگونه موقعیتها، بی توجه به وجدان بیدار و با تمسک به تعلقات بی قید و بند مادی با حیله گری، خشونت گرایی، ستمگری و فرصت طلبی شرم آورانه، به دست می آیند و با همان ترتیب و توالی پس از تثبیت، تبدیل به روحیه اغواگری شده و با سنگدلی، خیره سری و بی رحمی تمام امتداد پیدا می کنند.
این واپسین فیلم اکتای براهنی که خود را به یکی از مظاهر نوین سینمای روشنفکرانه در غیاب بزرگانش تبدیل کرده، در پی در هم کوبیدن سد ناپایدار، سست، لرزنده، مشوش و رو به زوالی است که با اهن و تلپ، دستپاچه و سرگردان، پلید و زشت کردار، وقیح و خطاکار به حیاتش ادامه می دهد.
اینجاست که این نامدارترین دستاورد ممتاز و بی بدیل سینمای مستقل ایران، “کنش” تنها باقی مانده فرهنگ رنگ باخته و به حاشیه رانده و رخت بر بسته دوران سپری شده (با بازی حامد بهداد) را برای بدست آوردن دوباره شرافت، اصالت، نجابت و ستودگی به واپسین سکانس فیلم می کشاند تا بیاموزآند چگونه می توان از مرداب متعفن بی تفاوتی، سکون و سکوت رهایی یافت.
*تیتر برگرفته از دیالوگ فیلم است
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «پیرپسر»؛ پیرمرد پرحاشیه
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- «پیر پسر» قاچاق شد/ پرداخت خسارت سنگین در انتظار منتشرکننده فیلم
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- «پیرپسر»؛ سفری وارونه در اساطیر و روان انسان
- «پیرپسر»؛ شتاب کردم که آفتاب بیاید، نیامد
- بازگشت سینمای اجتماعی ایران؛ روایتهای واقعی دوباره روی پرده
- نقد «پیرپسر»/ خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
- جمعبندی نقدهای اروپایی و آمریکایی بر «پیرپسر»/ فیلم براهنی زیر ذرهبین مطبوعات و منتقدان خارجی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «پیرپسر» و جذابیتهای پنهان
- تطبیق جهان تاریکِ داستایفسکی و جهان تاریکترِ براهنی
- یک چالش عجیب در پایانبندی یک فیلم؛ تنش بین سازندگان «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» بالا گرفت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





