هوشنگ گلمکانی
دلایل موفقیت سینمای ایران همان دلایلی است که از سالهای قبل وجود داشته: حرف تازه، فرم تازه، حال و هوای تازه و نکتههایی که شاید در فیلمهای کشورهای دیگر نمیبینند یا کمتر میبینند؛ مخصوصا در جشنوارهها که تماشاگران و برنامه ریزان به دنبال حرفها، چهرهها و داستانهای تازه هستند که این موارد را از سالها پیش در فیلمهای ایرانی پیدا کردهاند. البته اگزوتیسم هم یکی از مایههای مورد علاقه غربیهاست. اما در دورهای از نظر آنها این طور به نظر میرسید که سینمای ایران به تکرار رسیده است. ولی تنوعی که در سالهای اخیر در سینمای ایران به وجود آمده، بازتاب خوبی در جشنوارههای جهانی هم پیدا کرده و آنها متوجه شدهاند که فیلمسازان ایرانی تنها یک نوع فیلم خوب – درباره روستاها یا آدمهای عجیبوغریب و کلاً فضاهای غیرشهری – نمیسازند؛ فیلمسازان ایرانی فیلمهای خوب با موضوعهای دیگری و در فضاهایی دیگر هم میسازند که شاخصترینش در سالهای اخیر فیلمهای اصغر فرهادی بودهاند. برخلاف دو دهه پیش، در سالهای اخیر فیلمهایی با فضاهای شهری و شخصیتهای روشنفکر مورد توجه قرار گرفتهاند.
تاثیر اولیه و اصلی موفقیتهای جهانی البته برای خود فیلمساز است اما اگر این موفقیتها در سینمای یک کشور در سطح بینالمللی تکرار شود معنیاش از نگاه ناظران جهانی این است که اتفاقهای خوبی در سینمای این کشور تکرار میشود و این کیفیت در سینمای آن کشور یک جریان مداوم است و نه حادثههای موردی.
تعدادی اندکی از فیلمهایی که در طی این سالها در جشنوارهها موفق بودهاند برای اکران عمومی توسط پخشکنندههای خارجی خریده شدهاند تعداد بیشتری از تلویزیونها پخش شدهاند، اما باید بپذیریم که حضور در بخش تجارتی سینمای دنیا و پاسخ دادن به نیازها و خواسته های عامه تماشاگر کار سینمای ایران نیست. بهترین فیلمهای ایرانی، فقط میتواند تماشاگران خاص و مشکلپسند دنیا را راضی کند و سینمای ایران باید تلاش کند همین دسته از تماشاگران دنیا را جلب کند و توفیق در این زمینه یک موفقیت بزرگ است. فیلمهای ما نمیتوانند با فیلمهایی مثل ارباب حلقهها یا هری پاتر یا سایر بلاکباسترهای سینمای آمریکا و حتی با فیلمهای تجاری درجه دو دنیا هم رقابت کنند. در میان فیلمهای ایرانی، تا پیش از پدیده اصفر فرهادی فقط یکی از فیلمهای عباس کیارستمی و یکی از فیلمهای مجید مجیدی به فروش یک میلیون دلار رسیدند. برای فیلم ایرانی در حال حاضر فروش پانصد هزار دلار هم موفقیت فوقالعادهای است. ما نمیتوانیم به تماشاگر میلیونی فکر کنیم. تماشاگران سینمای ما جمعیتهای دهبیستسی هزار نفری یا نهایتا صدهزار نفری در در کشورهای مختلف هستند.
اکران فیلمهای ایرانی در دیپلماسی کشور هم قطعا موثر است، اگر چه از طریق فیلمهای یک کشور نمیتوان آن کشور، جامعه و مردم آنجا را شناخت اما به هر حال یک توافق عمومی در دنیا، هم بین منتقدان و هم بین تماشاگران عادی وجود دارد که فیلمها را نشانههایی از زندگی در آن کشور در نظر میگیرند، که به نظر من این توافق غلطی است. اما به هر حال اگر که فیلمهای ما موفق باشند باعث میشوند ذهنیتی در نزد تماشاگر نخبهگرای دنیا به وجود بیاید که ایران کشوریست که در سینمایش فیلمهای خوب ساخته میشوند. به عقیده من موضوع فیلمها هم خیلی مهم نیست. این حساسیتی که در بین اهل سیاست وجود دارد و فیلمهای انتقادی را «سیاهنمایی» میپندارند نگاه غلطی است و مردم دنیا از طریق فیلمهای ایرانی این طور در مورد ایران قضاوت نمیکنند و بالا بودن کیفیت فیلمها – با هر موضوعی – بیش از نمایش مثلاً بزرگراه و جلوههای پیشرفت، بر این دسته از تماشاگران تأثیر مثبت دارد. هیچ کس در دنیا داستان یک فیلم را به کل ایران نسبت نمیدهد و قرار نیست سینمای ایران تمام کمکاریها و کاستیهای مسئولان در بخشهای دیگر را جبران بکند. از اهل سیاست خارجی بپرسید که طی سه دهه گذشته موفقیت جهانی فیلمهای ایرانی چه تأثیری در تغییر نگاه جهانیان به ایران داشته است.
منبع: سایت ICN

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- بررسی وضعیت نشریات تخصصی مکتوب با حضور هوشنگ گلمکانی و غلامرضا موسوی
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- در گذشته سینما رفتن چون دور از دسترس بود، عزیزتر بود/گفت و گوبا هوشنگ گلمکانی و عباس یاری
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- رونمایی و اکران مستند رنج زیر پوست / گزارش تصویری
- هیچ چیز در این دنیای فانی، همیشگی نیست
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
- بیانیه هوشنگ گلمکانی و عباس یاری/ بی هیچ تردیدی ما در میراث «فیلم» سهیم هستیم
- فاجعهای دیگر از مدیران فرهنگی کشور؛ اینبار ماهنامه سینمایی فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود