هوشنگ گلمکانی
دلایل موفقیت سینمای ایران همان دلایلی است که از سالهای قبل وجود داشته: حرف تازه، فرم تازه، حال و هوای تازه و نکتههایی که شاید در فیلمهای کشورهای دیگر نمیبینند یا کمتر میبینند؛ مخصوصا در جشنوارهها که تماشاگران و برنامه ریزان به دنبال حرفها، چهرهها و داستانهای تازه هستند که این موارد را از سالها پیش در فیلمهای ایرانی پیدا کردهاند. البته اگزوتیسم هم یکی از مایههای مورد علاقه غربیهاست. اما در دورهای از نظر آنها این طور به نظر میرسید که سینمای ایران به تکرار رسیده است. ولی تنوعی که در سالهای اخیر در سینمای ایران به وجود آمده، بازتاب خوبی در جشنوارههای جهانی هم پیدا کرده و آنها متوجه شدهاند که فیلمسازان ایرانی تنها یک نوع فیلم خوب – درباره روستاها یا آدمهای عجیبوغریب و کلاً فضاهای غیرشهری – نمیسازند؛ فیلمسازان ایرانی فیلمهای خوب با موضوعهای دیگری و در فضاهایی دیگر هم میسازند که شاخصترینش در سالهای اخیر فیلمهای اصغر فرهادی بودهاند. برخلاف دو دهه پیش، در سالهای اخیر فیلمهایی با فضاهای شهری و شخصیتهای روشنفکر مورد توجه قرار گرفتهاند.
تاثیر اولیه و اصلی موفقیتهای جهانی البته برای خود فیلمساز است اما اگر این موفقیتها در سینمای یک کشور در سطح بینالمللی تکرار شود معنیاش از نگاه ناظران جهانی این است که اتفاقهای خوبی در سینمای این کشور تکرار میشود و این کیفیت در سینمای آن کشور یک جریان مداوم است و نه حادثههای موردی.
تعدادی اندکی از فیلمهایی که در طی این سالها در جشنوارهها موفق بودهاند برای اکران عمومی توسط پخشکنندههای خارجی خریده شدهاند تعداد بیشتری از تلویزیونها پخش شدهاند، اما باید بپذیریم که حضور در بخش تجارتی سینمای دنیا و پاسخ دادن به نیازها و خواسته های عامه تماشاگر کار سینمای ایران نیست. بهترین فیلمهای ایرانی، فقط میتواند تماشاگران خاص و مشکلپسند دنیا را راضی کند و سینمای ایران باید تلاش کند همین دسته از تماشاگران دنیا را جلب کند و توفیق در این زمینه یک موفقیت بزرگ است. فیلمهای ما نمیتوانند با فیلمهایی مثل ارباب حلقهها یا هری پاتر یا سایر بلاکباسترهای سینمای آمریکا و حتی با فیلمهای تجاری درجه دو دنیا هم رقابت کنند. در میان فیلمهای ایرانی، تا پیش از پدیده اصفر فرهادی فقط یکی از فیلمهای عباس کیارستمی و یکی از فیلمهای مجید مجیدی به فروش یک میلیون دلار رسیدند. برای فیلم ایرانی در حال حاضر فروش پانصد هزار دلار هم موفقیت فوقالعادهای است. ما نمیتوانیم به تماشاگر میلیونی فکر کنیم. تماشاگران سینمای ما جمعیتهای دهبیستسی هزار نفری یا نهایتا صدهزار نفری در در کشورهای مختلف هستند.
اکران فیلمهای ایرانی در دیپلماسی کشور هم قطعا موثر است، اگر چه از طریق فیلمهای یک کشور نمیتوان آن کشور، جامعه و مردم آنجا را شناخت اما به هر حال یک توافق عمومی در دنیا، هم بین منتقدان و هم بین تماشاگران عادی وجود دارد که فیلمها را نشانههایی از زندگی در آن کشور در نظر میگیرند، که به نظر من این توافق غلطی است. اما به هر حال اگر که فیلمهای ما موفق باشند باعث میشوند ذهنیتی در نزد تماشاگر نخبهگرای دنیا به وجود بیاید که ایران کشوریست که در سینمایش فیلمهای خوب ساخته میشوند. به عقیده من موضوع فیلمها هم خیلی مهم نیست. این حساسیتی که در بین اهل سیاست وجود دارد و فیلمهای انتقادی را «سیاهنمایی» میپندارند نگاه غلطی است و مردم دنیا از طریق فیلمهای ایرانی این طور در مورد ایران قضاوت نمیکنند و بالا بودن کیفیت فیلمها – با هر موضوعی – بیش از نمایش مثلاً بزرگراه و جلوههای پیشرفت، بر این دسته از تماشاگران تأثیر مثبت دارد. هیچ کس در دنیا داستان یک فیلم را به کل ایران نسبت نمیدهد و قرار نیست سینمای ایران تمام کمکاریها و کاستیهای مسئولان در بخشهای دیگر را جبران بکند. از اهل سیاست خارجی بپرسید که طی سه دهه گذشته موفقیت جهانی فیلمهای ایرانی چه تأثیری در تغییر نگاه جهانیان به ایران داشته است.
منبع: سایت ICN
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- بررسی وضعیت نشریات تخصصی مکتوب با حضور هوشنگ گلمکانی و غلامرضا موسوی
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- در گذشته سینما رفتن چون دور از دسترس بود، عزیزتر بود/گفت و گوبا هوشنگ گلمکانی و عباس یاری
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- رونمایی و اکران مستند رنج زیر پوست / گزارش تصویری
- هیچ چیز در این دنیای فانی، همیشگی نیست
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
- بیانیه هوشنگ گلمکانی و عباس یاری/ بی هیچ تردیدی ما در میراث «فیلم» سهیم هستیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





