سینماسینما، محدثه واعظیپور
مستند «تکیه دولت» به کارگردانی علیرضا قاسمخان در روایتی سرراست و صریح، به ماجرای تکیه دولت و تاثیر آن بر تعزیه، موسیقی و تئاتر ایران میپردازد. ویژگی و امتیاز اصلی فیلم، ساختار روایی آن است، کارگردان هرگز دست از قصه گویی برنمیدارد و وسوسه نمیشود که در ساختاری خشک، اطلاعات دست اول تاریخیاش را به رخ بیننده بکشد. از این منظر، تماشای فیلم تا انتها جذاب است و بدون ملال پیش میرود. اگر چه که زمان ۵۰ دقیقه فرصتی نیست که «تکیه دولت» همه حقایق و وقایع درباره این بنا و آنچه بر آن گذشته، روایت کند. از اطلاعاتی که اغلب ما درباره زن پوشها میدانیم، ساده میگذرد یا به تاثیر اجراهای تعزیه بر پیدایش هنر تئاتر ایران، به اجمال عبور میکند. با این همه، امتیاز فیلم قاسمخان این است که مثل اغلب مستندهایی از این دست، گرفتار نامها و تصاویر و اشارههای طولانی نمیشود، بیننده را گیج نمیکند و به او فرصت میدهد تا دادهها را کنار هم قرار داده و تکیه دولت را بشناسد.
فیلم، در عین حال که به مسائل مختلف اشاره میکند، مثل ماجرایی که برای شیر تعزیه اتفاق میافتد یا انتقادهایی که غربیها به معماری ساده آن داشتهاند، اما موفق میشود در یک شکل منسجم و بی ادعا، بخشی از تاریخ دوران قاجار را روایت کند. انبوه تصاویر با کیفیت فیلم، موسیقی شنیدنی و ماکت چند بعدی که از ساختمان تکیه ساخته شده، کمک میکند تا جهانی مقابل دیدگان تماشاگر فیلم جان بگیرد که سالهاست به خاطرهها و تاریخ پیوسته و مابازاء بیرونی ندارد.
علیرضا قاسمخان در «تکیه دولت» به جای گرفتار شدن در دام پیچیدگی هم در روایت و کارگردانی و حتی در گفتار متن، سادگی در اجرا و فرم را انتخاب کرده و به همین دلیل موفق شده، فیلمی بسازد که مخاطب علاقهمند را دعوت به دانستن و خواندن بیشتر درباره هنر تعزیه، ساختمان تکیه دولت و زنان و مردانی میکند که روزهای اوج آن بنا را دیدهاند. سوگواران حسینی که پس از ترور ناصرالدین شاه به سرعت تماشاگر تعزیههایی شدند که مرگ شاه را هم، با تکیه بر عناصر تعزیه، شبیه سازی کرده و سعی در شهیدنمایی ناصرالدین شاه داشتند.
تکیه دولت، مانند بسیاری از بناهایی که پهلوی اول نخواست بماند تا نام قاجاریه را از تاریخ حذف کند، متروک و ویران شد. از آن بنای باشکوه که امروز میتوانست خانه تعزیه یا موزه تئاتر ایران باشد، از آن همه صورتک و ادواتی که برای تعزیه جمعآوری و منظم شد، چیز زیادی باقی نمانده و آنچه باقی مانده پراکنده و در محلهای مختلف است. علیرضا قاسمخان در فیلمش، که حتما کامل نیست و ایرادهایی هم دارد، ما را (به ویژه تماشاگر دلبسته به تئاتر و هر سنت تئاتری در این سرزمین) به سفری میبرد اندوهبار که البته رنگ غم نمیگیرد و به کمک طنزی ظریف، جذاب پیش میبرد. سفری که بیشتر به خیال و افسانه شبیه است. افسانهای از مردمانی که ساعتها به شعر و نمایش و موسیقی دل میدادند با این که اغلبشان بیسواد بوده و از هنر جادویی نمایش، چیزی نمیدانستند.
«تکیه دولت» یک فیلم بزرگ یا بیگ پروداکشن نیست، اما فیلمی است برای دیدن و شنیدن. پنجرهای رو به روزگاری سپری شده و یک خاطره جمعی ویران. بدون آنکه سوزناک از کار درآید و تماشاگر را درگیر نوستالژی و حسرت کند، شرح یک دوره شکوفایی و رونق است که دیری نمیپاید و دریغ که امروز جز تصاویر، از آن شکوه و عظمت چیزی باقی نمانده است.
«تکیه دولت» در سایت هاشور به صورت آنلاین اکران شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کارگردان مستند «تکیه دولت»مطرح کرد: به تاریخ ایران با عشق نگاه کنیم/ ساخت فیلمی درباره مرگ ناصرالدین شاه
- پربینندهترین مستند «اکران حقیقت» کدام فیلم است؟
- صدور پروانه نمایش برای یک فیلم با ردهبندی سنی ۱۵+
- مستند «تکیه دولت»؛ داستان اضمحلال
- واکنش کیهان به انتصاب مدیر موزه سینما
- هدیه تهرانی با «واسطه» میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





