سینماسینما، مهگان فرهنگ
«اتاق بغلی»، اولین فیلم انگلیسیزبان بلند پدرو آلمودووار، اثری عمیق و احساسی است که با دستمایهای از رمان چه قرار است تجربه کنی؟ اثر سیگرید نونز، فیلمنامهای تازه و خلاقانه را ارائه میدهد. این فیلم که به سبک خاص آلمودووار ساخته شده، روایتی از دوستی، مرگ، و مواجهه با پایان زندگی است. داستان فیلم درباره اینگرید، نویسندهای موفق (با بازی درخشان جولین مور) است که پس از سالها با دوست قدیمیاش، مارتا، یک خبرنگار جنگی (نقشآفرینی عمیق و تأثیرگذار تیلدا سوینتن) ملاقات میکند. این ملاقات در بیمارستان و بهواسطه ابتلای مارتا به سرطان رخ میدهد و از همان آغاز، سایه مرگ بر این دوستی دوباره سایه میاندازد.
خلاصه داستان و تم اصلی
مارتا، که در مواجهه با مرگ به آرامش و شهامتی خاص دست یافته، از اینگرید میخواهد که در آخرین هفته زندگیاش در کنار او بماند. او قصد دارد در خانهای اجارهای در حومه شهر، روزهای پایانی خود را در سکوت و آرامش سپری کرده و سپس با استفاده از قرصی خاص به زندگیاش پایان دهد. درخواستی که هم عاطفی و هم چالشبرانگیز است، اینگرید را در برابر سوالات اخلاقی و احساسی دشواری قرار میدهد.
اتاق بغلی فیلمی است که تمام مشخصههای آشنای سینمای آلمودووار را به همراه دارد:
طراحی بصری غنی و رنگهای برجسته: استفاده آگاهانه از رنگها، بهویژه قرمز که بهنوعی امضای بصری آلمودووار است، حس گرما، زندگی، و شدت عاطفی را به صحنهها میبخشد.
موسیقی تأثیرگذار: موسیقی ارکسترال و عمیق، فضایی احساسی ایجاد کرده و لحظات حساس فیلم را تقویت میکند.
روایت غیرخطی: آلمودووار با بهرهگیری از فلشبکها و صحنههای فرعی، عمق شخصیتها را افزایش داده و داستان را به شکل لایهلایه روایت میکند.
بازیگری درخشان: جولین مور با اجرای ظریف خود تضادهای درونی اینگرید را به تصویر میکشد، در حالی که سوینتن به مارتا روحی خاص میبخشد؛ زنی که با شجاعت و آرامش به استقبال مرگ میرود.
تمها و پیامهای فیلم
اتاق بغلی به موضوعات حساس و گاه بحثبرانگیزی مانند دوستی، مرگ خودخواسته، اخلاقیات، و آمادگی برای خداحافظی میپردازد. مرگ در این فیلم نه تنها بهعنوان پایان زندگی، بلکه بهعنوان تجربهای اجتماعی و معنایی عمیق بررسی میشود. رابطه اینگرید و مارتا نشاندهنده نوعی همراهی انسانی در مواجهه با حقیقتی جهانی است. اتاق بغلی با نگاهی جسورانه به موضوع حساس مرگ خودخواسته، بهویژه در قالب اتانازی و پزشکی، پرداخته است. او با روایت انتخاب آگاهانه مارتا برای پایان دادن به زندگیاش در شرایطی که رنج و ناتوانی بر آن سایه افکنده، دفاعی از حق انتخاب فردی البته با اجازه از پزشک بر اساس وضعیت بیماری سخت بیمار ارائه میدهد.
نگاه جامعهشناختی به مرگ
مطالعات جامعهشناختی مرگ را بهعنوان پدیدهای جهانی و تأثیرگذار بر فرهنگ و هویت بررسی میکنند. مرگ، فراتر از تجربهای فردی، فرآیندی اجتماعی است که معنای زندگی را بازتعریف میکند. آیینهای سوگواری، نقش دین و معنویت، و تأثیرات مرگ بر روابط اجتماعی، از جمله جنبههای مهمی هستند که فیلم بهطور غیرمستقیم به آنها میپردازد.
زندگی در میان مرگ
فیلم با تمرکز بر دوستی این دو زن، در عین پرداختن به موضوع تلخ مرگ، به نوعی نشاندهنده غلبه زندگی بر مرگ است. رنگهای گرم و طراحی درخشان صحنهها، حس زنده بودن و امید را القا میکنند و نگاه آلمودووار به مرگ را بهعنوان فرصتی برای تأمل و تجربه دوباره زندگی برجسته میسازند.
پیتر بردشاو در نقد فیلم برای گاردین در ۲۳ اکتبر مینویسد: «فیلمی با رؤیاپردازی منحصر به فرد، از مکانهایی که در عین واقعی بودن، حالتی فراواقعی دارند. جایی که میتواند همزمان بهاندازه کافی گرم باشد که آفتاب بگیرید و آنقدر سرد که برف ببارد. این اثر همچون جملات پایانی رمان مردگان اثر جیمز جویس، به شکلی شاعرانه با مرگ و زندگی بازی میکند.»
در نهایت، اتاق بغلی اثری است که با جسارت، به موضوعات عمیق انسانی پرداخته و با سبک بصری و داستانگویی منحصربهفرد آلمودووار، مخاطب را به تفکر وادار میکند. فیلم در عین حال که مرگ را به تصویر میکشد، فرصتی برای اندیشیدن به ارزش و زیبایی زندگی فراهم میآورد. فیلم در عین پرداخت به این موضوع اخلاقی و بحثبرانگیز، ارزش دوستی، همراهی انسانی و تأمل در معنای زندگی و مرگ را برجسته میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- یک جایزه افتخاری برای پدرو آلمودوار؛ پنجاهمین جایزه چاپلین به برنده شیر طلایی ونیز اعطا میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ماجراهای تکراری آلمودوبار و احزاب دست راستی اسپانیا
- شیر طلای ونیز به آلمادوار رسید
- با اعطای جایزه معتبر دونوستیا؛ جشنواره فیلم سن سباستین از پدرو آلمودوار تقدیر میکند
- «اتاق همسایه» ساخته میشود؛ جولین مور و تیلدا سوئینتن بازیگران فیلم جدید آلمادوار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ یادداشت پدرو آلمودوار/ اینجا خیابان من است و این پرچم من
- مجموعه داستانهای کوتاه آلمودوار منتشر میشود
- «ساعتها» در سینماتک خانه هنرمندان اکران و بررسی میشود
- لیلا حاتمی داور جشنواره ونیز شد
- ترجمهی اختصاصی سینماسینما/ خاطرهی یک روز خستهکننده/ یادداشتی از پدرو آلمودوار
- دوستی خاله خرسه و هجو اجتماعی/ نگاهی به فیلم «وقتی دنیا را نجات دادی»
- «ساعتها»؛ ایستادن در نقطه آغاز پریشانی
- روایت پدرو آلمودوار از «رنج و شکوه» / قصهگویی پرشور با ذهن خسته از جهان
- جولین مور در «مادرتراکر» راننده کامیون میشود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





