سینماسینما، سحر عصرآزاد
مستند «جایی برای فرشته ها نیست» ساخته سام کلانتری؛ در لایه رویی مسیر موفقیت تیم ملی اسکیت هاکی دختران ایران را دنبال کرد اما در لایه درونی موقعیت زنان در جامعه ایران را آسیب شناسی می کند.
آسیب شناسی موقعیت زنان، در وهله اول می تواند موضوعی کلی بخصوص برای یک مستند باشد اما در فیلم این مضمون بر بستر تلاش های یک تیم ورزشی دختران برای رسیدن به موفقیت، ویژه و خاص شده است.
فیلمساز با وامداری به الگوی مستندهایی با گرایش ورزشی؛ ابتدا تیم ورزشی، مشکلات و مسائل عام آن همچون کمبود یا نبود بودجه و … را معرفی کرده و در ادامه وقتی تیم و طبعاً فیلم در مسیر پرهیجان رسیدن به مسابقات آسیایی کره جنوبی قرار می گیرد، به کالبدشکافی اعضای تیم برای نزدیک شدن به هدف اصلی خود می پردازد.
تیمی متشکل از دخترانی جوان با خاستگاه، نوع زندگی، جهان بینی و مشکلات مختلف که توسط یک سرپرست مرد گرد هم آمده اند که واجد شناختی عمیق و جزئی نگرانه به جنس زن و هر یک از آنها است.
از همینجا زاویه نگاه فیلم متمایز می شود که جوانی همراه، در کنار این دختران حضور دارد که برخلاف تصور عمومی از سرپرستان و مدیران تیم های ورزشی؛ نگاهی وسیع و همدلانه به آنها دارد. آنهم با این زیرمتن ظریف که تک والد بوده و با مادرش بزرگ شده و این نگاه از کیفیت زندگی اش می آید.
همین وسعت نگاه است که او را وامی دارد برای رفع مشکلات روحیه بازیکنان متوسل به حضور یک روانشناس در کنار آنها شود تا گره های درونی هر یک باز شده و تیم بتواند مسیر موفقیت را به شیوه ای علمی و دقیق طی کند.
حضور این دو مرد در کنار پدر و شوهرانی که در طول فیلم به تدریج از نقش متمایز آنها در کنار این دختران پرده برداری می شود، علاوه بر اینکه زاویه نگاه فیلم را نسبت به نقش مردان ایرانی در زندگی زنان ایرانی بسط می دهد؛ الگویی جدید هم از این رابطه کلیشه شده ارائه می دهد.
مردانی که نه منفی و بازدارنده بلکه حمایتگر هستند و با وجود محدودیتی که خود دارند یا باری که نگاه جامعه بر دوششان قرار داده، مسیر حرکت را برای اوج گرفتن زنان باز می کنند.
در مسیر روانکاوی و ریشه یابی مشکلات دختران و نحوه مواجهه خانواده و همسرانشان با موقعیت آنهاست که آسیب شناسی موقعیت زنان این سرزمین از طریق به تصویر کشیدن الگوهای درست و البته کمتر دیده شده مورد توجه قرار می گیرد.
فیلمساز تلاش کرده در کش و قوس مباحث روانشناختی که به فراخور جلسات روانکاوی طرح می شود، با وامداری به الگوی یک مستند ورزشی از ریتم، هیجان، تعلیق و توزیع تدریجی اطلاعات غافل نشود. به همین دلیل هم نزدیک شدن به کاراکتر برخی بازیکنان تیم را در حین مسابقات انجام می دهد تا فیلم از هیجان و انرژی تهی نشود.
سام کلانتری در «جایی برای فرشته ها نیست» در عین ساخت یک فیلم ورزشی که به مسیر یک تیم تا رسیدن به موفقیت می پردازد، کلیشه رایج زنان و مردان ایرانی را با استناد به واقعیت احیا کرده و این رابطه نخ نما شده را به سطحی جدید ارتقا می دهد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- «کشیم عاشق» به فرانسه میرود
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- مستند سینمایی «رخ»، تماشای شکوه یک عمر ۸۴ ساله است/ گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با سام کلانتری
- یک چالش زنانه تمام عیار/ نگاهی به مستند «جایی برای فرشتهها نیست»
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- اعلام جزییات افتتاحیه جشن مستقل سینمای مستند
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم