سینماسینما، علیاصغر کشانی
انیمیشن «زال و رودابه» تازهترین ساخته محمدعلی سجادی فیلمساز اندیشمند و ایرانشناس برجسته اثر روایت محور به روش شاهنامه خوانی با تکنیک نقاشی متحرک دوبعدی از مهمترین، پرجاذبه ترین و حکیمانه ترین داستان های اثر بیهمتای فردوسی، شاهنامه است. عاشقانه زال و رودابه روایت انس زال (پسر سام) و رودابه (دختر مهراب)، سیر احساسی است که در هنگامه اودیسه زال از سیستان به کابل (براساس پیشگویی های ستاره شناسان دوران منوچهر) با وجود مخالفت های دربار رخ می دهد. مواجهه ای در موقعیتی پر جاذبه (زال شب هنگام در فضایی پر احساس بی تحمل و صبر با طناب از دیوار کاخ رودابه چشمانتظار بالا می رود) و سرنوشت دو دلداده را واله و شیدا در شرایطی آمیخته به تمثیل، در حالتی فرح بخش و پرنشاط (همی بود بوس و کنار و نبید/ مگر شیر کو گور را نشکرید) بهممی رساند.
جاذبه های داستان اینجاست که زال و رودابه پس از جدایی شب هنگام، شب و روز و آرام و قرار ندارند و پیوسته در پی آماده کردن پیش نیازهای پیوند دوباره در پی دیدار هم اند.
نقطه عطف قدرتمند داستان جایی است که سام می داند رودابه از نوادگان ضحاک است و به زال هشدار می دهد که روح منوچهر از این پیوند آزرده خواهد شد. پیچهای روایت از اینجا آغاز می شود که به اصرار زال، سام خود راهی دربار می شود تا خود مساله را با شاه حل کند و نقطه عطف دوم جایی است که با آگاهی منوچهر شاه ایران از ماجرا، برای آنکه میزان وفاداری سام و جانبداری زال سنجیده شود فرمان در هم کوبیدن کابل و نابود کردن خانواده مهراب را می دهد. سام هم بیآنکه خواسته اش را بازگوید به فرمان شاه (به مهر تو شد بسته دست بدی/ به گرزت گشاده ره ایزدی) به سوی کابل به راه میافتد. از اینجای داستان، یکی از شخصیتهای ماجرا پر رنگ می شود: سیندخت. گویی هدف فردوسی برای خلق زال و رودابه رسیدن به شخصیت سیندخت بوده است. سیندخت به عنوان زنی کنشمند، حلقه اتحاد دو قوم متخاصم و نشاندهنده پاکی بدون در نظر گرفتن دودمان و اثبات این نکته مهم به قول سجادی که جهان میوه آمیزش پدیده هاست نقش خود را به شگفت آورترین حالت ممکن ایفا می کند.
تقابل و کشمکش برای تقدیس عشق دربرابر مساله قدرت، آزمون سپهدار ایرانی در رویارویی با نکوهش ها، سیاست زنانه در آستانه پیمان شکنی و اندرزهای موبدان در زمان جدال بر سر حفظ نیکی بر اساس پاک آیینی، خون و نژاد و موقعیت منحصر به فرد خنجر کشیدن شاه برای کشتن همسر و دخترش رودابه و تدبیر همسر فرزانه اش سیندخت، از داستان زال و رودابه روایت سترگ و سرگذشت و حکایتی عظیم خلق می کند، قصه ای که در مسیر گسترش پر تعلیق و روایت سرشار از قبض و بسط اش بی بروبرگرد کهن الگویی الهام بخش ادبیات و هنر از گذشته تا کنون در سرتاسر جهان بوده است.
و ناگفته پیداست انیمیشنی که گرچه بی حمایت، با دست خالی و با جدوجهد فردی کارگردانش و در رقابتی نابرابر با سادگی تمام سر وسامان گرفته، بیش از هر چیز رنگ شرافت از سر و شکلش هویداست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- «سودابه»؛ باورها و ترسها در اجتماع خشمگین
- از ۳۱ مردادماه؛ فیلم جنایی محمدعلی سجادی اکران میشود
- «سودابه»ی سجادی به سینماها میآید
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- معماگونه و رازآمیز/ نگاهی به «طلاقم بده به خاطر گربهها»
- گفتوگو با کارگردان «طلاقم بده به خاطر گربه ها»/ فیلم تصویر یک اسکیزوفرنی حاد است
- اکران «طلاقم بده به خاطر گربهها» در گروه «هنر و تجربه»
- «سم پاشی»، در مرحله ساخت موسیقی
پربازدیدترین ها
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴