سینماسینما، سحر عصرآزاد
مستند «زمستان است» ساخته مهرداد زاهدیان؛ روایتگر تاریخچه خیابان لاله زار از گذشته تا حال است؛ از عصر قاجار تا امروز، از مرکزیت فرهنگ و هنر و جهان مدرن تا تبدیل شدن به مرکز الکتریکی با فرهنگ و مناسباتی تنزل یافته.
زاهدیان برای به تصویر کشیدن این خیابان پرخاطره و پرمخاطره که چندین مقطع تاریخی و پادشاه و شاه و رهبر و … را به خود دیده، روایت را از زمان حال و سرکشی به مکانی که قتل مهم این خیابان در آن رقم خورده، آغاز می کند تا قلاب فیلم به مخاطب و امروز گره بخورد.
سپس نریشن، عکس، نامه ها و اسناد تاریخی و نقشه های شهری را با تکیه بر تحقیق و پژوهشی چند جانبه به مدد می گیرد تا تولد این خیابان و تاریخ تحولاتش را با تکیه بر مستندات ثبت کند. به همین دلیل هم روایت تاریخچه این خیابان محدود به یک سطح باقی نمی ماند بلکه اتفاقات عرصه هنر، فرهنگ، سینما، تئاتر، سیاست و … را به مدد می گیرد تا اهمیت این خیابان را ترسیم کند.
خیابانی عریض و طویل که از اوج به حضیض و از مرکزیت شهری به حاشیه نشینی رسیده و فیلمساز به شیوه ای ظریف و نقادانه قرینه سازی دراماتیک بین لاله زار با خیابان استقلال در استانبول ترکیه انجام می دهد.
دو خیابانی که به زعم فیلمساز حاصل تقدیر و تدبیری هستند که یکی را به حاشیه و نابودی تدریجی کشانده و دیگری را به واسطه احیای دوباره، تبدیل به مهد توریست های شهری کرده که گذر از این خیابان را در خاطرات سفر خود ثبت می کنند.
زاهدیان برای ثبت ابعاد چندگانه این خیابان تاریخی گریزی نداشته از اینکه به لایه هایی عمیق از کارکردهای خیابان لاله زار و نقش آن در هنر، فرهنگ، اقتصاد، مدنیت و … نقب بزند. ابعادی که طبعاً نمی توان در مدت زمانی کوتاه آن گونه که باید حق مطلب را نسبت به آن ادا کرد.
به همین دلیل است که زمان طولانی این مستند نوعی احترام به تاریخ و مستندات و شعور مخاطب محسوب می شود که قرار نیست به شیوه ای سهل انگارانه با آنها مواجه شد و فیلمساز برای رسیدن به این دستاورد مهم، ریسک بالا رفتن زمان فیلمش را پذیرفته است.
«زمستان است» با رجعتی به لوکیشن قتل ابتدای فیلم و مرگ سینماهای این خیابان که به حیات عاریه ای خود با نامگذاری سالن های سینمای پردیس کوروش ادامه می دهند، به پایان می رسد تا تبدیل شود به یک سند تاریخی قابل ارجاع به آیندگان و آنها که نمی دانند تقدیر لاله زار چگونه و توسط چه کسانی رقم خورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- هیئتمدیره جدید انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند معرفی شد
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





