سینماسینما، رضا صائمی
وقتی خبرساخت فیلمی با محوریت شمس و مولانا را شنیدم بر سر ذوق آمدم. کافیست تا دمی همنشین مثنوی معنوی و دیوان شمس او گردی تا شیفته جان و جهانی شوی که او ترسیم میکند. این خوشحالی که با کنجکاوی درباره ویژگیهای فیلم نیز همراه بود دلایل دیگری هم داشت؛ نام حسن فتحی به عنوان کارگردان این فیلم، دلگرمی بزرگی بود. او هم تاریخ و ادبیات را میشناسند و هم در این زمینه سابقه و کارنامه خوبی دارد. سریال «روشنتر از خاموشی» او روایتی دلنشین و اثربخشی ازحکیم ملاصدرا ارائه داد و او را در ذهن مخاطب ماندگار کرد. توانایی فتحی در دیالوگ پردازی و پردازش کلامی شخصیتهایش، ویژگی مثبتی است که به ویژه به کار این فیلم میآید. فیلمی که شخصیتهای اصلیاش، با کلام و بیان خود، جهانی را مسحور خویش میکند. از سوی دیگر سالهاست که مولانا به یک شاعر محبوب جهانی تبدیل شده که کتابهایش همواره خریدار دارد و در سراسر دنیا، کلاسها و دورههای تفسیر مثنوی و مولوی شناسی برپا میشود. با الهام از قصه ها و زندگی او رمان نوشته میشود که از جمله معروفترین آنها که در ایران هم ترجمه شد و مورد استقبال بالای مخاطب قرار گرفت میتوان به «کیمیاگر» پائولو کوئیلو اشاره کرد که با اقتباس از داستانی از دفتر ششم مثنوی مولوی نوشته شده و «ملت عشق» الیف شافاک نویسنده ترکی که روایتی امروزی از رابطه شمس و مولانا را ترسیم میکند و از این حیث به «مست عشق» نزدیک است. ساخت این فیلم به دلیل جهانی بودن شخصیت مولانا میتواند فرصت مغتنمی باشد تا نگاه جهانیان را متوجه آن کند و کنجکاو این شوند که ایرانیان چه روایتی از شاعر بزرگ خود به تصویر کشیدهاند. از این رو گزافه نیست که بگوییم این فیلم ظرفیت و پتانسیل معرفی به اسکار را دارد تا چه پیش آید و چگونه ساخته شود.
حضور بازیگرانی مثل شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در نقش شمس و مولوی که سابقه همکاری با فتحی را پیشتر داشتند، هم امتیاز مهمی برای فیلم است و هم برای خودشان؛ از این جهت که حالا شانس و فرصت بازی در نقش دو تن از مهمترین شخصیتهای ایرانی در تاریخ ادبیات و عرفان را یافتهاند و این نقشها می تواند به نقشهای ماندگار در کارنامه حرفهای آنها بدل شود.
فارغ از سویههای سینمایی و هنری این فیلم، ساخت آن میتواند بیش از هر چیز مخاطب ایرانی را که کمتر با این دو شخصیت مهم تاریخ خودشان آشنا هستند، آشنا کند و چه بسا به انگیزه و بهانهای تبدیل شود که آثار این شاعر و عارف بعد از این بیشتر مورد توجه و اقبال قرار بگیرد. اگرچه از سوی برخی مراجع به دلیل قرائت متفاوتی که از تفکر و اندیشه مولانا دارند، ساخت این فیلم جایز شناخته نشده اما طبق پاسخی که وزیر ارشاد به این مساله داده، مجوز قانونی این کار به جایز بودن یا نبودن شرعی ارتباطی ندارد و اساسا قرار است فیلم در خارج از کشور ساخته شود. تنها نگرانی که برخی از اساتید ادبیات هم مطرح کردند این است که با توجه به اینکه «مست عشق» قرار است محصول مشترک ایران و ترکیه باشد، حاصل کار طوری رقم نخورد که هویت و اصالت ایرانی مولانا خدشهدار شده و به عنوان شاعر ترک شناخته شود. به هر حال «مست عشق» قصهای با شکوه اما پرچالش است که امیدارم به سلامت از حاشیه ها عبور کند و به سر منزل مقصود برسد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- بررسی آمار فروش فیلمها در ۶ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ / گیشه هزار میلیاردی با صدرنشینی «تگزاس ۳»
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «رها» با شهاب حسینی کلید میخورد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند