سینماسینما، رضا صائمی
وقتی خبرساخت فیلمی با محوریت شمس و مولانا را شنیدم بر سر ذوق آمدم. کافیست تا دمی همنشین مثنوی معنوی و دیوان شمس او گردی تا شیفته جان و جهانی شوی که او ترسیم میکند. این خوشحالی که با کنجکاوی درباره ویژگیهای فیلم نیز همراه بود دلایل دیگری هم داشت؛ نام حسن فتحی به عنوان کارگردان این فیلم، دلگرمی بزرگی بود. او هم تاریخ و ادبیات را میشناسند و هم در این زمینه سابقه و کارنامه خوبی دارد. سریال «روشنتر از خاموشی» او روایتی دلنشین و اثربخشی ازحکیم ملاصدرا ارائه داد و او را در ذهن مخاطب ماندگار کرد. توانایی فتحی در دیالوگ پردازی و پردازش کلامی شخصیتهایش، ویژگی مثبتی است که به ویژه به کار این فیلم میآید. فیلمی که شخصیتهای اصلیاش، با کلام و بیان خود، جهانی را مسحور خویش میکند. از سوی دیگر سالهاست که مولانا به یک شاعر محبوب جهانی تبدیل شده که کتابهایش همواره خریدار دارد و در سراسر دنیا، کلاسها و دورههای تفسیر مثنوی و مولوی شناسی برپا میشود. با الهام از قصه ها و زندگی او رمان نوشته میشود که از جمله معروفترین آنها که در ایران هم ترجمه شد و مورد استقبال بالای مخاطب قرار گرفت میتوان به «کیمیاگر» پائولو کوئیلو اشاره کرد که با اقتباس از داستانی از دفتر ششم مثنوی مولوی نوشته شده و «ملت عشق» الیف شافاک نویسنده ترکی که روایتی امروزی از رابطه شمس و مولانا را ترسیم میکند و از این حیث به «مست عشق» نزدیک است. ساخت این فیلم به دلیل جهانی بودن شخصیت مولانا میتواند فرصت مغتنمی باشد تا نگاه جهانیان را متوجه آن کند و کنجکاو این شوند که ایرانیان چه روایتی از شاعر بزرگ خود به تصویر کشیدهاند. از این رو گزافه نیست که بگوییم این فیلم ظرفیت و پتانسیل معرفی به اسکار را دارد تا چه پیش آید و چگونه ساخته شود.
حضور بازیگرانی مثل شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در نقش شمس و مولوی که سابقه همکاری با فتحی را پیشتر داشتند، هم امتیاز مهمی برای فیلم است و هم برای خودشان؛ از این جهت که حالا شانس و فرصت بازی در نقش دو تن از مهمترین شخصیتهای ایرانی در تاریخ ادبیات و عرفان را یافتهاند و این نقشها می تواند به نقشهای ماندگار در کارنامه حرفهای آنها بدل شود.
فارغ از سویههای سینمایی و هنری این فیلم، ساخت آن میتواند بیش از هر چیز مخاطب ایرانی را که کمتر با این دو شخصیت مهم تاریخ خودشان آشنا هستند، آشنا کند و چه بسا به انگیزه و بهانهای تبدیل شود که آثار این شاعر و عارف بعد از این بیشتر مورد توجه و اقبال قرار بگیرد. اگرچه از سوی برخی مراجع به دلیل قرائت متفاوتی که از تفکر و اندیشه مولانا دارند، ساخت این فیلم جایز شناخته نشده اما طبق پاسخی که وزیر ارشاد به این مساله داده، مجوز قانونی این کار به جایز بودن یا نبودن شرعی ارتباطی ندارد و اساسا قرار است فیلم در خارج از کشور ساخته شود. تنها نگرانی که برخی از اساتید ادبیات هم مطرح کردند این است که با توجه به اینکه «مست عشق» قرار است محصول مشترک ایران و ترکیه باشد، حاصل کار طوری رقم نخورد که هویت و اصالت ایرانی مولانا خدشهدار شده و به عنوان شاعر ترک شناخته شود. به هر حال «مست عشق» قصهای با شکوه اما پرچالش است که امیدارم به سلامت از حاشیه ها عبور کند و به سر منزل مقصود برسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- یک موفقیت برای «در انتهای شب»؛ هدی زینالعابدین و پارسا پیروزفر از جشنواره اسپانیایی جایزه گرفتند
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- درباره «رها»/ تاراج
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





