سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
از سنت ساخت سریالهای مناسبتی به فراخوار رویدادهای ملی و مذهبی بیش از دو دهه می گذرد و در همه این سالها آثاری با کمیت و کیفیت های مختلف را شاهد بوده ایم؛ اما آنچه در این روند به شکل فزاینده ای با کاستی های بعضا فراوانی روبهرو شده افت محسوس عناصر کیفی در تولید چنین محصولاتی ست که به تبع کاهش چشمگیر مخاطبان را نیز به همراه داشته است که نمونه هایی از آن را در تولیدات ماه رمضان امسال نیز شاهدیم. در یک ارزیابی کلی می توان عوامل بسیاری را در ایجاد چنین شرایطی دخیل دانست که از جمله مهم ترین آن چهارچوب های محدود سیاستگذاری در ساخت مجموعه های تلویزیونیست که در نگاه کلیتر نه فقط آثار مناسبتی، لیکن تمام برنامه های نمایشی سیمارا شامل شده است. این نظارت های عمدتا برآمده از سلیقه که کارکردی جز درنظر گرفتن مصلحت را درپی ندارد بزرگترین ضربه را در حوزه انتخاب سوژه ها و ایده های دستمایه قرارگرفته، وارد آورده است به نحوی که دیگر با کمتر موضوع تازه و به روزی که دغدغه ها و مسائل مبتلابه اجتماع را با نگاهی صریح و مبتنی بر واقعیت ها بازتاب دهد روبه رو هستیم که نتیجه ای جز عدم تمایل خیل عظیمی از فیلمسازان کاربلد و حرفه ای در حوزه سریال سازی و کوچ آنها به عرصه نمایش خانگی را به همراه نداشته است؛ کارگردانانی که در سالهای نه چندان دور مجموعه ای از بهترین آثار را تولید و روانه آنتن کردهاند . دایره برخوردهای نظارتی(سلیقه) در این سالها نه فقط در بحثهای پیش از تولید که در جنبه های اجرایی نیز رشد ناموزون و مخربی یافته و نوع جدیدی از ممیزی را از حیث مواردی چون پوشش، جغرافیا و … شکل داده که مانعی جدی در ایجاد اتباط موثر مخاطب و شرایط زیست شهری و اجتماعی اش با چنین تولیداتیست. وجود عنصر ارزشیابی و نظارت فی نفسه به هیچ روی موضوع مذمومی نبوده و نیست و در اکثر کشورهای دنیا چنین اهرم هایی جهت پالایش آثار مختلف فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد اما آنچه در بهره مندی از این عنصر حساس می بایست مورد محافظت قرار گیرد یکی در نظر گرفتن نگاهی کاملا غیر سلیقهای و پرهیز ازهرگونه افراط و تفریط و دیگری تقدم بخش ارزشیابی و بررسی های کیفی بر عناصر نظارتی و تعدیل است؛ مواردی که متاسفانه در کشورما تا به امروز روندی معکوس را طی کرده است و شاید همین موضوع عرصه را برای حضور افراد ناکارآمد و کنار رفتن چهره های تاثیرگذار فراهم آورده و در نتیجه آثاری عمدتا واپس گرا، کهنه و فاقد خلاقیت و جذابیت را رقم زده است که با فاصله ای چشمگیر عقب تراز مخاطب قرار می گیرند کما اینکه پتانسیل های فراوان و مغفول بیشماری از حیث استعداد در زمینه های مختلف، پشت درهای بسته به کور سوی امیدی برای گشایش می اندیشند و تجربه ثابت کرده هرگاه با درایت یک مدیر چنین بستری فراهم شده شاهد ساخت مجموعه هایی با تراز بالای تعداد و میزان رضایت مخاطبین بوده ایم و همچنان می توان به چنان دستاوردهایی دست یافت.
*نویسنده و کارگردان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- جبلی: به وعدهمان در قبال شبکه نمایش خانگی عمل میکنیم
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- علیرضا افخمی: سانسور در تلویزیون نتیجه قبل را ندارد/ ضرورت تجربه در کنار جوانگرایی
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
- رابطه سینما و تلویزیون چگونه باشد راضی کننده است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم