سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
از سنت ساخت سریالهای مناسبتی به فراخوار رویدادهای ملی و مذهبی بیش از دو دهه می گذرد و در همه این سالها آثاری با کمیت و کیفیت های مختلف را شاهد بوده ایم؛ اما آنچه در این روند به شکل فزاینده ای با کاستی های بعضا فراوانی روبهرو شده افت محسوس عناصر کیفی در تولید چنین محصولاتی ست که به تبع کاهش چشمگیر مخاطبان را نیز به همراه داشته است که نمونه هایی از آن را در تولیدات ماه رمضان امسال نیز شاهدیم. در یک ارزیابی کلی می توان عوامل بسیاری را در ایجاد چنین شرایطی دخیل دانست که از جمله مهم ترین آن چهارچوب های محدود سیاستگذاری در ساخت مجموعه های تلویزیونیست که در نگاه کلیتر نه فقط آثار مناسبتی، لیکن تمام برنامه های نمایشی سیمارا شامل شده است. این نظارت های عمدتا برآمده از سلیقه که کارکردی جز درنظر گرفتن مصلحت را درپی ندارد بزرگترین ضربه را در حوزه انتخاب سوژه ها و ایده های دستمایه قرارگرفته، وارد آورده است به نحوی که دیگر با کمتر موضوع تازه و به روزی که دغدغه ها و مسائل مبتلابه اجتماع را با نگاهی صریح و مبتنی بر واقعیت ها بازتاب دهد روبه رو هستیم که نتیجه ای جز عدم تمایل خیل عظیمی از فیلمسازان کاربلد و حرفه ای در حوزه سریال سازی و کوچ آنها به عرصه نمایش خانگی را به همراه نداشته است؛ کارگردانانی که در سالهای نه چندان دور مجموعه ای از بهترین آثار را تولید و روانه آنتن کردهاند . دایره برخوردهای نظارتی(سلیقه) در این سالها نه فقط در بحثهای پیش از تولید که در جنبه های اجرایی نیز رشد ناموزون و مخربی یافته و نوع جدیدی از ممیزی را از حیث مواردی چون پوشش، جغرافیا و … شکل داده که مانعی جدی در ایجاد اتباط موثر مخاطب و شرایط زیست شهری و اجتماعی اش با چنین تولیداتیست. وجود عنصر ارزشیابی و نظارت فی نفسه به هیچ روی موضوع مذمومی نبوده و نیست و در اکثر کشورهای دنیا چنین اهرم هایی جهت پالایش آثار مختلف فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد اما آنچه در بهره مندی از این عنصر حساس می بایست مورد محافظت قرار گیرد یکی در نظر گرفتن نگاهی کاملا غیر سلیقهای و پرهیز ازهرگونه افراط و تفریط و دیگری تقدم بخش ارزشیابی و بررسی های کیفی بر عناصر نظارتی و تعدیل است؛ مواردی که متاسفانه در کشورما تا به امروز روندی معکوس را طی کرده است و شاید همین موضوع عرصه را برای حضور افراد ناکارآمد و کنار رفتن چهره های تاثیرگذار فراهم آورده و در نتیجه آثاری عمدتا واپس گرا، کهنه و فاقد خلاقیت و جذابیت را رقم زده است که با فاصله ای چشمگیر عقب تراز مخاطب قرار می گیرند کما اینکه پتانسیل های فراوان و مغفول بیشماری از حیث استعداد در زمینه های مختلف، پشت درهای بسته به کور سوی امیدی برای گشایش می اندیشند و تجربه ثابت کرده هرگاه با درایت یک مدیر چنین بستری فراهم شده شاهد ساخت مجموعه هایی با تراز بالای تعداد و میزان رضایت مخاطبین بوده ایم و همچنان می توان به چنان دستاوردهایی دست یافت.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جبلی: به وعدهمان در قبال شبکه نمایش خانگی عمل میکنیم
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- علیرضا افخمی: سانسور در تلویزیون نتیجه قبل را ندارد/ ضرورت تجربه در کنار جوانگرایی
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
- رابطه سینما و تلویزیون چگونه باشد راضی کننده است؟
- جنگ سرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس
- پرورش نسل آینده تئاتر ایران؛ جشنواره تئاتر «خوشه پروین» به دنبال کشف استعدادهای کارگردانان زن جوان است
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات