سینماسینما، علی رضایی؛
ناصر تقوایی تنها فیلم نمیساخت؛ جهان میآفرید.
جهانی از باد و دریا، از شرافت و سکوت.
با رفتنش، سینمای ایران بخشی از وجدان خود را از دست داد.
دریا دیگر ناخدایش را ندارد.
ناصر تقوایی رفت و با او بخشی از جنوب، بخشی از نور و نمک، و بخشی از صداقت خاموش سینمای ایران نیز از میان ما رفت.
او از دل باد و نفت برخاست، از کوچههای آبادان، از لهجه و نگاهی که هنوز حقیقت را میدانست و دروغ را، حتی با هزار بهانه، بر زبان نمیآورد.
در «آرامش در حضور دیگران» اضطراب نسلی را قاب گرفت؛ نسلی که میان گذشته و آینده آویزان مانده بود.
در «داییجان ناپلئون» خندید، اما نه از سر شوخی؛ از دردِ تاریخی مردمی که در سایهی سوءظن و خیال گم شده بودند.
در «ناخدا خورشید» مردی را به دریا سپرد که شرافتش را با هیچ بادی معامله نکرد.
و در «کاغذ بیخط»، از فراموشی گفت؛ از زن و مردی که زبان هم را گم کردهاند، و از نسلی که قصههایش را دیگر به یاد نمیآورد.
اما افسوس که ما قدرش را ندانستیم.
سالها سکوت کرد؛ در خانهاش، در سایهاش، در تنهایی سینمایی که پر بود از فریاد و خالی از تفکر.
او ناظر بود بر سینمایی که از دریا جدا شد، از عمق جدا شد، و بر موجهای کاذب بازار شناور ماند.
اگر در سرزمینی دیگر زاده شده بود، امروز موزهای به نامش میساختند، جشنوارهای به افتخارش برپا میکردند، و دانشجویان سینما «ناخدا خورشید» را چون کتابی شریف میخواندند.
اما اینجا، تنها تیتر کوتاهی در صفحهی خبرها ماند:
«ناصر تقوایی درگذشت.»
چه ساده مینویسند، وقتی نمیدانند رفتن او، خالی شدن عمیقترین موج وجدانِ دریاست.
او رفت، اما هنوز از فیلمهایش نسیم میآید؛
بوی دریا، بوی جنوب، بوی حقیقت.
صدایی آرام، مانند زمزمهی ناخدایی که میداند هیچ بندری ابدی نیست؛ تنها مسیر است که میماند.
و حالا ما ماندهایم با سینمایی بیدریا، بیکشتی، بیتقوایی.
و دلمان، همچون ساحلی خالی، پر از موجهای نرسیده است؛
موجهایی که هنوز از دور، یاد او را زمزمه میکنند.
شاید روزی نسل تازهای دوباره به تصویرهایش برگردد؛
به بادهای جنوب، به نورِ نمزدهی بندر، به مردانی که در قابهایش سکوت را معنا کردند.
آنگاه خواهند فهمید که تقوایی تنها فیلمساز نبود؛ وجدان بیدار یک سرزمین بود، ناخدایی که هرگز دروغ نگفت — حتی وقتی در سکوت بود.
و اگر امروز دریا بیناخدا مانده، هنوز امواجش آرام و پیدرپی، نام او را زمزمه میکنند:
ناصر تقوایی — مردی که شرافت را فیلم کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





