سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
«پلتفرم» یکی از فیلمهایی است که این اواخر توجه بسیاری از علاقمندان سینما را خود جلب کرده، توجهی که به ظن بنده بیش از آنکه ریشه در کیفیت تام و تمام این فیلم داشته باشد،وابسته به مضامین، نشانهها، استعارههای اعتراضی و شعارهایی است که فیلم تحویل مخاطب میدهد. توجهی که به این فیلم شده بیش از اندازه به نظر میرسد. اما این همه به معنی بد بودن فیلم نیست.
شاید بتوان توجه ویژه به این فیلم را در دریف اقبال بالایی که نه تنها مخاطبان جدی سینما بلکه علاقهمندان کمتر حرفه ای سینما به “جوکر” تاد فیلیپس و حتی “انگل” بونگ جون هو داشتند، قرار داد. البته که در اینجا مراد قیاس نعل به نعل کیفی و محتوایی در کار نیست بلکه هدف اشاره به مضمون اعتراضی و انتقادی این فیلم ها به نظم حاکم و رفتارهای و اخلاقیت موجود بر جوامع انسانی است. اینیک نشانه مشخص دارد و آن اینکه انسان امروزی از ارزشها و بی ارزشی های رایج و حاکم به ستوه آمده است و هرنوع انتقادی که ظاهرا معنای جانا سخن از زبان ما می گویی را داشته باشد به مذاق مخاطب خوش می آید. اما سوال مهم اینجاست که این بشری که باعث بروز چنین رفتارها و آسیب هایی شده است کدام بشر است؟ آیا موجودی جدای از خود ما از جایی دیگر و جهانی دیگر باعث بروز این حالات شده است؟ پاسخ مشخص است. خیر. نتیجه اینکه گویی بشر امروز همزمان با درد کشیدن نوعی احساس فریب خوردگی و بالاتر از آن حس گناه را با خود حمل می کند. گناه تاثیر گذار بودن در رسیدن به نقطه ای که حالا در آن ایستاده ایم. مراد آن است که بگوییم درست است که بخش عمده لذت از این جنس فیلم ها روبرو شدن با حرف هایی است که شاید مخاطبان سالها می خواستند بزنند و نشده است اما این ماجرا روی دیگری هم دارد و آن اینکه مخاطب با دیدن این فیلمها به این حس ناخودآگاه می رسد که او گناهکار نیست و هرچه هست حاصل کار دیگرانی جز خود مخاطب است. جدای از تحلیل های روانکاوانه و جامعه شناختی که بسیار می توان درباره اش گفت، باید پذیرفت که “پلتفرم” در عین برخوردار بودن از تمام این ویژگی هایی مضمونی فیلمی است که به واسطه هیجان زدگی مخاطب، بر زبانها افتاده بیش از آنکه فیلمی مهم در جمیع جهات سینمایی اعم از فرم و محتوا باشد و ماندگار بماند.
«پلتفرم» یک تریلر ترسناک و علمی_تخیلی اسپانیایی زبان است که با نگاهی انتقادی و گلدرشت نظام طبقاتی و سرمایهداری و البته باورها و ارزشهای حاصل معاشرت مدام با رسانههای رنگارنگ را زیرسوال میبرد و مخاطب را با عواقب این شکل از نگاه به دنیا و انسانها روبرو میکند. «پلتفرم» راوی معصومیت از دست رفته بشر است. معصومیتی که در مقابل تبلیغات رسانه ها و ترویج ارزش ها و مفاهیم سرمایه داری و منفعت محور تاب و توانش را از دست داده و به یغما رفته است. این اتفاقی است که به شکلی کاملتر و پختهتر در مجموعه «آیینهی سیاه» هم شاهد آن بودیم. در واقع جنس نگاه سازندگان فیلم «پلتفرم» به محصول تصویری، در حد و اندازهی سریالهای خوب ارائه شده در سالهای اخیر است و نه لزوما ساخت یک اثر دراماتیک و پخته و چندلایهی سینمایی. با این همه اما تماشای «پلتفرم» دستکم برای یکبار خالی از لطف نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جدایی نادر از سیمین» در رتبه سیوسوم؛ نیویورک تایمز، ۱۰۰ فیلم برتر هزاره سوم را معرفی کرد
- پس از خودکشی لی سون کیون؛ بونگ جون هو از بازیگر درگذشته دفاع کرد/ اعتراض به پلیس و رسانه
- فوت بازیگر فیلم «انگل»/ لی سون کیون درگذشت
- سوی پر رنگ تاریکی/ بررسی فیلم «پلتفرم» با تکیه بر نظریات رولان بارت
- دوازدهمین جلسه شورای راهبردی اکران برگزار شد؛ آیا اکران آنلاین گسترش مییابد؟/ لزوم همافزایی ظرفیت پلتفرمها
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- موفقیت «کودا» و مانیفست اسکار برای حمایت از اقلیتها
- کمیته مشترک رفع موانع اشتغالزایی و تولید در نمایش خانگی تشکیل شود
- به دلیل روند افزایش کرونا؛ پخش ویدئو اجراهای بخش صحنهای «تئاتر فجر» از پلتفرمها
- ضرغامی: توسعه پلتفرمهای دیجیتال در همراه اول حاصل نگاه خوب و خلاق مدیریتی است
- گفتوگوی خبرگزاری دانشجو با کیوان کثیریان (بخش اول)/ سیاستهای چندگانه و سلیقهای ممیزی همه را گیج کرده است
- «پلتفرم»؛ هیاهوی بسیار برای هیچ
- مسئول ممیزیهای شبکه نمایش خانگی که این روزها اوج گرفته کیست
- کارگردان «انگل» در مستر کلاس جشنواره کن چه گفت/ توضیحات بونگ جون هو درباره پروژههای آیندهاش
- حکایت یک شکایت!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





