سینماسینما: ذبیحالله رحمانی از فعالان عرصه سینما در یادداشتی کوتاه پیشنهاداتی را در زمینه انتخاب وزیر ارشاد مطرح کرده است که در زیر میخوانید:
سخنی با منتخب نیمی از مردم در پای صندوق ها و نیم دیگر که به دلایل مختلف رای ندادهاند.
این دوره رای دهندگان و کسانی که رای ندادهاند روی ترازوی عدالت نشستهاند و به نوعی همه به حساب می آیند.
بنابراین به گفته آقای پزشکیان باید حرفهایشان را شنید و در حد معمول اجرا کرد.
آقای رئیسجمهور
در مسایل مختلف کشور نگارنده تخصص ویژهای ندارم که به شما یادآور کنم. اما در باره هنر و ادبیات، حرف برای گفتن دارم.
برای هنرمندان و دست اندرکاران بسیار حائز اهمیت است که وزیری را که در کابینه معرفی می کنید، اولا به دلایل متعدد امتحان پس داده نباشد. دوما از مدیران رده بندی شده نه کسانی که الان در رأس امور هستند، لباس و رنگ جدید بر تن کنند و یا مدیرانی که از اول انقلاب تاکنون مدیر زاده شده اند. عملکرد دوران ابتدای حکومت تا حالا پر از فراز و نشیب بوده و هیچوقت به برنامههای مدون شده وفادار نبوده و نخواهند شد. هرچند مدیریت ها از اول براساس سلیقه و خود محوری بنا شده است. به قول جامعه شناس همرزم شما، به اندیشههای جدید و آدمهای جدید نظر داشته باشید در غیر این صورت نه تنها هیچ اتفاقی در وادی هنرها و ادبیات نمیافتد، بلکه برای همیشه اعتماد را در این سرزمین مدفون خواهید کرد.
آقای رئیس جمهور
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به همه پرسی از میان حداقل پنج هزار نفر نخبه و افراد شاخص هنری بگذارید. در صورتی که شرایط همه پرسی فراهم نیست، یک فرصت یک ساله به وزیر داده شود و منتقدان نقاط قوت و ضعف وزیر را در یک نشست با رئیس جمهور در میان بگذارند و تصمیم نهایی را شخصاً بعد شنیدن نقطه نظرات مثبت و منفی کارشناسان بگیرید.
آقای رئیس جمهور از انتخاب وزیر سفارش شده بپرهیزید.
حالا اگر در شرایط حاضر وزیری با چنین مشخصاتی نیافتید، اما معاونان کار بلد و دلسوز را با اختیارات مکفی در رأس امور بگذارید که تاییدیه همه هنرمندان واقعی را در کارنامه اش داشته باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- درآمدی بر فیلم «بهانه سکوت»؛ روایت یک مصیبت در ساختاری نو
- «بهانه سکوت»؛ بهانهای برای فکر کردن
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- مطالبات کانون کارگردانان سینمای ایران از دولت پزشکیان
- اختصاصی سینماسینما/ گمانهزنی برای نفر اول فرهنگ و هنر؛ وزیر ارشاد هرکدام از نامزدها کیست؟
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- معناسازی با تصاویر/ نگاهی به فیلم «مدار موازی»
- دوران مدیریت ویترینی
- سینما تعطیل هست یا نیست؟
- آغاز پیش تولید سریال «روزگار حبابی»
- دلدادگی در بستر برف/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- یک اعتراف و چهار اعتراض
- انتقاد دکتر پزشکیان از بی توجهی صدا و سیما به جایزه اسکار فرهادی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





