سینماسینما، لیلا علیپور
کلمات دارایی های جمعی مایند. در حالی که طی سال های اخیر با بی مبالاتی واژه ها از شکل نگارشی و خوانشی درست خود خارج شده اند مفاهیم نیز دستخوش تغییرات اساسی شده اند. واژه مشترکی که ما و اجدادمان بر زبان می راندیم، دیگر یک مفهوم مشترک ندارد. در این میان هجوم یک بیماری جهانی چون سیلی بر صورت تک تک ما فرود آمد. زندگی عادی و روزمره ما تقریبا غیرممکن شد؛ دیدار پدر و مادر و در آغوش کشیدن فرزندانمان حسرت شد. ذهن ما که شاهد این تغییر به یکباره است سعی می کند وضعیت را بشناسد، تحلیل کند و راهکار بدهد و همه اینها برای یک هدف است؛ بقا. در راه شناخت این وضعیت است که اخبار را پی می گیریم به فضای مجازی رو می آوریم تا نظرات دیگران را بدانیم. داده ها که جمع شد شروع به تحلیل می کنیم تا راهکاری بیابیم برای حفظ نفس هایمان. در مسیری که ذهن طی می کند، شروع به بازسازی مفاهیم بر مبنای وضعیت جدید می کند. بسیاری از کارهایی که تا پیش از این انجام می دادیم را زیر سوال می برد. خانه تکانی می کند و اگر استرس شدید و کنترل نشده ناشی از شرایط اجازه دهد و مزاحم کارش نشود شاید بتواند به نتایج درخور توجهی برسد. ذهن برای امید دادن به تک تک سلول های بدن شروع به تجسم آینده می کند. به کارهایی که قرار است انجام دهیم و به بالاترین مفهوم انسانی می رسد؛ عشق و دوست داشتن.
و اینجاست که مفاهیم امروزی این دو واژه فرسنگ ها با اصالت مفهوم فاصله یافته اند. کلمات محبت آمیز چون سکه ای بدون پشتوانه ضرب شده، خرج می شوند. به جز بذل و بخشش این کلمات در سطح جامعه از سوی خیل افراد، اغلب در روابط نیز پشتوانه ای برای این واژه ها، وجود ندارد. از این جهت تماشای فیلم «داستان عشق» برای ذهن ما مفید است. تصویری از عشق واقعی. با پذیرش مسوولیت. دوست داشتن، چه اعضای خانواده چه دوستان و چه شریک زندگی، بدون پذیرش مسوولیت معنایی ندارد اگر هم دارد ربطی به مفهوم اصلی این ترکیب ندارد. پذیرش مسوولیت کار انسان های رشد یافته است که از شناخت دهانی عبور کرده اند و به سوی کمال، هر چند شاید آهسته، در حرکتند. اینگونه افراد نمی توانند هم عاشق طرف مقابل خود باشند و هم در عین حال متنفر از او. کسی که دوست دارد، به رشد طرف مقابلش اهمیت می دهد و تحت هر شرایطی –البته در یک بستر روانی سالم از سوی هر دو طرف- از جان و روح او مراقبت می کند.
اگر به اینها بیندیشیم و اگر خلوتمان سفری باشد به درون، پس از پایان این روزها که با خیال راحت توانستیم درهای خانه هایمان را بگشاییم، شاید آدم های نویی شده باشیم با تغییراتی که دنیایمان را زیباتر می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت بازیگر فیلم «داستان عشق»/ رایان اونیل درگذشت
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





