سینماسینما، لیلا علیپور
کلمات دارایی های جمعی مایند. در حالی که طی سال های اخیر با بی مبالاتی واژه ها از شکل نگارشی و خوانشی درست خود خارج شده اند مفاهیم نیز دستخوش تغییرات اساسی شده اند. واژه مشترکی که ما و اجدادمان بر زبان می راندیم، دیگر یک مفهوم مشترک ندارد. در این میان هجوم یک بیماری جهانی چون سیلی بر صورت تک تک ما فرود آمد. زندگی عادی و روزمره ما تقریبا غیرممکن شد؛ دیدار پدر و مادر و در آغوش کشیدن فرزندانمان حسرت شد. ذهن ما که شاهد این تغییر به یکباره است سعی می کند وضعیت را بشناسد، تحلیل کند و راهکار بدهد و همه اینها برای یک هدف است؛ بقا. در راه شناخت این وضعیت است که اخبار را پی می گیریم به فضای مجازی رو می آوریم تا نظرات دیگران را بدانیم. داده ها که جمع شد شروع به تحلیل می کنیم تا راهکاری بیابیم برای حفظ نفس هایمان. در مسیری که ذهن طی می کند، شروع به بازسازی مفاهیم بر مبنای وضعیت جدید می کند. بسیاری از کارهایی که تا پیش از این انجام می دادیم را زیر سوال می برد. خانه تکانی می کند و اگر استرس شدید و کنترل نشده ناشی از شرایط اجازه دهد و مزاحم کارش نشود شاید بتواند به نتایج درخور توجهی برسد. ذهن برای امید دادن به تک تک سلول های بدن شروع به تجسم آینده می کند. به کارهایی که قرار است انجام دهیم و به بالاترین مفهوم انسانی می رسد؛ عشق و دوست داشتن.
و اینجاست که مفاهیم امروزی این دو واژه فرسنگ ها با اصالت مفهوم فاصله یافته اند. کلمات محبت آمیز چون سکه ای بدون پشتوانه ضرب شده، خرج می شوند. به جز بذل و بخشش این کلمات در سطح جامعه از سوی خیل افراد، اغلب در روابط نیز پشتوانه ای برای این واژه ها، وجود ندارد. از این جهت تماشای فیلم «داستان عشق» برای ذهن ما مفید است. تصویری از عشق واقعی. با پذیرش مسوولیت. دوست داشتن، چه اعضای خانواده چه دوستان و چه شریک زندگی، بدون پذیرش مسوولیت معنایی ندارد اگر هم دارد ربطی به مفهوم اصلی این ترکیب ندارد. پذیرش مسوولیت کار انسان های رشد یافته است که از شناخت دهانی عبور کرده اند و به سوی کمال، هر چند شاید آهسته، در حرکتند. اینگونه افراد نمی توانند هم عاشق طرف مقابل خود باشند و هم در عین حال متنفر از او. کسی که دوست دارد، به رشد طرف مقابلش اهمیت می دهد و تحت هر شرایطی –البته در یک بستر روانی سالم از سوی هر دو طرف- از جان و روح او مراقبت می کند.
اگر به اینها بیندیشیم و اگر خلوتمان سفری باشد به درون، پس از پایان این روزها که با خیال راحت توانستیم درهای خانه هایمان را بگشاییم، شاید آدم های نویی شده باشیم با تغییراتی که دنیایمان را زیباتر می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت بازیگر فیلم «داستان عشق»/ رایان اونیل درگذشت
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند