سینماسینما، لیلا علیپور
کلمات دارایی های جمعی مایند. در حالی که طی سال های اخیر با بی مبالاتی واژه ها از شکل نگارشی و خوانشی درست خود خارج شده اند مفاهیم نیز دستخوش تغییرات اساسی شده اند. واژه مشترکی که ما و اجدادمان بر زبان می راندیم، دیگر یک مفهوم مشترک ندارد. در این میان هجوم یک بیماری جهانی چون سیلی بر صورت تک تک ما فرود آمد. زندگی عادی و روزمره ما تقریبا غیرممکن شد؛ دیدار پدر و مادر و در آغوش کشیدن فرزندانمان حسرت شد. ذهن ما که شاهد این تغییر به یکباره است سعی می کند وضعیت را بشناسد، تحلیل کند و راهکار بدهد و همه اینها برای یک هدف است؛ بقا. در راه شناخت این وضعیت است که اخبار را پی می گیریم به فضای مجازی رو می آوریم تا نظرات دیگران را بدانیم. داده ها که جمع شد شروع به تحلیل می کنیم تا راهکاری بیابیم برای حفظ نفس هایمان. در مسیری که ذهن طی می کند، شروع به بازسازی مفاهیم بر مبنای وضعیت جدید می کند. بسیاری از کارهایی که تا پیش از این انجام می دادیم را زیر سوال می برد. خانه تکانی می کند و اگر استرس شدید و کنترل نشده ناشی از شرایط اجازه دهد و مزاحم کارش نشود شاید بتواند به نتایج درخور توجهی برسد. ذهن برای امید دادن به تک تک سلول های بدن شروع به تجسم آینده می کند. به کارهایی که قرار است انجام دهیم و به بالاترین مفهوم انسانی می رسد؛ عشق و دوست داشتن.
و اینجاست که مفاهیم امروزی این دو واژه فرسنگ ها با اصالت مفهوم فاصله یافته اند. کلمات محبت آمیز چون سکه ای بدون پشتوانه ضرب شده، خرج می شوند. به جز بذل و بخشش این کلمات در سطح جامعه از سوی خیل افراد، اغلب در روابط نیز پشتوانه ای برای این واژه ها، وجود ندارد. از این جهت تماشای فیلم «داستان عشق» برای ذهن ما مفید است. تصویری از عشق واقعی. با پذیرش مسوولیت. دوست داشتن، چه اعضای خانواده چه دوستان و چه شریک زندگی، بدون پذیرش مسوولیت معنایی ندارد اگر هم دارد ربطی به مفهوم اصلی این ترکیب ندارد. پذیرش مسوولیت کار انسان های رشد یافته است که از شناخت دهانی عبور کرده اند و به سوی کمال، هر چند شاید آهسته، در حرکتند. اینگونه افراد نمی توانند هم عاشق طرف مقابل خود باشند و هم در عین حال متنفر از او. کسی که دوست دارد، به رشد طرف مقابلش اهمیت می دهد و تحت هر شرایطی –البته در یک بستر روانی سالم از سوی هر دو طرف- از جان و روح او مراقبت می کند.
اگر به اینها بیندیشیم و اگر خلوتمان سفری باشد به درون، پس از پایان این روزها که با خیال راحت توانستیم درهای خانه هایمان را بگشاییم، شاید آدم های نویی شده باشیم با تغییراتی که دنیایمان را زیباتر می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت بازیگر فیلم «داستان عشق»/ رایان اونیل درگذشت
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز