سینماسینما، آریو همتی
تهمینه میلانی مهمترین فیلمساز«جنسیتسوژهگرا»ی ایران ذیل «زنسوژهگرایی» و به شکل جزئیتر مکتب فمینیسم است و تلاش دارد در این زمینه آثاری را خلق کند و ارائه دهد.
از نیمه دهه هفتاد با ایجاد فضایی جدید و دغدغههایی جدید امکان حضور پررنگتر مطالبات گروههای مختلف جامعه فراهم شد. زنان نیز در این بستر خواستار حقوق بیشتری برای خویش شدند. اینکه بنا بر گذشته و تاریخی که در آن زنان امکان ظهور و بروز استعدادهایشان را در جهان مردمحور کمتر داشتهاند در آنها انگیزهای برای طلب بسیاری از کاستیها در حق آنها ایجاد کرد همچنین نگاههای غلط بسیاری که در جامعه پیرامون حتی طبیعیترین احوال زنان وجود داشته نیز میبایست اصلاح میشد. تهمینه میلانی با ساختن «دو زن» در نیمه دوم دهه هفتاد مهمترین، پرسر و صداترین، پرفروشترین و ماندگارترین تصویر در این فضا را خلق کرد.
فیلم «دو زن» بنا بر مقولهبندی ساختاریک در نوع سینمای ساختارگرا و شاخه ساختار آوانگارد قرار میگیرد. از نگاه میلانی در سنت، جهان زن در تابعبودن جهان مرد معنا پیدا میکرده و اکنون زن باید از تابعبودن خارج شود و ما صدای او را به عنوان متضاد مرد بشنویم.
بازیگران فیلم نیکی کریمی در نقش فرشته، مریلا زارعی در نقش رویا، محمدرضا فروتن در نقش حسن و آتیلا پسیانی در نقش احمد هستند. اینکه وارد جهان دانشگاه و فضای تعطیلی آن میشویم و شرح تغییرات دختر دانشگرا و پرشور و شوری به نام فرشته به یک زنِ اسیرشده در مناسبات خانواده دوم، یعنی زیست پساازدواج روبهرو میشویم. زوج تفاوتساز حسن که یک لات بیسر و پا و بیاصالت است با فرشته دانشجو، زوج تفاوتساز احمد شوهری سختگیر، شکاک، بیاعتماد، بددل که با یک دروغ درباره امکان ادامه تحصیل فرشته او را به همسری گرفته و اسیرگونه میپندارد، با فرشته زیبا، متین، آرام و البته با درونی غمگین و روانی که دارد آزار میبیند، زوج تفاوتساز رویای موفق و آرشیتکت که در زیست طبیعی خود با تحصیلات و داشتن شغل موفق به نظر میآید در مقابل فرشته باهوش که از تحصیل بازداشته شده و نه مدرک دانشگاهی دارد و نه جز خانهداری اجازه فعالیتی داشته، زوج تفاوتساز حسن که با تمام بیاصالتبودنش به هر زوری بعد از سیزده سال زندان برگشته و فرشته را میخواهد و احمد که با تمام لحظات تلخی که برای فرشته ساخته ولی همسر اوست و نمیخواهد کسی برای همسرش مزاحمت ایجاد کند که البته در درگیری حسن، احمد را با چاقو میزند و احمد در آخر میمیرد.
فرشته پیشاازدواج، فرشته پساازدواج، و فرشته پساشوهرش انگار سه نوع زیست متفاوت را برای مخاطب و بهخصوص زنان به عنوان نیمی از جمعیت ما شکل میدهد. گویا فضای ذهن تهمینه میلانی تز، آنتیتز، سنتز هگلیست و این پروسه شکلگیری و جانبخشی آن است.
یکی از مهمترین پیامهای فیلم فراهمشدن امکان تحصیل برای همه زنهاست. چرا باید یک زن از تحصیل محروم باشد و همانگونه که میبینیم زنی که شرایط تحصیل داشته توانسته زیست اجتماعی موفقی را پشت سر بگذارد. البته نه اینکه هر کس بیشتر درس بخواند حتماً موفقتر است ولی به هر حال ما اجازه نداریم بستر برابری را برای انواع استعدادها فراهم نکنیم. همه استعدادها با امکانات برابر و بایسته میتوانند جامعه را پربار سازند. نکته مهم دیگر فیلم این است که چرا یک پسر به خود اجازه میدهد در خیابان، اتوبوس و حتی کوچه مزاحم دختری باشد و اجازه ندهد دختر در آرامش درسش را بخواند. آیا آن پسر حقی برای نگرش طرف مقابل یعنی دختر ـ اینجا کاراکتر فرشته ـ قائل نیست؟ یعنی اجازه نمیدهد فرشته در جایگاه سوژه بنشیند؟ مبحث دیگر الگوهایی متعین پیشینی هستند. چرا در این الگوها مانند خانواده ما انحرافاتی مانند مردسالاری را باید هنوز داشته باشیم در حالی که زن و مرد بنا بر نگره جنس سوم فرائیستی دو بال پرنده انسانیت محسوب میشوند و بنا بر دیالکتیک ادراکی هر دو تز، همافزا و مکمل محسوب میشوند نه جنس مخالف و جنس متضاد.
نیکی کریمی توانسته در فیلم حس رنج و امید توأمان، حس زندانی و آزادی توأمان و حسهای متضاد و مبهم فراوانی را در چهرهاش به مخاطب ارائه کند. و بازی او یکی از مهمترین جلوههای حضور زنان روی پرده است.
تهمینه میلانی از کارگردانهاییست که همواره سعی میکند کاراکترهای کلیشهزدایی را جان ببخشد که در فیلم دو زن به درستی از عهده این امکان در سینمای ساختار آوانگارد برآمده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- پرتاب شدن به جهان تلخ زنان زجر کشیده تهمینه میلانی
- یادداشت نیکی کریمی درباره شیوا ارسطویی
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- اختصاصی سینماسینما/ نیکی کریمی بر فرش قرمز جشنواره فیلم برلین
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- آغاز اکران «تا فردا» در فرانسه
- «تا فردا» در جشنواره فیلم زوریخ تقدیر شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





