سینماسینما، حمید عبدالحسینی
«ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو»، به کارگردانی امید نجوان (به نمایش در آمده در جشنواره سینماحقیقت)
امید نجوان پس از سالها به سراغ یک گفتوگو رفته و میکوشد با بهرهگیری از مجموعهای تصاویر و فیلمها و نیز گفتوگوهایی با دوستان و همکاران زندهیاد ساموئل خاچیکیان شناخت کاملتری از شخصیت، افکار و آثار این فیلمساز فقید و صاحب سبک سینمای ایران را به دست دهد. نتیجهی تلاشهای نجوان خوشبختانه اثری قابل اعتنا در گونهی مستندهای بیوگرافیک است که البته اینجا با نوعی خودبیوگرافی یا خود نوشت طرفیم که برگردان یک گفتوگوی قدیمی با فیلمساز است.
نجوان برای تکمیل ابعاد مختلف شخصیت خاچیکیان صرفا به گفتگو قناعت نمیکند و با فصلبندی اصولی فیلمش میکوشد لایههای مختلف و متفاوتی از دوران فیلمسازی او ارائه دهد که روایت بخشی از آنها مستلزم نقب زدن به شرایط و وضعیت سینمای ایران و واکاوی بسیاری از پدیدههای آن سالهاست به نحوی که فیلم در عین وفاداری به گفتوگو اما تشخصی جدای از آن نیر به خود میگیرد و میتواند به عنوان اثری مستقل به حساب آید.
در این مستند نیز باتوجه به زمان بلند آن خلق ریتم و ضرباهنگ متناسب و ارتباط فصول از منظر تصایر آرشیوی (عکس و فیلم) و گفتگوهای ضمیمهای از نکات قابل توجه بخصوص در حوزهی تدوین است که جایگاه مونتاژ را در عرصهی مستند بیش از پیش یادآور می سازد.
«روزگار گل آقایی»، به کارگردانی محمدحسن یادگاری (به نمایش در آمده در جشنواره سینماحقیقت)
این مستند به روایت زندگی و زمانهی مرحوم کیومرث صابری فومنی ملقب به گل آقا میپردازد و اوج و فرودهای زندگی او را از تولد تا مرگ و در آینهی گفتههای خود و سایر دوستان و همکارانش تشریح و توصیف میکند. روزگاری که از سیاست و حضور در جریانهای سیاسی و همراهی با آنها آغاز میشود و در نهایت به فعالیتهای مطبوعاتی و ورود به جراید و نوشتار منجر میشود. وجه بارز شخصیت صابری در تمام سالهای عمر و در مقاطع و برهههای تاریخی مختلف چه در پیش و چه در پس از انقلاب، ایمان و ثبات قدم در مسیر است و این را میشود در گفتههای تمامی افراد گفتگوشونده در فیلم به شکلی ملموس دید.
فیلم اگرچه همان شیوهی مرسوم مستندهای این گونه، نظیر استفاده از تصاویر آرشیوی -فیلم و عکس- و همینطور مصاحبه را پی میگیرد ولی با انتخاب مقاطع حساس و پرداختن به اتفاقات کمتر مورد توجه قرار گرفته در زندگی و کار گل آقا موفق میشود گرما و اثربخشی خود را تا انتها حفظ کند و تصویر بیش و کم متمایز و جامعی از یکی از شهیرترین روزنامهنگاران ایران را به دست دهد؛ تصویری که جدا از حال و هوای جامعهی ایرانی در دوران مختلف، شرایط سیاسی و اجتماعی و تاثیرات آن بر عرصهی فرهنگ نیست و همین امر پایمردی و حفظ اصول توسط کیومرث صابری را دوچندان ارزشمند میسازد. فیلمی که سندی است از چگونگی شکلگیری یکی از نشریات اثرگذار طنز و کاریکاتور در سالهای بعد از انقلاب و موج تاثیرگذاری و تاثیرپذیری این مجله از مقاطع و جریانهای مختلف و نحوهی مدیریت همهی آنها توسط صابری.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو»؛ جذاب برای دوستداران سینما
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- تاریخچه فوتبال ایران، سریال مستند شد/ «یک ملت، یک ضربان» روایت دههها فوتبال در ایران
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
آخرین ها
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی