سینماسینما، حمید عبدالحسینی
«ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو»، به کارگردانی امید نجوان (به نمایش در آمده در جشنواره سینماحقیقت)
امید نجوان پس از سالها به سراغ یک گفتوگو رفته و میکوشد با بهرهگیری از مجموعهای تصاویر و فیلمها و نیز گفتوگوهایی با دوستان و همکاران زندهیاد ساموئل خاچیکیان شناخت کاملتری از شخصیت، افکار و آثار این فیلمساز فقید و صاحب سبک سینمای ایران را به دست دهد. نتیجهی تلاشهای نجوان خوشبختانه اثری قابل اعتنا در گونهی مستندهای بیوگرافیک است که البته اینجا با نوعی خودبیوگرافی یا خود نوشت طرفیم که برگردان یک گفتوگوی قدیمی با فیلمساز است.
نجوان برای تکمیل ابعاد مختلف شخصیت خاچیکیان صرفا به گفتگو قناعت نمیکند و با فصلبندی اصولی فیلمش میکوشد لایههای مختلف و متفاوتی از دوران فیلمسازی او ارائه دهد که روایت بخشی از آنها مستلزم نقب زدن به شرایط و وضعیت سینمای ایران و واکاوی بسیاری از پدیدههای آن سالهاست به نحوی که فیلم در عین وفاداری به گفتوگو اما تشخصی جدای از آن نیر به خود میگیرد و میتواند به عنوان اثری مستقل به حساب آید.
در این مستند نیز باتوجه به زمان بلند آن خلق ریتم و ضرباهنگ متناسب و ارتباط فصول از منظر تصایر آرشیوی (عکس و فیلم) و گفتگوهای ضمیمهای از نکات قابل توجه بخصوص در حوزهی تدوین است که جایگاه مونتاژ را در عرصهی مستند بیش از پیش یادآور می سازد.
«روزگار گل آقایی»، به کارگردانی محمدحسن یادگاری (به نمایش در آمده در جشنواره سینماحقیقت)
این مستند به روایت زندگی و زمانهی مرحوم کیومرث صابری فومنی ملقب به گل آقا میپردازد و اوج و فرودهای زندگی او را از تولد تا مرگ و در آینهی گفتههای خود و سایر دوستان و همکارانش تشریح و توصیف میکند. روزگاری که از سیاست و حضور در جریانهای سیاسی و همراهی با آنها آغاز میشود و در نهایت به فعالیتهای مطبوعاتی و ورود به جراید و نوشتار منجر میشود. وجه بارز شخصیت صابری در تمام سالهای عمر و در مقاطع و برهههای تاریخی مختلف چه در پیش و چه در پس از انقلاب، ایمان و ثبات قدم در مسیر است و این را میشود در گفتههای تمامی افراد گفتگوشونده در فیلم به شکلی ملموس دید.
فیلم اگرچه همان شیوهی مرسوم مستندهای این گونه، نظیر استفاده از تصاویر آرشیوی -فیلم و عکس- و همینطور مصاحبه را پی میگیرد ولی با انتخاب مقاطع حساس و پرداختن به اتفاقات کمتر مورد توجه قرار گرفته در زندگی و کار گل آقا موفق میشود گرما و اثربخشی خود را تا انتها حفظ کند و تصویر بیش و کم متمایز و جامعی از یکی از شهیرترین روزنامهنگاران ایران را به دست دهد؛ تصویری که جدا از حال و هوای جامعهی ایرانی در دوران مختلف، شرایط سیاسی و اجتماعی و تاثیرات آن بر عرصهی فرهنگ نیست و همین امر پایمردی و حفظ اصول توسط کیومرث صابری را دوچندان ارزشمند میسازد. فیلمی که سندی است از چگونگی شکلگیری یکی از نشریات اثرگذار طنز و کاریکاتور در سالهای بعد از انقلاب و موج تاثیرگذاری و تاثیرپذیری این مجله از مقاطع و جریانهای مختلف و نحوهی مدیریت همهی آنها توسط صابری.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو»؛ جذاب برای دوستداران سینما
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- تاریخچه فوتبال ایران، سریال مستند شد/ «یک ملت، یک ضربان» روایت دههها فوتبال در ایران
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- یک پرتره، یک ادای دین/ درباره مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفتگو»
- گفتگوهای اختصاصی سینماسینما با هنرمندان، منتقدان و کارگردانان درباره سیدابراهیم اصغرزاده (بخش سوم)
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- جایی که ترس نیست/ نگاهی به فیلم «خرس نیست»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- حسین توشه درگذشت
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- فصل دوم «بازی مرکب» از ۲۶ دسامبر (۶ دی ماه) عرضه میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کدام بازیگران برای ایفای نقش پادشاهان برنده اسکار شدند؟
- هوش مصنوعی در مخابرات آینده؛ «صدرنشین» بازار نشر
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- «طلا»؛ بازگوکننده یکی از بزرگترین سرقتهای تاریخ بریتانیا
- مسعود اطیابی : در ۸ ماه اخیر ، ۹ فیلمنامه من رد شده است
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- تام کروز یک فیلم ترسناک بازی میکند
- چهاردهمین جشنواره فیلمهای ورزشی به پایان رسید/ تصویب حمایت از ساخت فیلمهای ورزشی
- یک میلیون نفر از اول آذر به سینما رفتهاند/ رقابت فیلمهای کمدی و کودک در گیشه سینماها
- برگزاری نخستین بوتکمپ تحلیلگر داده توسط همراه اول
- آدام سامنر درگذشت