علی پاکزاد
علی پاکزاد در روزنامه «شرق» نوشت: در این چندساله، هر موقع معدنی آوار میشود بر سر جماعتی مصیبتزده و ندار، یاد فیلم «پاتریسیا ریگن» میافتم. شاید خیلی از شما فیلم «۳۳» را که درباره حادثه ۲۰۱۰ معدن سنخوزه شیلی است، دیده باشید. این فیلم از آن رو برایم مهم است که امیدبخش است؛ در دل سیاهی، دود و غم، آوای زندگی و حیات است.
قصه فیلم از آنجا شروع میشود که سقف معدن سنخوزه فرو میریزد و ۳۳ معدنچی در زیر زمین به دام میافتند؛ معدنی که بارها سابقهای از این دست داشته است. تنها راه ارتباطی معدنچیان با بیرون، تعبیه یک تونل کمعرض بود. مأموران امدادونجات کپسولهایی حاوی آب، غذا و اکسیژن را از داخل این تونل به ۳۳ معدنچی منتقل میکردند و یک وسیله ویدئویی و پخش صدا هم در اختیار این افراد قرار داده بودند تا بتوانند با خارج تماس بگیرند. پس از ۶۹ روز حبس در عمق ۷۰۰متری، سرانجام عملیات نجات معدنچیان آغاز میشود و معدنچیان یکییکی توسط کپسولی موشکیشکل به رنگهای پرچم شیلی، به سطح زمین آورده و نجات داده میشوند. جالب اینکه علاوهبر گروه نجات و رئیسجمهور شیلی، جمعیتی از سراسر کشور در کنار خانواده معدنچیان برای حمایت و همراهی با معدنچیان محبوس حضور داشتند. عملیات نجات چیز پنهانی نداشت؛ آغوشی باز بود برای همه کسانی که برای کسی آرزوی مرگ نداشتند!
اما چه خوشخیالانه بود رؤیای فیلم «۳۳» که از همان اول حادثه انفجار معدن معدنجوی طبس میشد به فکر تکرار حادثه معدن زغالسنگ زمستان یورت استان گلستان افتاد؛ معدنی که با انفجار در ۱۳ اردیبهشت سال ۹۶ و جانباختن ۴۳ کارگر و مصدومیت ۷۰ نفر دیگر شهرت جهانی یافت. ایران سرزمین خبرهای تکراری و عبرتناپذیری مدام است؛ چه در سیاست، چه در اقتصاد، چه در اشتغال و رفاه و… . دریغ از اینکه خبر خوشی بشنویم.
بله، مهرماه امسال از آن ماهها بود که از خوشخبری خبری نبود. این هم از شانس رئیسجمهوری است که میخواست آستینهایش را بالا بزند، آنهم نه برای دعوا، بلکه برای ساختن این کشور که مشکلات فراوانی دارد. طی این یکی دو هفته، خبر انفجار معدن طبس و جانباختن بیش از ۵۰ نفر سرخط خبرها شده و اخبار دیگر را تحتالشعاع قرار داده است؛ البته در اذهان مردمی که صبح تا شب دغدغه نان دارند و میدانند مشاغل چندشیفته و سخت و مشقتبار یعنی چه! و الا آنان که دغدغه نان ندارند، خبرهایی دیگر را میجویند.
مثلا دوستی که هر شب با ستارهها قرار ملاقات دارد، برایم پیغام داده بود که مواظب باشم، جایی نروم، چیزی ننویسم؛ چراکه مریخ وارد برج سرطان شده است. او برایم نوشته: «مریخ از ۱۵ شهریور تا ۱۴ آبان در برج هبوط خود قرار دارد. مریخ سیاره قدرت و اقتدار، جنگندگی، چالش، نبرد، غلبه و تسلط است. برج سرطان برای مریخ برج هبوط است. مریخِ در هبوط میتواند تلاشهای جسم خسته و روح فرسوده ملامتگری را نشان دهد که تلاطم احساسیاش بر قوت بازویش غلبه کرده…».
به خودم میگویم ول کن این حرفها را. بیا و ببین که چه باید کرد تا این سختیهای معدنکاران علاج شود. تا غم بیپدری فرزندان و زنان شوی از دست داده برطرف شود و… . اما چه کنم؟ وقتی بررسیها نشان میدهد خالص دریافتی یک کارگر در عمق ۷۰۰متری، در سال گذشته فقط هشتمیلیونو ۵۰۰ هزار تومان و حق سختی کار معدن نیز حدود ۶۰۰ هزار تومان بوده است، میخواهی برای این عزاداران چه کنی؟ برای زیر زیر خط فقر؟ کدام قوه و کمیته و تشکل به دادرسی میآید وقتی که دادرسی نیست؟ وقتی حتی گله و شکایتی مجال پیدا نمیکند تا نهادینه شده و مطرح شود. از حق حیاتشان دفاعی نشد، حالا میخواهی از حق مماتشان دفاع کنی؟
کو سندیکا؟ کو جماعت مطالبهگر؟ کو قانون شفافیت؟ کو؟ کو؟ کو؟ حتی در میان اینهمه همهمه و بغض، نمیتوان شاهد ادای دِینی جامع و کامل در رسانهها و فضای محیطی شهری به این ۵۰ نفر و خانوادههایشان بود. خبری بود که برای دستاندرکاران قدیمی شد و اربابان رسانهها در پی خبرهای جدیدتر میدوند، غافل از اینکه مردم در خبر پیشین توقف کردهاند و تأمل میکنند و آموختهاند که در پی هر خبری ندوند… .
دوباره مینویسم: شیلی با آنهمه مصائب توانست جان معدنچیانش را پس از ۶۹ روز حبس در عمق ۷۰۰متری نجات دهد، اما ما در اینجا لابد کارهای مهمتری… .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علی پاکزاد آزاد شد
- علی پاکزاد با خانواده خود تماس گرفت/ خبرنگار شرق بازداشت شد
- ما درون خمره گیر افتادهایم/ نگاهی به آخرین اجرای اثر برجسته لوییجی پیراندللو در ایران
- گفتوگو با علی پاکزاد درباره نمایشگاهش/ «در برابر فراموشی»؛ موضوع مشترک کابل، کییف و تهران
- نمایشگاه «در برابر فراموشی» در خانه هنرمندان برگزار میشود؛ به یاد آر
- جمال شورجه در گفتوگو با سینماسینما/ شاید «لاتاری» این هفته پروانه ساخت بگیرد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





