علی پاکزاد
علی پاکزاد در روزنامه «شرق» نوشت: در این چندساله، هر موقع معدنی آوار میشود بر سر جماعتی مصیبتزده و ندار، یاد فیلم «پاتریسیا ریگن» میافتم. شاید خیلی از شما فیلم «۳۳» را که درباره حادثه ۲۰۱۰ معدن سنخوزه شیلی است، دیده باشید. این فیلم از آن رو برایم مهم است که امیدبخش است؛ در دل سیاهی، دود و غم، آوای زندگی و حیات است.
قصه فیلم از آنجا شروع میشود که سقف معدن سنخوزه فرو میریزد و ۳۳ معدنچی در زیر زمین به دام میافتند؛ معدنی که بارها سابقهای از این دست داشته است. تنها راه ارتباطی معدنچیان با بیرون، تعبیه یک تونل کمعرض بود. مأموران امدادونجات کپسولهایی حاوی آب، غذا و اکسیژن را از داخل این تونل به ۳۳ معدنچی منتقل میکردند و یک وسیله ویدئویی و پخش صدا هم در اختیار این افراد قرار داده بودند تا بتوانند با خارج تماس بگیرند. پس از ۶۹ روز حبس در عمق ۷۰۰متری، سرانجام عملیات نجات معدنچیان آغاز میشود و معدنچیان یکییکی توسط کپسولی موشکیشکل به رنگهای پرچم شیلی، به سطح زمین آورده و نجات داده میشوند. جالب اینکه علاوهبر گروه نجات و رئیسجمهور شیلی، جمعیتی از سراسر کشور در کنار خانواده معدنچیان برای حمایت و همراهی با معدنچیان محبوس حضور داشتند. عملیات نجات چیز پنهانی نداشت؛ آغوشی باز بود برای همه کسانی که برای کسی آرزوی مرگ نداشتند!
اما چه خوشخیالانه بود رؤیای فیلم «۳۳» که از همان اول حادثه انفجار معدن معدنجوی طبس میشد به فکر تکرار حادثه معدن زغالسنگ زمستان یورت استان گلستان افتاد؛ معدنی که با انفجار در ۱۳ اردیبهشت سال ۹۶ و جانباختن ۴۳ کارگر و مصدومیت ۷۰ نفر دیگر شهرت جهانی یافت. ایران سرزمین خبرهای تکراری و عبرتناپذیری مدام است؛ چه در سیاست، چه در اقتصاد، چه در اشتغال و رفاه و… . دریغ از اینکه خبر خوشی بشنویم.
بله، مهرماه امسال از آن ماهها بود که از خوشخبری خبری نبود. این هم از شانس رئیسجمهوری است که میخواست آستینهایش را بالا بزند، آنهم نه برای دعوا، بلکه برای ساختن این کشور که مشکلات فراوانی دارد. طی این یکی دو هفته، خبر انفجار معدن طبس و جانباختن بیش از ۵۰ نفر سرخط خبرها شده و اخبار دیگر را تحتالشعاع قرار داده است؛ البته در اذهان مردمی که صبح تا شب دغدغه نان دارند و میدانند مشاغل چندشیفته و سخت و مشقتبار یعنی چه! و الا آنان که دغدغه نان ندارند، خبرهایی دیگر را میجویند.
مثلا دوستی که هر شب با ستارهها قرار ملاقات دارد، برایم پیغام داده بود که مواظب باشم، جایی نروم، چیزی ننویسم؛ چراکه مریخ وارد برج سرطان شده است. او برایم نوشته: «مریخ از ۱۵ شهریور تا ۱۴ آبان در برج هبوط خود قرار دارد. مریخ سیاره قدرت و اقتدار، جنگندگی، چالش، نبرد، غلبه و تسلط است. برج سرطان برای مریخ برج هبوط است. مریخِ در هبوط میتواند تلاشهای جسم خسته و روح فرسوده ملامتگری را نشان دهد که تلاطم احساسیاش بر قوت بازویش غلبه کرده…».
به خودم میگویم ول کن این حرفها را. بیا و ببین که چه باید کرد تا این سختیهای معدنکاران علاج شود. تا غم بیپدری فرزندان و زنان شوی از دست داده برطرف شود و… . اما چه کنم؟ وقتی بررسیها نشان میدهد خالص دریافتی یک کارگر در عمق ۷۰۰متری، در سال گذشته فقط هشتمیلیونو ۵۰۰ هزار تومان و حق سختی کار معدن نیز حدود ۶۰۰ هزار تومان بوده است، میخواهی برای این عزاداران چه کنی؟ برای زیر زیر خط فقر؟ کدام قوه و کمیته و تشکل به دادرسی میآید وقتی که دادرسی نیست؟ وقتی حتی گله و شکایتی مجال پیدا نمیکند تا نهادینه شده و مطرح شود. از حق حیاتشان دفاعی نشد، حالا میخواهی از حق مماتشان دفاع کنی؟
کو سندیکا؟ کو جماعت مطالبهگر؟ کو قانون شفافیت؟ کو؟ کو؟ کو؟ حتی در میان اینهمه همهمه و بغض، نمیتوان شاهد ادای دِینی جامع و کامل در رسانهها و فضای محیطی شهری به این ۵۰ نفر و خانوادههایشان بود. خبری بود که برای دستاندرکاران قدیمی شد و اربابان رسانهها در پی خبرهای جدیدتر میدوند، غافل از اینکه مردم در خبر پیشین توقف کردهاند و تأمل میکنند و آموختهاند که در پی هر خبری ندوند… .
دوباره مینویسم: شیلی با آنهمه مصائب توانست جان معدنچیانش را پس از ۶۹ روز حبس در عمق ۷۰۰متری نجات دهد، اما ما در اینجا لابد کارهای مهمتری… .

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ما درون خمره گیر افتادهایم/ نگاهی به آخرین اجرای اثر برجسته لوییجی پیراندللو در ایران
- گفتوگو با علی پاکزاد درباره نمایشگاهش/ «در برابر فراموشی»؛ موضوع مشترک کابل، کییف و تهران
- نمایشگاه «در برابر فراموشی» در خانه هنرمندان برگزار میشود؛ به یاد آر
- جمال شورجه در گفتوگو با سینماسینما/ شاید «لاتاری» این هفته پروانه ساخت بگیرد
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند