سینماسینما، حمید عبدالحسینی
دستیابی به چنین کیفیتی در بازیگری تصادفی نیست! این میزان شناخت و درک و تحلیل به جا و سپس برگزیدن روشها و تکنیکهای درست و موثر در اجرا فقط در سایه یک ذهن آماده، بیانی فصیح و بدن و حرکاتی کارشده، به وجود می آید و جواد عزتی به حق مالک زخم کاری را به یک کلاس قابل اعتنا در بازیگری سینمای ایران بدل می سازد و به یک نقطه ی اوج در کارنامه ی خودتبدیل می کند. عزتی از تئاتر آمده است اما تلفیق عناصر موثر تئاتر با مولفه های سینمایی در بازیگری به خوبی در نقش آفرینی های عزتی در سینما و تلویزیون تلفیق میشود، او شاید از معدود بازیگرانی ست که در این سالها حتی به صورت توامان فیلمی کمدی و تراژدی را روی پرده داشته و در هر کدام به یک اندازه موفق بوده است موضوعی که با توجه به سلایق و علائق تماشاگران سینمای ایران که اغلب با ذهنیت از بازیگر به تماشای فیلم ها می نشینند عجیب و دور از ذهن مینماید اما عزتی با پتانسیل بالای خود و قدرت اغنا و کاریزمای وجودی اش که جزو خصائص غریزی در بازیگری محسوب میشود و از سوی دیگر با انتخابهایی ریسک آمیز و آشنایی زدایانه که کارگردانان را مجاب به سپردن چنین نقشهایی به وی کرده است موفق شده تا تصویری جامع الاطراف از خود روی پرده بیافریند؛ تصویری که در هر فیلم مخاطب را شگفت زده میکند و او را به پیگیری فیلم های بعدی این بازیگر ترغیب می کند. جواد عزتی اگرچه در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر جزو پرکارترین بازیگران فستیوال بود اما پرکاری اش مانعی در کیفیت و تنوع آثارش ایجاد نکرد به نحوی که تا ۱۴ ماه برای بازی در اثر بعدی در انتظار نشست تا در نهایت ایفاگر کاراکتر مالک در زخم کاری باشد. کاراکتری پرپیچ و خم و وسوسه انگیز که برمبنای یکی از شخصیتهای برترین متون نمایشی دنیا یعنی مکبث شکسپیر نگاشته شده است و جواد عزتی با رویکردی مولفانه در قرائتی امروزی و اینجایی به ارائه ای قابل باور از مالک نائل آمده است.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- تطبیقی میان «زخم کاری»، «آبان» و «تاسیان»/ اخلاق، سرمایه و قدرت
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را شکست
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- هوشمندی در آفرینش موقعیتهای کمیک/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- بازیهای خوب در فیلم خوب/ نگاهی به «تمساح خونی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





