سینماسینما، سام بهشتی
فیلمساز در دومین فیلم خود به سراغ یک موضوع ملتهب اجتماعی می رود که شاید دغدغه روز جامعه نباشد؛ اما درست و ملتهب است، مضمونی که هولناک است و همانند یک تلنگر عمل می کند. آگاهی می دهد که در زیر پوست این شهر چه خبر است. صمدی دوربینش را نسبت به سوژه جای درستی قرار داده و با جهانی بینی خود به موضوع نگاه می کند و یک موقعیت واقعی را درست روایت می کند اما خودِ قصه تلخ و آزار دهنده است و در «صحنه زنی» مضمون از تکنیک جلوتر است. ستون فیلم تازه علیرضا صمدی؛ یک بازیگر است، بهرام افشاری در صحنه زنی تکرار نشدنی است و شخصیت «اسد» یکی از جذابترین شخصیت های سال های اخیر سینما است. «شخصیت سازی» و «شخصیت پردازی» در سینما دو مقوله جدا از همدیگر هستند. نویسنده شخصیت را روی کاغذ می نویسد و این بخشی از ماجرا است، باقی قصه بر دوش بازیگر است که بتواند «شخصیت سازی» کند و آن کاراکتر خلق شود و اگر چنین نشود کارگردان باید بر شخصیت پردازی کار کند. کمتر بازیگری پیدا می شود که با تکنیک و خلاقیت فردی خود بتواند شخصیت سازی کند، اما در اینجا بهرام افشاری؛ به درستی و اصولی عمل می کند و یک «مَرد از دست رفته» را تماشایی خلق می کند و می سازد. جایی که لازم است، درونگرا باشد درونی است و در لحظه که باید طغیانگر باشد؛ ویران می کند و در پایان به سمت نابودی می رود. افشاری بازیگر جدی این سینما است، اگر برای او در ژانر کُمدی توفیقی حاصل شد، بیانگر توانایی او و چند بُعدی بودن است. در «صحنه زنی» ثابت کرد که توانا است. فیلم یک بازیگر زن به اندازه هم دارد، لیندا کیانی حضور کم اما متفاوتی دارد. این فیلم حداقل حقش این بود که در بین شانزده فیلم امسال حضور داشته باشد اما بازهم همان بحث تکراری «سلیقه» است که باز هم تاکید می کنم، عدم «دانش، سواد، آگاهی» و این بار شاید ممیزی باعث شد «صحنه زنی» بیرون بماند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- «فسیلِ» قاچاق شده آنلاین اکران میشود
- اولین تصویر آزاده صمدی در «روایت ناتمام سیما» رونمایی شد
- ۲ فیلم جدید از دی ماه به سینماها میآیند
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- برگزیدگان سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- معرفی فیلمهای بخش جلوهگاه شرق جشنواره جهانی فجر
- «سیارک» و «صحنهزنی» در جشنواره جهانی فجر
- «آقای سانسور» در اکران آنلاین میلیاردی شد/ اتمام اکران در هفته آینده
- سلیقه شخصی جایگزین اولویت سینمایی/ درباره غیبت «صحنه زنی» در جشنواره فجر
- پایان فیلمبرداری «صحنهزنی» + عکس
- ادامه فیلمبرداری «صحنهزنی» در تهران + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی