سینماسینما، سام بهشتی
فیلمساز در دومین فیلم خود به سراغ یک موضوع ملتهب اجتماعی می رود که شاید دغدغه روز جامعه نباشد؛ اما درست و ملتهب است، مضمونی که هولناک است و همانند یک تلنگر عمل می کند. آگاهی می دهد که در زیر پوست این شهر چه خبر است. صمدی دوربینش را نسبت به سوژه جای درستی قرار داده و با جهانی بینی خود به موضوع نگاه می کند و یک موقعیت واقعی را درست روایت می کند اما خودِ قصه تلخ و آزار دهنده است و در «صحنه زنی» مضمون از تکنیک جلوتر است. ستون فیلم تازه علیرضا صمدی؛ یک بازیگر است، بهرام افشاری در صحنه زنی تکرار نشدنی است و شخصیت «اسد» یکی از جذابترین شخصیت های سال های اخیر سینما است. «شخصیت سازی» و «شخصیت پردازی» در سینما دو مقوله جدا از همدیگر هستند. نویسنده شخصیت را روی کاغذ می نویسد و این بخشی از ماجرا است، باقی قصه بر دوش بازیگر است که بتواند «شخصیت سازی» کند و آن کاراکتر خلق شود و اگر چنین نشود کارگردان باید بر شخصیت پردازی کار کند. کمتر بازیگری پیدا می شود که با تکنیک و خلاقیت فردی خود بتواند شخصیت سازی کند، اما در اینجا بهرام افشاری؛ به درستی و اصولی عمل می کند و یک «مَرد از دست رفته» را تماشایی خلق می کند و می سازد. جایی که لازم است، درونگرا باشد درونی است و در لحظه که باید طغیانگر باشد؛ ویران می کند و در پایان به سمت نابودی می رود. افشاری بازیگر جدی این سینما است، اگر برای او در ژانر کُمدی توفیقی حاصل شد، بیانگر توانایی او و چند بُعدی بودن است. در «صحنه زنی» ثابت کرد که توانا است. فیلم یک بازیگر زن به اندازه هم دارد، لیندا کیانی حضور کم اما متفاوتی دارد. این فیلم حداقل حقش این بود که در بین شانزده فیلم امسال حضور داشته باشد اما بازهم همان بحث تکراری «سلیقه» است که باز هم تاکید می کنم، عدم «دانش، سواد، آگاهی» و این بار شاید ممیزی باعث شد «صحنه زنی» بیرون بماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- «فسیلِ» قاچاق شده آنلاین اکران میشود
- اولین تصویر آزاده صمدی در «روایت ناتمام سیما» رونمایی شد
- ۲ فیلم جدید از دی ماه به سینماها میآیند
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- برگزیدگان سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- معرفی فیلمهای بخش جلوهگاه شرق جشنواره جهانی فجر
- «سیارک» و «صحنهزنی» در جشنواره جهانی فجر
- «آقای سانسور» در اکران آنلاین میلیاردی شد/ اتمام اکران در هفته آینده
- سلیقه شخصی جایگزین اولویت سینمایی/ درباره غیبت «صحنه زنی» در جشنواره فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





