سینماسینما، علی اشرفی
فیلم بیبدن به کارگردانی مرتضی علیزاده و نویسندگی کاظم دانشی محصول سال ۱۴۰۲، اولین نمایش خود را در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر داشتهاست. بعد از فروش نسبتا موفق این فیلم در گیشه سینما، حال در پلتفرمهای داخلی اکران آنلاین آن ادامه دارد تا فرصت تماشای بیشتر را داشتهباشد.
این فیلم روایت جنایی قتل یک دختر جوان است که مشابهتهای فراوانی با داستانهایی از این دست دارد. مخاطبان بر این باورند که مشابهت این فیلم با داستان بهخصوصی در فروش بالای این فیلم تاثیر گذار است؛ البته این موضوع توسط عوامل فیلم مورد قبول قرار نگرفته و عوامل فیلم مشابهت داشتن فیلم را با داستانی بهخصوص رد میکنند. آنها بر این باورند که تعدادی زیادی از این دست پروندهها به شکلگیری داستان کمک کردهاست. در این نوشته قصد پرداخت به این موضوع را نداریم و اثر را در قالب یک اثر مستقل از خرده داستانهای از پیش تعریف شده، در نظر میگیریم.
فیلم از همان ابتدا، با این حال که عوامل اقتباس از داستان بهخصوصی را رد کردهاند، آنقدر ریتم تند و سرگردانی دارد که مخاطب را در معذوریت میگذارد که بدون پیشزمینه به تماشای فیلم ننشیند. ناگهان از اواسط فیلم ریتم آنقدر کند میشود که جای تامل دارد. در واقع از یک ضربآهنگ توفانی و پر تلاطم، ناگهان به سکونی عجیب میرسد؛ که در نوع خود قابل تامل است. این سکون شوک عجیبی به مخاطب وارد میکند و این سوال را پیش میآورد که چرا سکانسهای کوتاه، ناگهانی و بدون هیچ پیشزمینهای به سکانسهای طولانی تبدیل میشود.
نداشتن ضربآهنگ مناسب و تدوین بدون ساختار تمرکز مخاطب را از یک موضوع محوری برمیدارد و هجمه زیادی از مفاهیم را به مخاطب القا میکند که هیچکدام متاسفانه پرداخت درستی نشدهاند. از نیمه دوم فیلم کاملا جایز است که بپرسیم آیا خود کارگردان میداند قرار است روی چه موضوعی تمرکز کند؟
کارگردان بلاتکلیف است. نمیداند به چه موضوعاتی توجه کند. این را میتوان از انتخاب بازیگر بسیار بد و بازیهای سرد و بیروح و دیالوگهای از رمق افتاده بازیگران فهمید. مشهود است که بازیگران دیالوگها را به خوبی حفظ کردهاند اما بیان نادرست و تاکیدهای اشتباه، بازی آنها را تحت تاثیر قرار داده و همه اینها به دلیل بلاتکلیف بودن کارگردان است.
کارگردان در برخی از صحنهها قصد بازی با احساسات مخاطب را دارد ولی آنقدر ناشیانه عمل کرده که تمام زحمتها به باد رفتهاست. یکی از صحنههای فیلم که در پیشنمایشهای تبلیغاتی بسیار به آن توجه شدهبود، جستجوی مادر مقتول برای جسد فرزندش در انبوهی از زباله بود. این صحنه در نوع خود بار احساسی فراوانی را باید برای فیلم به همراه داشته باشد اما آنقدر جایگذاری تدوینی، نوع لنز، جایگاه دوربین بد در نظر گرفته شده که تمام بار احساسی آن را گرفته است؛ بهخصوص جایگذاری آن در تدوین که به ما میفهماند این سکانس به این جایگاه تعلقی ندارد.
سوال مهمی که مطرح است این است که: کارگردان به دنبال انتقال چه مفهومی در فیلم خود بود؟ آیا ارزش بخشش مد نظر بود؟ حس مقدس مادرانه؟ مشکلات اجتماعی؟ مشکلات فضای مجازی؟ کدام یک؟ نداشتن انسجام معنایی فیلم، آن را یک اثر بلاتکلیف، شلخته، سرگردان و غیرقابل دفاع تبدیل کرده است. تکلیف فیلم مشخص نیست و این میتواند دلایل مختلفی از جمله درک نکردن موضوع توسط کارگردان، تامل و تعقل نداشتن در موضوع، نداشتن محوریت داستانی در داستان نویسنده و… داشتهباشد.
در مجموع میتوان گفت حتی اگر بیبدن را یک اقتباس صرف هم در نظر بگیریم، این فیلم در آن هم ناموفق عمل کردهاست. شاید فیلم باید با تاخیر بیشتری ساخته میشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جابهجایی رکورد فروش روزانه؛ فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ از مرز ۷۰۰ میلیارد گذشت
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- ماجرای شکایت خانواده آرمان از عوامل «بیبدن» به کجا رسید؟
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- «گُواه» در بزرگترین جشنواره دانشجویی در اروپا
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماها/ بهرام افشاری رقیب جواد عزتی میشود؟
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- چند تماشاگر برای فیلمهای نوروزی به سینما رفتند؟
- ۶ فیلم جشنواره فجر در اکران نوروزی
- بازی با سایهها/ نگاهی به فیلم «روزهای عالی»
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- «بیبدن»؛ یک فیلم جسورانه
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز