سینماسینما، سحر عصر آزاد
روز ششم جشنواره فجر با نمایش دربی پایتخت به جای نمایش یک فیلم سینمایی در سالن سینمای رسانه، تماشای فیلم های اجتماعی و تلخ را تحت تأثیر خود قرار داد.
“کشتارگاه” فیلمی از عباس امینی است که همچنان بحث بر سر اینکه چندمین اثر او به شمار می رود، به واسطه مقررات جشنواره در پذیرش آثار ویدیویی و سینمایی وجود دارد. “هندی و هرمز” اثر قبلی فیلمساز که در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد، فیلمی وامدار جغرافیا و روابط و مناسبات بومی جغرافیای جزیره هرمز با نگاهی آسیب شناسانه به مضامینی همچون کودک همسری، فقر و … بود. امینی در فیلم جدید خود نیز این وامداری به مستند را حفظ کرده که می تواند ویژگی و تمایز نگاه او از دیگر فیلمسازان باشد. به همین واسطه درام خود را با موقعیت نفس گیری آغاز می کند که در ادامه با حرکت بر خط مستندنمایی تلاش می کند به عمق موقعیت کاراکتر محوری نقبی بزند. جوانی بازگشته از مهاجرتی شکست خورده که دست به هر کاری برای اشتغال می زند و همراه مردی می شود که به تدریج خلاف های ریز و درشت او از قاچاق ارز، تجارت دام تا قتل و … خودنمایی می کند. فیلم می توانست مسیر حرکت این جوان را در عمق جامعه و فسادی که در اجزای آن وجود دارد؛ که وجه مستندنمایی موردعلاقه فیلمساز را به همراه دارد، در ارتباطی ظریف با مسئله او که عذاب وجدان شراکت در قتل است به تصویر بکشد و آنها را دراماتیزه کند. اما این دو وجه در مقاطعی از هم فاصله گرفته و دور می شوند و دوباره بهم می پیوندند. بخصوص که امینی با دغدغه مندی نسبت به بافت مستند این موقعیت، گاه در مسیر این مستندنمایی آنچنان پیش رفته که درام و قصه فراموش شده است. با توجه به رویکرد جدیدی که فیلمساز در این فیلم برای ورود به حیطه فیلمسازی حرفه ای و مولفه های متأثر از آن داشته، به نظر می آید با تأمل و تجربه اندوزی بیشتر بتواند این نکات مغفول را برطرف کرده و به اثر قابل قبول تری برسد.
“مردن در آب مطهر” جدیدترین فیلم برادران محمودی پس از فیلم هایی همچون “چند متر مکعب عشق”، “رفتن” و “شکستن همزمان بیست استخوان” است که این بار نام نوید محمودی را به عنوان نویسنده و کارگردان و جمشید محمودی را به عنوان تهیه کننده بر پیشانی دارد. فیلمی که فراتر از بحث هایی که بر سر نژادپرستانه بودن نگاه حاکم بر آن وجود دارد، به واسطه نقاط ضعف متعددی که در فیلمنامه و کارگردانی دارد، آسیب دیده است. فیلم با موقعیت آشنای همراهی عده ای مهاجر؛ در این فیلم افغان، در یک مکان محدود آغاز می شود که منجر به شکل گیری رابطه عاطفی بین یک دختر و پسر جوان و قرار آنها را برای دیداری بعد از مهاجرت در آلمان می شود. از همینجاست که فیلم نمی تواند مخاطب را درگیر این موقعیت کند؛ چراکه مجموعه ای از دیالوگ های رها و بی حس و حال به شکلی غیر دراماتیک بین آنها رد و بدل شده است. در واقع به نظر می آید تنها کاشت اطلاعات برای برداشت در فینال مورد توجه قرار گرفته نه گیر انداختن مخاطب در باور این عشق تا منجر به تأثیرپذیری از تراژدی پایانی شود. بعد از این سکانس که جدایی دو عاشق و خط قصه پسر افغان دنبال می شود، نه قصه دراماتیک و پرداخته شده ای وجود دارد نه حس و حالی در روابط و چینش موقعیت ها جز ایجاد اتفاقات لحظه ای و تعقیب و گریزهای متعدد که تنها یک ریتم و تنش بیرونی به فیلم و درام می دهند. حتی روابط آنقدر جان نمی گیرند که برای خواهر کاراکتر علی شادمان که یک کیس شکست خورده مهاجرت به اروپا بوده، دل بسوزانیم و با تراژدی زندگی او همراه شویم. در واقع با یک میانِ خالی در فیلمنامه مواجه هستیم که با تغییر مسیرهای متعدد و غیر منطقی؛ مثل رفتن برای کتک زدن قاچاقچی انسان در لحظه ای که باید به قاچاقچی بعدی برسند یا انصراف پایانی پسر افغان از رفتن و لو دادن خودش برای پیدا شدن دختر گمشده، قرار است به یک فینال از پیش تعیین شده منجر شود که متأسفانه جایی برای همدلی با برداشت کدهای سکانس اول باقی نمی گذارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- فیلمهای زنان فیلمساز ایرانی در موزه پرگامون برلین
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- معرفی آثار چهاردهمین جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو
- درخشش فیلمهای ایرانی در جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- «کشتارگاه» در جشنواره فیلمهای پلیسی/ گفتگوی سینماسینما با عباس امینی/ داستان گوسفندهایی که تبدیل به دلار میشوند!
- «سال دوم دانشکده من» و «جهان با من برقص» در جشنواره فیلم صوفیه منار/ «بندر بند»، «کشتارگاه» و «دختر آبی» در داکا
- «مردن در آب مطهر» به صورت آنلاین اکران میشود
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- همزمان با اولین نمایش بینالمللی در جشنواره بوسان؛ تیزر «مردن در آب مطهر» منتشر شد + تیزر
- آغاز به کار جشنواره بوسان/ معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در این جشنواره
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- مصوبات جدید شورای صنفی نمایش/ بلیت سینماها تمامبها میشود
- این هفته ۲ فیلم جدید روی پرده میروند
- یک پیشنهاد لذتبخش/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





