سینماسینما، علی نعیمی / عضو انجمن منتقدان سینمای ایران: اینکه چطور و بر اساس چه اسنادی بیست و یکمین روز از ششمین ماه سال را به عنوان روز ملی سینما اعلام کردند و در تقویم جایی برایش در نظر گرفتند همواره یکی از حلقههای مفقوده نامگذاری این روز است. اما اینکه میشود به بهانه این نامگذاری برای یک بار در سال هم که شده درباره سینما و جادوی پرده نقرهای صحبت کرد غنیمت بزرگی است که اهل سینما باید قدر آن را بدانند. از روزی که برادران لومیر تصویر ورود قطار به ایستگاه را روی پرده نشان دادند و تماشاگران با وحشت اینکه با قطار برخورد نکنند سالن تاریک سینما را ترک کردند، تا همین امروز سینمای دنیا روزگار پر فراز و نشیبی را طی کرده است. حتی زمانی که به دستور شاه قاجار سینماتوگراف برای اولین بار از فرنگ به ایران آمد و اوانس اوهانیانس اولین فیلم صامت سینمای ایران را ساخت، هیچ کس تصورش را نمیکرد سینما در کنار فوتبال دو صنعت معجزه آسای قرن باشند که میتوانند در کنار اعجاز خود در سیطره وجودی انسان، بخشهای مختلفی از جمله اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را نیز در قلب خود جای دهند. به واقع کدام پدیدهای را در دنیا سراغ دارید که بتواند در لحظه در سرنوشت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی یک ملت تاثیرگذار باشد. شاید از همین رو است که سینما را میتوان به عنوان یکی از مولفهها و شاخصهای امنیت ملی برای کشور قلمداد کرد که رویکرد دولتها نسبت به آن فراتر از تصمیمات مقطعی میتواند ایدئولوژی و سیاستهای فرهنگی یک کشور را تعیین کند.
در ساختار فعلی سینمای ایران توجه به رویکرد فرهنگی و توفیقات روز افزون سینما در این حیطه موجب شده است نگاه صنعتی و اقتصادی به سینما فارغ از چگونگی رسیدن به آن همواره از کانون توجهات دور بماند. سینمای ایران بیش از آنکه به بودجه شخصی وابسته باشد، نهادهای دولتی و شبه دولتی در چگونگی رسیدن به تولید نقش ایفا میکنند و آفت سینمای دولتی پس از آنکه آزمون و خطاهای بسیاری را پس از پیروزی انقلاب برای استقلال فکری طی کرد؛ هیچگاه نتوانست از پوستین ضخیم نگاه و وابستگی دولتی خارج شود و بخش خصوصی نتوانست تعریف درستی از صنعت سینما را خارج از منظومه فکری جناحهای مختلف سیاسی و دولتی برای خود ایجاد کند.
سینمای ایران با وجود آنکه در اتفاقات فردی همچون موفقیت سینماگران و فیلمسازان مطرح ایرانی که در عرصه بین المللی نام نیکی از خود به جای گذاشتند، در بخش تولید و زیرساختها و توجه به سینمای تجاری و رابطه مستقیم عرضه و تقاضا همواره سایه سنگین نظارت دولتها را روی سر خود احساس میکرد. این سنگینی نگاه در مقاطعی با ملاطفت بیشتر و در زمانهای با شدت بیشتری همراه بود. اما چیزی که هیچگاه اجازه نداد سینمای ایران به فراتر از موضوعات و گونههای مختلف سینمایی فکر کند و اساسا در تعریف جایگاه سینما هیچگاه مخاطب در چرخه تعریف جایگاهی نداشت؛ تنبل شدن بخش خصوصی با چشم داشتی به بودجههای دولتی بود. بودجههایی که مسیر فکری فیلمساز را گاه تا نقطه مقابل دیدگاه خود تغییر داده است و آلوده شدن سینما به نگاههای سلیقهای و سیاسی موجب شده است در طول عمر پیدایش سینما در کشورمان تا امروز چه پیش از پیروزی انقلاب و چه پس از آن هیچگاه مزه ارتباط مستقیم با مخاطب را جامعه سینما دوست ایرانی احساس نکند. روز ملی سینما در تمامی این سالها فرصت فکر کردن به چگونگی ایجاد چنین جایگاهی برای تعریف درست از صنعت در سینما است. روزی که بتوان بدون داشتن بودجه دولتی از اقتصاد آزاد و رابطه مستقیم با مخاطب صحبت کرد.
صمت

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- برگزاری سومین جشن «مهر سینمای ایران» ۲۱ شهریور تا ۱۲ مهر
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- به بهانه روز ملی سینما؛ از سینمای ایران چه مانده است؟
- نسخه دیجیتال کتابی از محمد تهامینژاد در فیدیبو
- محمد حمیدی مقدم: سینمای ایران همواره وامدار مستندسازان بوده است
- همزمان با روز ملی سینما صورت گرفت؛ سیمرغها و تندیسهای «محمدرضا دلپاک» در موزه سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
آخرین ها
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر