سینماسینما، امیرابراهیم جلالیان
کلودیا کاردیناله با نام اصلی کلود ژوزفین رُز کاردینال در آوریل ۱۹۳۸ در حومهای شهر تونس از مادری فرانسوی و پدری سیسیلی تبار به دنیا آمد. آینده و زندگی او با شرکت در مسابقه «زیباترین دختر ایتالیایی در تونس» برای همیشه تغییر پیدا کرد. جایزه مسابقه، سفری به جشنواره فیلم ونیز بود، و به نوعی زیبایی و جذابیتاش مورد توجه تهیهکنندگان و کارگردانان سینما قرار گرفت. کلودیا با رُل کوتاهی در فیلم «جحا» (۱۹۵۸) به کارگردانی ژاک باراتیه، کنار عمر شریف، ستاره مصری، مسیری پرفروغ و روشن را آغاز کرد و با تجربهای اندک به یکی از شناختهشدهترین بازیگران زن در ایتالیا و اروپا بدل شد.
کلودیا کاردیناله در دهههای ۶۰ و ۷۰ میلادی درکنار سوفیا لورن و جینا لولوبریجیدا به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین بازیگران زن ایتالیایی تبار در سطح جهان مطرح شد و مثلثی از زنان بازیگر را ساختند. در واقع آنان در آن برهه نماد زیبایی کلاسیک مدیترانهای و توانایی حضور در سینمای جدی، هنری و در عین حال جریانساز اصلی سینما بودند .
کاردیناله بیش از آنکه ستارهای صرفاً زیبا باشد، حضوری کاریزماتیک و جدی داشت، ترکیبی از معصومیت و سرسختی از پتانسیل قابل توجه او بود، حضورش در فیلمها موجب خیالراحتی در مورد باکس آفیس و بازیگری بود.
کلودیا، سبکِ بازی طبیعی گرا و بیشتر بر پایه حسی و حضور بدنی را در فیلمها سرلوحه قرار میداد تا تکنیکهای تئاتری را، حتی حضوری ساکت در قاب فیلم، کافی بود، تا تماشاگر جذب و مغلوب بازیاش شود. قدرت و نفوذ اصلیاش در نگاهِ عمیق و بیان احساسات بهواسطهی سکوت بود.
بسیاری از فیلمسازان از این ویژگی برای خلق لحظههای شاعرانه استفاده میکردند.
کاردیناله در بیشتر نقشها، تجسم زنان مستقل که درگیر سرنوشت خودشان هستند، را ایفا میکرد تا صرفاً معشوقهای باشند برای قهرمان فیلم.
و برخلاف سوفیا لورن که بیشتر به زن اغواگر و اغلب کمیک نزدیک بود، کاردیناله در قالب شخصیتهای جدی و پر از تضاد ظاهر میشد. او کمتر به هالیوود مهاجرت میکرد و بیشتر در اروپا میماند، که همین مساله باعث شد تصویرش به عنوان یک ستاره هنری و محبوب تثبیت شود.
از توانایی بازی کاردیناله، ویژگی شخصیتی در نقشهای زنان مقاوم و درگیر سرنوشتهای دراماتیک میان دو قطب حسی و قدرت بوده و کمتر نقش قربانی منفعل را بازی میکرد، حتی اگر شرایط پیرامونش دشوار بود.
کلودیا با کارگردانهای بزرگ سینما همچون لوکینو ویسکونتی، فیلیپ د بروکا، فدریکو فلینی، سرجو لئونه و … همکاری مبسوط و قابل توجهی داشت و در بیش از شصت فیلم نقش آفرینی کرد، «روکو و برادرانش» (۱۹۶۰)، «یوزپلنگ» (۱۹۶۳)، «هشت و نیم» (۱۹۶۳)، «فشنگ» (۱۹۶۳)، «پلنگ صورتی» (۱۹۶۳)، «روزی روزگاری غرب» (۱۹۶۸ )، «چادر قرمز» (۱۹۶۹)، «دستهای از مارسی» (۱۹۷۲)، از آثار شاخص او است.
کلودیا کاردیناله اساسا به نماد زن مدرن و پیونددهنده نسلها تبدیل شده بود. بازیاش در اغلب آثار ترکیبی از شور جوانی و شکوه تاریخی بود و نه یک شخصیت واقعگرا، بلکه استعارهای سینمایی را نقش میبست؛ حتی در فیلم «روزی روزگاری در غرب» از بهیادماندنیترین حضورش در نقش جیلی مکبین زنی که از معشوقهای معمولی به ستون اصلی داستان مبدل میشود چنین تصویری را نمایان میکرد. و از طرفی، نوع بازیاش صلابت زنانهای به وسترن کلاسیک بخشید و مسیر نقشآفرینی زنان در این ژانر را تغییر داد. او حتی در آثار پرتحرک و ماجراجویانه هم چشمنواز بود این پتانسیل نشان داد که کلودیا، فقط در درامهای جدی نمیدرخشد، بلکه در آثار حادثهای و اکشن هم ستاره است و بدور از رلها و فیلمهای پرزرق و برق و سانتی مانتالیسمی، قاعدتا در نقشهای کاملاً انسانی، ساده و بیآلایش هم درخشان بود.
او فقط یک ستاره زیبا یا جذاب نبود بازیگری که معنای زن بودن در سینمای اروپا را تغییر داد. زنی که با وقار، قدرت و در عین حال زنانگیاش، هم در جهان مردانهی وسترن جاودانه شد، هم در جهان شاعرانه فلینی به نماد بدل شد.
حضور تحسینبرانگیز کاردیناله در فیلمهایی که اکنون بخشی از میراث کلاسیک سینما هستند، نشان جایگاه او در بازیگری است.
او به واقع سمبل زن مدیترانهای در سینمای اروپا و الهامبخش بسیاری از فیلمسازان برای نمایش زنان، بهعنوان شخصیتهای فعال و نه منفعل، بود .
بازیگری ماندگار که جوایز و افتخارات متعدد بینالمللی را به همراه داشت و علاوه بر آن سال ۲۰۱۱ نام وی در مجله لسآنجلس تایمز مابین ۵۰ زن زیبای تاریخ سینما قرار گرفت. این افتخارات نشان از تأثیر عمیق او بر سینمای جهان دارد.
کلودیا کاردیناله فراتر از پرده سینما و قاب تلویزیون، به دلیل روحیه مستقل و شخصیت سرسختش به نمادی از آزادی زنان بدل شد و درباره حقوق زنان و همجنسگرایان ابایی نداشت و بیپرده سخن میگفت و همین امر موجب شد تا از مارس سال ۲۰۰۰ به عنوان سفیر حسن نیت یونسکو در زمینه دفاع از حقوق زنان انتخاب شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- کلودیا کاردیناله درگذشت
- برای هفتمین سالمرگ سعید کنگرانی؛ قهرمان رمانتیکِ نسل سوخته
- فیلم کوتاه «آینه مات» بررسی شد؛ آدمها آن چیزی نیستند که نشان میدهند
- فرزان دلجو و سینمای جوانمحور دهه ۵۰/ روایتی از یک ضدقهرمان نجیب
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- «آلمان سال صفر»؛ اعتراض به خودکامگی و تمامیتخواهی
- ناامیدی اسکورسیزی از آینده سینما
- سکانس طلایی/ جاده، شبهای کابیریا، هشت و نیم
- حافظ و فیلم-شعر «جاده»
- سندی دیدهنشده از پنجمین جشنواره جهانی فیلم تهران + عکس
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده





