سینماسینما، گلاره محمدی
چند پسر بچه در دشتی نشسته اند و با افتخار از کارهای خلافی که انجام داده اند، می گویند و دختری با تذکر دادن به یکی از آنها، او را با خود به محل کارش می برد. پروانه تلاش می کند در محله ای که کار خلاف کردن امری بدیهی و روزمره محسوب می شود، سالم زندگی کند غافل از اینکه رابطه ای عاشقانه در مکانی غیرمعمول، این مسیر را به کلی تغییر می دهد.
امید شمس پس از موفقیت در حوزه فیلم کوتاه و در ادامه دغدغه مندی خود در زمینه مسائل اجتماعی، «ملاقات خصوصی» را براساس داستانی واقعی و با تکیه بر تحقیقات مفصلی در همین ارتباط، ساخته و در اولین تجربه حضورش در جشنواره فیلم فجر به نظر می رسد موفقیتهای پیشین را تکرار خواهد کرد. فیلمی که می توانست با پرداخت احساسی و بازی بیش از حد با احساسات تماشاگر به دام سانتیمانتالیسم بیفتد، چنان در بیان موقعیت ها و روایت قصه فاصله گذاری منطقی را حفظ می کند که روند طبیعی داستان بدون کوچک ترین لکنتی بیان می شود و داستان اصلی و خرده داستانها با گره افکنی و گره گشایی های فکر شده و پشت سر هم مسیر قصه را پیش می برند.
فیلم صحنه های غافلگیر کننده و نفس گیر کم ندارد، از پس انتخاب سوژه ای که انتخاب کرده به خوبی برآمده و عملاً موضوع ملتهب و جسورانه اش را هدر نداده است، قالبی که برای طرح داستانش برگزیده نیز ساده اما حساب شده است، بازی های تاثیرگذار و استانداردی از بازیگران (و حتی نابازیگرانش مانند پسر بچه) گرفته، و در یک کلام گامی بلند و مطمئن به عنوان نخستین تجربه ساخت فیلم بلند سینمایی برداشته است.
بخش قابل توجهی از زمان فیلم داخل زندان می گذرد و نکاتی از روابط و فضای حاکم بر زندان مطرح می شود که تاکنون در سینما به این شکل به آن نپرداخته اند پس باور مخاطب و پذیرش آن در مواجهه با این موضوعات کار چندان ساده ای نیست ولی کارگردان (و در کنارش فیلمنامه نویسان) با شخصیت پردازی مبتنی بر تحقیق و واقعیتهای موجود، تلاش کرده اند کاراکترها و اتمسفر باورپذیری از آنچه بیننده تجربه نکرده است را ارائه دهند.
طراحی و اجرای دقیق و پرجزئیات محل وقوع داستان و به نمایش گذاشتن جغرافیایی که شخصیتهای فیلم در بستر آن تعریف می شوند یکی از نقاط قوت «ملاقات خصوصی» است. برای نمونه سکانس های خانه پروانه را به یاد بیاورید، موقعیتی که دوربین به تماشاگر نشان می دهد یک چهاردیواری است که فقط نام خانه را یدک می کشد مهمترین نکته درباره این مکان اشراف همسایه ها با یا بدون دوربین بر مکانی است که قرار است فضایی امن به نظر برسد. این ویژگی ها وقتی بیشتر به چشم می آید و کارکرد پیدا می کند که در مقابل سکانس پایانی قرار می گیرد. اتاقی سرد و سینمایی که هیچ نشانی از زندگی در آن نیست با وسایلی حداقلی عملاً جای خانه را می گیرد. گویی برای زندگی عاشقانه مکانی جز پشت میله های زندان وجود ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد