سینماسینما، سارا توکلی
فیلم «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی، پس از سالها دوری او از سینمای ملودرام، بازگشتی تحسینبرانگیز به این ژانر است. این اثر، با اقتباس از رمان نوجوانانهای به همین نام نوشته فرهاد حسنزاده، داستانی پدر-دختری را در یک روز در تهران روایت میکند.
روایت: عشق، جنون و رهایی در خیابانهای تهران
داستان حول محور خسرو (با بازی امین حیایی) و دخترش زیبا (با بازی ژولیت رضاعی) میچرخد. خسرو، مردی که سالها در آسایشگاه روانی بستری بوده، در روز تولد شانزده سالگی دخترش فرار میکند تا با او وقت بگذراند. زیبا، دختری مستقل و در دوران بلوغ است که به دنبال هویت خود میگردد. رابطه این دو در ابتدا سرد و ناشناخته است، اما به تدریج به یکی از لطیفترین و تأثیرگذارترین روابط پدر-دختری سینمای ایران تبدیل میشود.
امین حیایی؛ بازیگری در مرز جنون و احساسات سرکوبشده
یکی از نقاط قوت فیلم، بازی درخشان امین حیایی در نقش خسرو است. او با جزئیات حرکتی، میمیک صورت و تن صدایی که میان هیجان، جنون و آرامش در نوسان است، تصویری ملموس از یک بیمار روانی ارائه میدهد که در عین حال، سرشار از عشق به دخترش است. ژولیت رضاعی نیز در نقش زیبا فراتر از انتظار ظاهر شده و حس عمیق شخصیت خود را به نمایش میگذارد.
واقعگرایی و فانتزی، مرز باریک باورپذیری و اغراق در فیلم
صدرعاملی، با بهرهگیری از مؤلفههای سینمای اجتماعی، نگاهی رمانتیکتر به فضا دارد. فیلم در ابتدا واقعگرایانه پیش میرود، اما در نیمه دوم، با ورود به اتفاقاتی مانند سرقت ون گشت ارشاد و موتورسواری در خیابانهای تهران، کمی از فضای باورپذیر فاصله میگیرد. این تغییر لحن ممکن است برای برخی مخاطبان ناخوشایند باشد، اما از سوی دیگر، حال و هوای شاعرانهای به فیلم میبخشد که آن را از یک ملودرام صرفاً اجتماعی متمایز میکند.
در سکانسی که خسرو ون گشت ارشاد را میرباید، او مانند کوهی پشت دختران میایستد. در چشمان زیبا، حس افتخار به پدرش دیده میشود. این صحنه، با تشویق حضار در سالن همراه بود و حس زیبایی به یادگار گذاشت.
با این حال، سرقت موتور (پیک موتوری) منطقی و جالب نبود و همچنین سکانس پایانی رو بهرویی زیبا با مادرش میتوانست پرداخت بهتری داشته باشد.
موسیقی کریستف رضاعی، روایت احساسی با نتها
یکی از برجستهترین ویژگیهای فیلم، موسیقی کریستف رضاعی است که همچون راوی دوم داستان، احساسات درونی شخصیتها را به مخاطب منتقل میکند. او با ترکیب پیانو، سهتار و اصوات الکترونیک، هم فضای ذهنی خسرو و هم لطافت رابطه پدر-دختری را به تصویر میکشد.
پیام فیلم: جامعهای که بیمارش مینامد، اما خود بیمار است
فیلم، نقدی بر جامعهای دارد که افراد را بیمار و طردشده میداند، اما خودش بیمارتر از آنهاست. خسرو، اگرچه بهعنوان بیمار روانی شناخته میشود، در واقع یکی از نرمالترین افراد داستان است، کسی که فقط میخواهد پدر باشد، دوست داشته شود و دوست بدارد.
جمعبندی: بازگشت موفق صدرعاملی با چند ضعف جزئی
«زیبا صدایم کن» یکی از بهترین فیلمهای جشنواره فجر امسال است. اگرچه در بخشهایی از واقعیت فاصله میگیرد، اما در مجموع، داستانی روان، احساسی و تأثیرگذار را روایت میکند. امین حیایی با اجرای کمنظیرش، یکی از نقشهای ماندگار را ایفا کرد. ژولیت رضاعی نیز با اولین حضور سینماییاش، نوید ظهور یک استعداد جدید را میدهد.
در نهایت، «زیبا صدایم کن» فیلمی است که عشق، جنون و امید را در دل تاریکیهای جامعه جستجو میکند و یکی از زیباترین روابط پدر و دختری سینمای ایران را به نمایش میگذارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- «پیرپسر»؛ زخمهایی که هرگز ترمیم نمیشوند
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- پس از ۳ سال؛ «برف آخرِ» امین حیایی به سینماها میآید
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- دارا حیایی: پدرم تا کی میتواند نقش یک پسر جوان را بازی کند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- امین حیایی و امیر جعفری با یک کمدی به سینماها میآیند
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- حامد رحیمینصر «ترومای آقای ایکس» را روی صحنه میبرد
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد