سینماسینما، امید نجوان؛
ساخت و تولید «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو» که این روزها نمایش آنلاین آن در سایت «هاشور» آغاز شده، در حقیقت، واکنش نسبت به عبور از یک دوران خاص در زندگی این بنده است. دورانی بسیار طولانی، شاملِ ماندنها پشت دیوار بلندِ تصویب و دریافت اجازهی ساخت؛ برای تجسم بخشیدن به انواع و اقسام طرحها و ایدهها و فیلمنامهها! سالهایی که اگرچه با سرخوردگیهای فراوانی همراه بود اما این باور را در نگارنده تقویت کرد که با دست خالی، با تکیه بر توان فردی، و البته ذهنی آکنده و انباشته از تصویرهای ساخته نشده هم میتوان فیلم ساخت…و همچنان ناامید نشد.
در چنین شرایطی سندهای مکتوب، صوتی و تصویریِ مورد نیاز، از مسیری گُنگ و رازآلود به خانهی ذهنام پا گذاشتند، در خیالام خانه کردند…و تا زمانی که به تصویر تبدیل نشدند رهایم نکردند. صدای «استاد خلق اضطراب در سینمای ایران» از مغناطیس ضبط شده روی نوار کاست یک گفتوگوی قدیمی و فراموش شده آمد؛ و تبدیل به محور اصلی فیلمنامه شد. فیلمنامهای که سالها پس از درگذشت زندهیاد ساموئل خاچیکیان میتوانست تجسمبخشِ مهارتها و ابتکار عمل او باشد در سینمای فقیر و ناآزمودهی آن سالهای دور…و عکسها و فیلمها هم میتوانست تاییدی باشد بر حال و هوای سینمایی که تا سالها و دههها بعد، تنها با تکیه بر غریزه و استعداد فردی آدمها پیش میرفت و جان میگرفت و هیجان میساخت.
به عبارتی دیگر این فیلم با همین مواد خامِ بهظاهر لاغر و نامتناسب با ساخت سوژههای مطلوب و مُد روز تولید شده است. به قول دوستی: «با یک مُشت فیلم و عکس فراموش و رها شده در خاطرهها!» مواد خامی که اکنون میتوان گفت از هزارتوی تاریخ سینمای ایران آمدهاند تا فاصلهی دیروز و امروز آن را کم و کمتر کنند… و یکبار دیگر به ما (تماشاگران و علاقهمندان دیرپای این سینما) نشان دهند که صاحب و مالک چه اندوختههای ارزشمندی بودهایم؛ و متاسفانه به آسانیِ انواع و اقسام برچسبها نه تنها اغلب آدمهای این سینما را (آنهم به ناعادلانهترین شکل) به حاشیه راندهایم… که آنها را در تندباد فراموشی هم رها کردهایم!
مستند هشتاد و دو دقیقهایِ «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو» چنان که از ناماش هم برمیآید تلاشی است برای آشنا کردن مخاطبان، علاقهمندان و خصوصاً جوانان این مرز و بوم با یکی از مهمترین و سرشناسترین فیلمسازان نسل اول سینمای ایران. فیلمسازی که با تمرکز بر سینمای پلیسی و جنایی نه تنها توجه عامهی سینماروهای آن دوران را به مفهوم و حضور «کارگردان» در ساخت فیلم جلب کرد بلکه کارستانی به پا کرد تا تماشاگرانِ آن روزگاران برای نخستینبار از ابتدای تاریخ سینمای ایران بتوانند نام سازندهی جهان رویاهای آن آثار را حدس بزنند؛ حتی بدون نگاه به نام کارگردان در تیتراژ فیلمها!
این مستند میکوشد در کنار اشاره به دستاوردهای فنی و البته هوشمندیهای تکنیکیِ «خالق اضطراب و دلهره» نماهایی از بازیها و حضور پراکندهی خود او در فیلمهایش را نیز به نمایش بگذارد. نکتهای که بیشک در سپهر ادبیات سینمایی کشورمان نادیده مانده بود اما امروز آن را میتوان به فراز قابل توجهی از شناسنامهی یک فیلمساز کاربلد و مسلط تعبیر کرد. فیلمسازی که چه قبول داشته باشیم و چه نه، همواره از او به «آلفرد هیچکاک سینمای ایران» یاد شده است.
در پایان بیانصافی است که از زحمات بیدریغ مدیریت و کارکنان محترم فیلمخانهی ملی ایران در تامین مواد آرشیوی این فیلم یاد و تشکر نکنم. عزیزانی که بی هیچ چشمداشتی به گوشههای پنهان و پنهانماندهی سینمای ایران نور میتابانند؛ و اگر مستند «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو» از این نظر کیفیت تصویری درخور توجهی پیدا کرده، بی هیچ شک و تردیدی مرهون لطف و محبت این گروه از عاشقان دیرینهی سینماست… دَمشان گرم؛ و روز و روزگارشان پر نور.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شبنشینی در جهنم
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو»؛ جذاب برای دوستداران سینما
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- یک پرتره، یک ادای دین/ درباره مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفتگو»
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- گفتگوهای اختصاصی سینماسینما با هنرمندان، منتقدان و کارگردانان درباره سیدابراهیم اصغرزاده (بخش سوم)
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- دو چهره مطرح ایرانی در قاب مستند/ نگاهی به فیلمهای «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» و «روزگار گل آقایی»
- فیلم سینمایی «شاهین» توقیف شد
- «هوشنگ منصور خاکی» بازیگر پیشکسوت درگذشت
- درباره ساموئل خاچیکیان/ نامش جذابیت اصلی فیلمهایش بود
- ناگفتههای «فریدون جیرانی» همزمان با زادروزش در موزه سینمای ایران
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «عقابها»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





