سینماسینما، امید نجوان؛
ساخت و تولید «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو» که این روزها نمایش آنلاین آن در سایت «هاشور» آغاز شده، در حقیقت، واکنش نسبت به عبور از یک دوران خاص در زندگی این بنده است. دورانی بسیار طولانی، شاملِ ماندنها پشت دیوار بلندِ تصویب و دریافت اجازهی ساخت؛ برای تجسم بخشیدن به انواع و اقسام طرحها و ایدهها و فیلمنامهها! سالهایی که اگرچه با سرخوردگیهای فراوانی همراه بود اما این باور را در نگارنده تقویت کرد که با دست خالی، با تکیه بر توان فردی، و البته ذهنی آکنده و انباشته از تصویرهای ساخته نشده هم میتوان فیلم ساخت…و همچنان ناامید نشد.
در چنین شرایطی سندهای مکتوب، صوتی و تصویریِ مورد نیاز، از مسیری گُنگ و رازآلود به خانهی ذهنام پا گذاشتند، در خیالام خانه کردند…و تا زمانی که به تصویر تبدیل نشدند رهایم نکردند. صدای «استاد خلق اضطراب در سینمای ایران» از مغناطیس ضبط شده روی نوار کاست یک گفتوگوی قدیمی و فراموش شده آمد؛ و تبدیل به محور اصلی فیلمنامه شد. فیلمنامهای که سالها پس از درگذشت زندهیاد ساموئل خاچیکیان میتوانست تجسمبخشِ مهارتها و ابتکار عمل او باشد در سینمای فقیر و ناآزمودهی آن سالهای دور…و عکسها و فیلمها هم میتوانست تاییدی باشد بر حال و هوای سینمایی که تا سالها و دههها بعد، تنها با تکیه بر غریزه و استعداد فردی آدمها پیش میرفت و جان میگرفت و هیجان میساخت.
به عبارتی دیگر این فیلم با همین مواد خامِ بهظاهر لاغر و نامتناسب با ساخت سوژههای مطلوب و مُد روز تولید شده است. به قول دوستی: «با یک مُشت فیلم و عکس فراموش و رها شده در خاطرهها!» مواد خامی که اکنون میتوان گفت از هزارتوی تاریخ سینمای ایران آمدهاند تا فاصلهی دیروز و امروز آن را کم و کمتر کنند… و یکبار دیگر به ما (تماشاگران و علاقهمندان دیرپای این سینما) نشان دهند که صاحب و مالک چه اندوختههای ارزشمندی بودهایم؛ و متاسفانه به آسانیِ انواع و اقسام برچسبها نه تنها اغلب آدمهای این سینما را (آنهم به ناعادلانهترین شکل) به حاشیه راندهایم… که آنها را در تندباد فراموشی هم رها کردهایم!
مستند هشتاد و دو دقیقهایِ «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو» چنان که از ناماش هم برمیآید تلاشی است برای آشنا کردن مخاطبان، علاقهمندان و خصوصاً جوانان این مرز و بوم با یکی از مهمترین و سرشناسترین فیلمسازان نسل اول سینمای ایران. فیلمسازی که با تمرکز بر سینمای پلیسی و جنایی نه تنها توجه عامهی سینماروهای آن دوران را به مفهوم و حضور «کارگردان» در ساخت فیلم جلب کرد بلکه کارستانی به پا کرد تا تماشاگرانِ آن روزگاران برای نخستینبار از ابتدای تاریخ سینمای ایران بتوانند نام سازندهی جهان رویاهای آن آثار را حدس بزنند؛ حتی بدون نگاه به نام کارگردان در تیتراژ فیلمها!
این مستند میکوشد در کنار اشاره به دستاوردهای فنی و البته هوشمندیهای تکنیکیِ «خالق اضطراب و دلهره» نماهایی از بازیها و حضور پراکندهی خود او در فیلمهایش را نیز به نمایش بگذارد. نکتهای که بیشک در سپهر ادبیات سینمایی کشورمان نادیده مانده بود اما امروز آن را میتوان به فراز قابل توجهی از شناسنامهی یک فیلمساز کاربلد و مسلط تعبیر کرد. فیلمسازی که چه قبول داشته باشیم و چه نه، همواره از او به «آلفرد هیچکاک سینمای ایران» یاد شده است.
در پایان بیانصافی است که از زحمات بیدریغ مدیریت و کارکنان محترم فیلمخانهی ملی ایران در تامین مواد آرشیوی این فیلم یاد و تشکر نکنم. عزیزانی که بی هیچ چشمداشتی به گوشههای پنهان و پنهانماندهی سینمای ایران نور میتابانند؛ و اگر مستند «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو» از این نظر کیفیت تصویری درخور توجهی پیدا کرده، بی هیچ شک و تردیدی مرهون لطف و محبت این گروه از عاشقان دیرینهی سینماست… دَمشان گرم؛ و روز و روزگارشان پر نور.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو»؛ جذاب برای دوستداران سینما
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- یک پرتره، یک ادای دین/ درباره مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفتگو»
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- گفتگوهای اختصاصی سینماسینما با هنرمندان، منتقدان و کارگردانان درباره سیدابراهیم اصغرزاده (بخش سوم)
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- دو چهره مطرح ایرانی در قاب مستند/ نگاهی به فیلمهای «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» و «روزگار گل آقایی»
- فیلم سینمایی «شاهین» توقیف شد
- «هوشنگ منصور خاکی» بازیگر پیشکسوت درگذشت
- درباره ساموئل خاچیکیان/ نامش جذابیت اصلی فیلمهایش بود
- ناگفتههای «فریدون جیرانی» همزمان با زادروزش در موزه سینمای ایران
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «عقابها»
- درباره مارکو گریگوریان، مرد شهریور/ جریان ساز، پیشرو، آزاد
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد