سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«زیبا صدایم کن»؛ محصول شرایط اقتصادی سینماست
فیلم «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی، اقتباسی از رمان نوجوانانهای به همین نام نوشته فرهاد حسنزاده است.
فیلم روایت چالش های پدر و دختری را در طی یک روز، در خیابان ولیعصر تهران نشان می دهد.
فیلم صدر عاملی مصداق کامل تغییر شرایط اقتصادی حاکم بر سینما خاصه تولید فیلم و بقا در آن است. چیزی که پیشتر در فیلم «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری شاهدش بودیم.
فیلم «زیبا صدایم کن» صدرعاملی اگر ۱۰ تا ۱۵ سال پیش ساخته میشد از منظر ساختار چیزی شبیه فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» و یا «دختری با کفش های کتانی» می شد. کما اینکه همین آثار گذشته صدرعاملی اگر امروز تولید می شد چیزی شبیه فیلم «مرا زیبا صدا کن» می شد.
مساله شرایط اقتصادی حاکم بر سینماست که باعث شده فیلم تازه این کارگردان تبدیل به یک ملودرام اشکانگیز شود.
کافیاست به یک چهارم پایانی فیلم نگاه کنید تا این چنبره شرایط اقتصادی بر شرایط تولید را بهتر درک کنید.
از این منظر فیلم صدر عاملی در جذب مخاطب خوب عمل کرده است و احتمالا در گیشه موفق خواهد شد اما به قیمت کم رنگ شدن سینمایی که از او انتظار داشتیم.
«دست تنها»؛ داستان تنهایی آدم های حاشیه است
«دست تنها» داستان آدمهای تنهایی است که جهان آنها در تضاد با آدم های پیرامونی شان دچار چالش شده و به نحوی از جامعه انسانی طرد شده به ناچار به حاشیه جامعه کوچ کرده اند.
آنها برای بدیهی ترین نیازهای خود تن به هر کاری می دهند آنها اگر چه ظاهری زمخت و نابههنجار دارند اما در نهایت آدم هاییاند که در یک شرایط انسانی ذات واقعی خویش را نشان می دهند.
التفات و حافظ دو نفر از همین آدم های حاشیه با خاستگاه متفاوت هستند که امر مشترکی آنها را به هم و ذات انسانی شان نزدیک می سازد.
امیر ثقفی همیشه مساله آدم های حاشیه ای جامعه را داشته و در فیلم اخیرش «دست تنها» باز به سراغ همان آدم ها و همان دغدغه های همیشگی اش رفته است.
«خاتی»؛ آتشی که همیشه هست
فیلم «خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی دو داستان ساده اما تلخ خود را به موازات هم (پارالل) پیش می برد که در این دو داستان تقریبا تمام آدم های فیلم به شکلی سهیم هستند.
یکی خرسی که توسط خاتی زن شوهر مرده از مرگ نجات یافته به دامن طبیعت برگشته بود و دیگر خود خاتی شوهر مرده که حال با بازگشت قباد از زندان که برادر شوهر اوست به خاطر سنت ایل ناچار است با او (قباد) که در عین حال زنی با بچه ای در شکم دارد ازدواج کند. فصل مشترک خرس و خاتی آتشی است که می بینیم آتش خرس را از بالای کوه به پایین می کشاند و به ناچار در جست و جوی غذا به انبار آدم های ایل دست برد می زند و آتش سنت ایل که دامن خاتی را گرفته است .
خاتی در این میان تلاش می کند تا بر سنت های تحمیلی ایل طغیان کند و در این میان ناچار به پرداخت هزینه است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ ۹ فیلم پروانه نمایش گرفتند
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
پربازدیدترین ها
- ادعای یک نشریه فرانسوی/ «مادران جوان» شایسته بردن نخل طلا است
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ ۹ فیلم پروانه نمایش گرفتند
آخرین ها
- «۱۰۰۱» و اهمیت همصدایی در سوگ
- نگاهی به مستند «حمید هما»/ آه از آن رفتگان بیبرگشت
- «تاندربولتز» صدرنشین گیشه جهانی شد
- چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟
- دوپاردیو و فانی اردان همه را غافلگیر کردند
- افتتاحیه سریال یزدان / گزارش تصویری
- اعلام بستههای رومینگ همراه اول مختص حجاج ایرانی
- پس از ۴۶ سال؛ گری اولدمن با اجرای نمایشی از ساموئل بکت بازگشت
- با موافقت شوراهای پروانه ساخت و نمایش؛ مجوز ساخت ۷ فیلم غیر سینمایی و پروانه نمایش ۴ فیلم سینمایی صادر شد
- لاله اسکندری دبیر جشنواره بینالمللی فیلم آوای صلح شد
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- «امید/ L’espoir»؛ تئاتری مشترک از ایران و فرانسه
- رضا عطاران با «اجل معلق» به شبکه نمایش خانگی میآید
- فراخوان بخش عکس جشنواره «پنج» اعلام شد
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ هیرویوکی سانادا و کازمو جارویس بازمیگردند؛ تولید فصل دوم سریال «شوگان» از ژانویه ۲۰۲۶
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ ۹ فیلم پروانه نمایش گرفتند
- ادعای یک نشریه فرانسوی/ «مادران جوان» شایسته بردن نخل طلا است
- «مجمع کاردینالها» دچار بیماری «ولع ایده» است
- «خاکستر» آماده نمایش شد
- رونمایی از پوستر نمایش «دورهمی بانوی اول»
- «سکانس دوازدهم .. بازنویسی» روی میز تدوین
- میترا مهتریان: حرفهایی که مستندساز اجازه نداشته باشد بگوید، گزارشگر رسانههای دیگر میگوید
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان سریال «بریجرتون»
- استیون سودربرگ تایید کرد؛ دیوید فینچر دنباله «روزی روزگاری در هالیوود» را میسازد
- جایزه جشنواره بابل به دو انیمیشن ایرانی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- وحید امانپور عکاس رسمی فستیوال تئاتر «آوینیون» شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۳ اثر صادر شد
- با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری؛ جشنواره لوکارنو از جکی چان تقدیر میکند