سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«زیبا صدایم کن»؛ محصول شرایط اقتصادی سینماست
فیلم «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی، اقتباسی از رمان نوجوانانهای به همین نام نوشته فرهاد حسنزاده است.
فیلم روایت چالش های پدر و دختری را در طی یک روز، در خیابان ولیعصر تهران نشان می دهد.
فیلم صدر عاملی مصداق کامل تغییر شرایط اقتصادی حاکم بر سینما خاصه تولید فیلم و بقا در آن است. چیزی که پیشتر در فیلم «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری شاهدش بودیم.
فیلم «زیبا صدایم کن» صدرعاملی اگر ۱۰ تا ۱۵ سال پیش ساخته میشد از منظر ساختار چیزی شبیه فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» و یا «دختری با کفش های کتانی» می شد. کما اینکه همین آثار گذشته صدرعاملی اگر امروز تولید می شد چیزی شبیه فیلم «مرا زیبا صدا کن» می شد.
مساله شرایط اقتصادی حاکم بر سینماست که باعث شده فیلم تازه این کارگردان تبدیل به یک ملودرام اشکانگیز شود.
کافیاست به یک چهارم پایانی فیلم نگاه کنید تا این چنبره شرایط اقتصادی بر شرایط تولید را بهتر درک کنید.
از این منظر فیلم صدر عاملی در جذب مخاطب خوب عمل کرده است و احتمالا در گیشه موفق خواهد شد اما به قیمت کم رنگ شدن سینمایی که از او انتظار داشتیم.
«دست تنها»؛ داستان تنهایی آدم های حاشیه است
«دست تنها» داستان آدمهای تنهایی است که جهان آنها در تضاد با آدم های پیرامونی شان دچار چالش شده و به نحوی از جامعه انسانی طرد شده به ناچار به حاشیه جامعه کوچ کرده اند.
آنها برای بدیهی ترین نیازهای خود تن به هر کاری می دهند آنها اگر چه ظاهری زمخت و نابههنجار دارند اما در نهایت آدم هاییاند که در یک شرایط انسانی ذات واقعی خویش را نشان می دهند.
التفات و حافظ دو نفر از همین آدم های حاشیه با خاستگاه متفاوت هستند که امر مشترکی آنها را به هم و ذات انسانی شان نزدیک می سازد.
امیر ثقفی همیشه مساله آدم های حاشیه ای جامعه را داشته و در فیلم اخیرش «دست تنها» باز به سراغ همان آدم ها و همان دغدغه های همیشگی اش رفته است.
«خاتی»؛ آتشی که همیشه هست
فیلم «خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی دو داستان ساده اما تلخ خود را به موازات هم (پارالل) پیش می برد که در این دو داستان تقریبا تمام آدم های فیلم به شکلی سهیم هستند.
یکی خرسی که توسط خاتی زن شوهر مرده از مرگ نجات یافته به دامن طبیعت برگشته بود و دیگر خود خاتی شوهر مرده که حال با بازگشت قباد از زندان که برادر شوهر اوست به خاطر سنت ایل ناچار است با او (قباد) که در عین حال زنی با بچه ای در شکم دارد ازدواج کند. فصل مشترک خرس و خاتی آتشی است که می بینیم آتش خرس را از بالای کوه به پایین می کشاند و به ناچار در جست و جوی غذا به انبار آدم های ایل دست برد می زند و آتش سنت ایل که دامن خاتی را گرفته است .
خاتی در این میان تلاش می کند تا بر سنت های تحمیلی ایل طغیان کند و در این میان ناچار به پرداخت هزینه است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با تصویب شورای صنفی نمایش؛ «غریزه» بالاخره اکران میشود/ ۷ فیلم دیگر در راه سینماها
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- «زیبا صدایم کن»؛ نجواى مردى از دل باران
- گزارش گیشه سینماها؛ «پیرپسر» صدر جدول فروش هفتگی/ فیلمهای خارجی دوباره اکران میشوند؟
- فروش ۳۸ میلیاردی سینماها در هفته گذشته/ گیشه سینما همچنان در اختیار کمدیها است
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- «بی سروصدا» هفته بعد میآید؛ اکران دوم سال ۱۴۰۴ با ۶ فیلم
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ ۹ فیلم پروانه نمایش گرفتند
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





