سینماسینما، فریبا اشوئی
قسم از منظر فُرم و اجرا به عنوان دومین اثر محسن تنابنده در مقام کارگردان، فیلم نسبتا خوب و سرراستی شده است. اقبال فیلم بیشتر متوجه فیلمنامه متفاوت و دراماتیزه آن است. شروع اولیه داستان (پرده اول) با چینش مهره ها (کاراکترها) در قالب یک پازل (فُرم) اتفاق می افتد. بعد هرکدام از همان مهره ها ضمن اتصال به مهره های دیگر با یک مهره مرکزی (رضوان) در ارتباط هستند که این مهره، اکنون دیگر وجود خارجی نداشته و در حقیقت مهره ای سوخته تلقی می شود. تنها ادای یک قسم درباره این مهره سوخته است که این جمع را کنارهم هم قسم نگاه داشته است.
پی رنگ اصلی درهمان پرده اول محرز می شود. فعل قُسامه درباره جرم آشکار قاتل در ارتباط بامقتوله (رضوان) که به زودی درمشهد اجرا خواهد شد تا شوهر به جرم قتل، قصاص شود. اما خرده پی رنگ های فرعی دیگری هم در این داستان وجود دارند (قصه اعضای فامیلی که بواسطه قَسَمشان منتفع خواهندشد) هرکدام به شیوایی و ظرافت، زیر پوسته اصلی داستان جای گذاری شده اند. خرده پی رنگ هایی که هرکدام مستقلا ( بالقوه های نمایشی و موضوعی) می توانند موضوع فیلم دیگری باشند. اما با ظرافت و تبحر فیلمنامه نویس، تماما در خدمت داستان اصلی قرار گرفته اند. کارگردان از همان پرده اول، با مجموعه ای از چالش های کوتاه و موقت (درگیریهای کوچک و بزرگ اعضای فامیل با یکدیگر با واسطه متوفی یا بدون واسطه او)،مخاطبش رادر مُشت می گیرد وبعد هم همین ریتم را مطابق با نمودار سینوسی ادامه می دهد تا این که، با ورود خسرو همسر راضیه (سعید آقاخانی ) به داستان و مخالفتش در باب قسم راضیه، مسیر داستان به یک باره تغییر کلی پیدا می کند. نقطه عطف اصلی و در واقع موتوری که داستان از آن اتفاق ،جان دوباره می گیرد، داستان پنهان کاری های خسرو است که در پس آن، هویت قاتل یا قاتلین به یکباره عوض می شود و…
برای هر ایده و پیامی در فیلم، هدفی پنهان وجود دارد که با پیشرفت درام، این هدف کم کم آشکار می شود. هدف اصلی فیلم قسم، اما هدفی چند سویه (وجهی) است. یک سوی آن کاملا انتقادی است. انتقاد درباب چارچوب قوانین قضایی؛ بدون در نظر گرفتن شرایط اعمال قانون به شکل کُلی آن ( برای همه کس و همه جا). سوی دیگر پیام هم البته اخلاقی است: «توجه به فاصله ناچیز میان وادی دروغ تا آرمان شهر حقیقت که فاصله ای است ناچیز و قابل خطا». فیلم در تمام طول پرده اول و دوم، فیلمی کاملا دیالوگ محور است و در قالب دیالوگ اطلاعاتش را به مخاطب منتقل می سازد. مسافران اتوبوس، کلونی همانند سازی شده ای از جامعه امروز ما هستند. اهداف و دیدگاه های شخصیت ها، در قبال موضوعی که برای آن هم قسم شده اند، در جریان تبادل حس و افکار اجزای همین کلونی عیان می شوند. بعد از رسیدن فیلم هایی از روند بازپرسی و تحقیق و دادگاه متوفی (رضوان) در بازه زمانی گذشته (حدود یک سال پیش)، اَکت تصویری داستان به یکباره تغییر یافته و اوج می گیرد. در این اوج مخاطب دریافت های ملموس تری از آنچه تا به حال به مدد دیالوگ به آن رسیده بود، دریافت می کند. همچنین است شکل رابطه رعنا و مرتضی، قهر دو برادر میانسال بر سر مرگ یک سگ، ماجرای وارثان دیه، قانون دیه، و… که همه و همه ضمن قوت بخشی به پی رنگ اصلی، به عنوان سویه های انتقادی فیلم در لایه های زیرین آن، چالش های پرسشگرانه ای به راه می اندازند و مخاطب را به تامل و مسئولین را به چالش توجه و برنامه ریزی دعوت می کنند.
قسم فیلمی است که در هر دو بخش ساختار و محتوا حرفهای مهمی برای گفتن دارد و در این ارتباط هم کاملا مدعی است. از محتوا که عبور کنیم، در بخش ساختار هم این موفقیت، با الهام از تمامیت محتوا، ادامه یافته و اندازه و شکل حرفه ای و کامل تری را از آن خود می سازد. طراحی دکوپاژ در لوکیشن های معدود و محدود، میزانسن های سخت و پیچیده متعاقب آن در کنار طراحی ریتم، هدایت بازی ها در پلان های دو نفره یا بیشتر، نور پردازی، فیلمبرداری، جلوه های ویژه (صحنه سازی تصادف و سقوط اتوبوس و تصویربرداری در آب ) و… همه در کنار هم برگ های برنده محسن تنابنده کارگردان فیلم است که قسم را به فیلمی متفاوت، سخت و صد البته حرفه ای و موفق بدل ساخته است. تنابنده در این فیلم با خیزی قابل و معنادار از جنس سینمای گینس فاصله گرفته و بیشتر توجهش را به سینمای اجتماعی هویت دار و عمیق معطوف ساخته است. حضور مهناز افشار در نقش راضیه (خواهر متوفی) کمک عظیمی به فیلم کرده است . او به تنهایی خود، عهدهدار بار عظیمی از هویت و درخشش فیلم است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





