سینماسینما، آریو همتی
فیلم «سوت پایان» بنا بر مقولهبندی ساختاریک یعنی سینمای پیشاساختار، ساختارگرا، پساساختارگرا و فراساختارگرا در نوع سینمای پساساختارگرا قرار دارد. تلفیق سه جهان فیلمساز، مستند بودگی و البته فیلم تا حدودی موفقیتآمیز بوده است و خانم کریمی با وجود تجربیات پیشینی مانند «یک شب» و «چند روز بعد» توانست به این جهانها و چگونگی ارائه و ابراز و همچنین ارتباط آنها تسلط داشته باشد.
این فیلم بنا بر سوژههای بیست گانه فرائیستی در نوع جنسیت سوژهگرایی ذیل زن سوژه گرایی و به شکل تخصصیتر نگره فمینیستی قرار میگیرد. اینکه چرا خانم نیکی کریمی دغدغههای شخصی خویش را وارد فیلم کرده، امری طبیعی محسوب میشود. انکار و تحقیر تاریخی زنها در زیست بشر بهجز اندک مواردی، قابل کتمان نیست. زنها همیشه از حق آموزش برابر، از حق انتخاب همسر، از حق انتخاب محل زندگی، حتی حق تنهایی و… معمولا محروم بودهاند. در این میان زنان به عنوان کارگردان سینما به جز اندک مواردی فرصت آنچنانی برای ابراز خود نداشتهاند. متاسفانه نظام سرمایهسالاری به علت عدم اعتماد به آنها فرصتها را از آنها گرفته که صدای بسیاری از کارگردانهای بزرگ زن هالیوودی نیز در آمده است. نیکی کریمی حق داشته و دارد دغدغههای شخصی خویش که البته دغدغههای عمومی زنان کارگردان نیز هست را وارد اثر کند. در کنار این مبحث مشکلاتی که زنان در جامعه دارند و احساسات و عاطفه آنها که منجر به درگیر شدنشان در زیست طبیعی میشود و نمیتوانند از کنار برخی امور به سادگی عبور کنند نیز به فیلم بار زنانگی ـ عاطفی بیشتری داده است. زنی که برای دخترش و در واقع به جای دخترش زندانی شدن و قصاص احتمالی را میپذیرد .
به لحاظ تفاوت سازی زوج سامان و سحر که نخست به گونه شکل هم و هم پای هم منطقی، رئال، مصمم و پرتلاش تعریف میشوند، اما بعد از چالش متنی ـ روایی وجوه متغیر معنایی دو کاراکتر به رخ کشیده میشوند. سامان برونگراتر است و دغدغه ساخته شدن فیلم و زندگی شخصیشان را دارد و نمیخواهد وارد مسائل دیگران و هزینه دادنهای احتمالی شود، اما سحر در دیالکتیک جهان درون ـ برونی خویش دغدغهمندانه فراتر از فیلم و زندگی شخصی، از کنار مسائلی مانند تجاوز و یا جان یک زن بیگناه، نمیتواند بگذردو سمت ملیحه و مادرش کشیده میشود. زوج تفاوتساز ملیحه برونگرا و عصبی در تقابل با مادری درونگرا با بازی باورپذیر الهام کرد از دیگر وجوه تفاوتسازی فیلم است.
نیکی کریمی مانند همیشه از پس نقش زن دغدغهمند بر میآید. بعد از بازی در «عروس» که به سینمای پول محور تعلق داشت، کریمی با هوش خاص خود و بازی در فیلم های مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی به عنوان یک بازیگر مولف توانست در کنار هدیه تهرانی جهان زنان سینما را تغییر دهد. زنانی مطالبهگر، جسور، حقگرا و آگاه به مشکلات و مسائل پیرامون زنان. و البته در این اثر هم زمان دو الگوی کارگردانی ـ بازیگری را همافزا پیش برده است. شهاب حسینی نیز بازی درونگرای برونریز و باورپذیر همیشگیاش را به خوبی توانسته نمایش بگذارد و البته هستی مهدویفر که به گونهای پیوند جهانهای متکثر اثر است و نقش کلیدیاش را خوب درک کرده و ایفا میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- یادداشت نیکی کریمی درباره شیوا ارسطویی
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- اختصاصی سینماسینما/ نیکی کریمی بر فرش قرمز جشنواره فیلم برلین
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- آغاز اکران «تا فردا» در فرانسه
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- کامران فانی درگذشت
- داستان عدالتخواهی ساکنان جنگل شروود
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- تأملی درباره سینمایِ جُستوجوگرِ معاصر/ «یکپارچگی»: آینهای به سوی هزارتوی وجود
- «بالرین»؛ تجلی قدرت و شرارت در کالبدی زنانه
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- بانیپال شومون و رویا جاویدنیا به «خاکستر خیال» پیوستند
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- در حسرت آن سینمای شریف
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- سه نمایش تازه در راه عمارت نوفللوشاتو
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- نگاهی به فیلم سینمایی «بی سر و صدا»؛ چی شد که تو دیو شدی؟
- «زال و رودابه» به مصر میرود
- مصاحبه با نوآ بامباک درباره فیلم آخرش «جی کلی»؛ چگونه او دوباره عاشق سینما شد؟
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی





