سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
جداسازى دو بخش بین الملل و ملى جشنواره فیلم فجر از یکدیگر یکى از منطقى ترین و درست ترین تصمیمات بوده است. این که جشنواره بین المللى فیلم فجر بتواند به عنوان فستیوالى جهانى، با معیارها و چارچوبهاى یک فستیوال بین المللى برگزار شود قطعا با جداسازى آن از بخش داخلى میسر بود. الگوى برگزارى جشنواره جهانى فیلم فجر بى تردید استانداردهاى معمول جشنواره هاى بزرگ جهانى بوده است. برنامه کامل و پر و پیمان اکران فیلمها با تقسیم آنها در بخشهاى مختلف جشنواره و به عبارتى گروه بندى آنها از جمله همان استانداردهایى است که در بیشتر جشنواره هاى تراز اول جهان به چشم مى خورد. اختصاص دادن بخشى از جشنواره به کلاسیک هاى مرمت شده علاوه بر جذابیتى که براى مخاطب داخلى دارد مى تواند مورد توجه و استقبال میهمانان غیرایرانى نیز قرار گیرد.
از دیگر محاسن جداسازى بخش بین الملل از بخش داخلى جشنواره این است که گروه گسترده ترى از فیلمها امکان شرکت در آن را پیدا مى کنند. مخاطب ایرانى، هرقدر هم که سینمادوست باشد بعید است که مثلا سینماى روز کشورى چون صربستان را دنبال کند. براى ما، فیلم خارجى عموماً با تماشاى آثار روز هالیوود معنا مى شود و نهایتاً آثار مهم سینماى کشورهاى مهمتر غربى را هم شاید دنبال کنیم اما این جنبه از جشنواره جهانى فجر دست کم براى من جالب است که می توانم ناشناخته هایى از سینماى کشورهاى مهجورمانده را کشف کنم. بارها در همین جشنواره فیلمهاى قابل توجهى را از کشورهایى دیده ام که محال بود به صورت خودجوش سینماى آنها را دنبال کنم.
با همه این توضیحات، جشنواره جهانى فیلم فجر هنوز راه درازى در پیش دارد تا بتواند در کنار فستیوالهاى مهم و درجه یک جهانى جای گیرد. طبعاً دعوت از مهمانان مطرح بین المللى می تواند به جشنواره اعتبار بخشد. همچین ترکیب هیات ژورى در بخشهاى مختلف جشنواره به شدت حائز اهمیت است. اگر جشنواره جهانى فیلم فجر به جایگاهى دست یابد که فیلم هاى مهم و مطرح بین المللى خواستار شرکت در آن باشند و استانداردهاى برگزارى اش از تمام جنبه ها در سطحى قابل توجه قرار گیرد آن گاه میتواند جایگاه خود را در کنار جشنواره هاى مهم تر تثبیت کند.
این جشنواره خوشبختانه حرکت رو به جلویى داشته و هرسال شاهد رشدو ارتقاى سطح کیفى اش بوده ایم. به نظر مى رسد در صورتى که این روند ادامه پیدا کند جشنواره جهانى فیلم فجر نیز به مرور به جشنواره اى خوشنام و مطرح در سطح جهانى بدل گردد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- یک کمدی سالم/ نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- کتاب صوتی «یادت نرود که …» با صدای المیرا دهقانی منتشر شد
- «سینماسینماست»/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»؛ «ما با مرگ می رقصیم!»
- پسرها فریاد نمی زنند!/ نگاهی به فیلم «اتاق تاریک»
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش هفتم سعید هاشم زاده و یاسمن خلیلی فرد
- «سینماسینماست»/ از خیال تا واقعیت؛ نگاهی به فیلم «بهشت گمشده» به کارگردانی حمید سلیمیان
- «سینماسینماست»/ از آیزنشتاین تا سولنتسوا
- خانم فیلمساز مقابل دوربین/ درباره عکاسی مستند از زندگی نرگس آبیار
- یادداشت هفتگی «سینما سینماست»/ آشغالهای دوست داشتنی؛ گردهمایی موقعیتها
- مارموز،یک سرو گردن پایین تر از مارمولک ولی صریح تر از آن است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد