سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
جداسازى دو بخش بین الملل و ملى جشنواره فیلم فجر از یکدیگر یکى از منطقى ترین و درست ترین تصمیمات بوده است. این که جشنواره بین المللى فیلم فجر بتواند به عنوان فستیوالى جهانى، با معیارها و چارچوبهاى یک فستیوال بین المللى برگزار شود قطعا با جداسازى آن از بخش داخلى میسر بود. الگوى برگزارى جشنواره جهانى فیلم فجر بى تردید استانداردهاى معمول جشنواره هاى بزرگ جهانى بوده است. برنامه کامل و پر و پیمان اکران فیلمها با تقسیم آنها در بخشهاى مختلف جشنواره و به عبارتى گروه بندى آنها از جمله همان استانداردهایى است که در بیشتر جشنواره هاى تراز اول جهان به چشم مى خورد. اختصاص دادن بخشى از جشنواره به کلاسیک هاى مرمت شده علاوه بر جذابیتى که براى مخاطب داخلى دارد مى تواند مورد توجه و استقبال میهمانان غیرایرانى نیز قرار گیرد.
از دیگر محاسن جداسازى بخش بین الملل از بخش داخلى جشنواره این است که گروه گسترده ترى از فیلمها امکان شرکت در آن را پیدا مى کنند. مخاطب ایرانى، هرقدر هم که سینمادوست باشد بعید است که مثلا سینماى روز کشورى چون صربستان را دنبال کند. براى ما، فیلم خارجى عموماً با تماشاى آثار روز هالیوود معنا مى شود و نهایتاً آثار مهم سینماى کشورهاى مهمتر غربى را هم شاید دنبال کنیم اما این جنبه از جشنواره جهانى فجر دست کم براى من جالب است که می توانم ناشناخته هایى از سینماى کشورهاى مهجورمانده را کشف کنم. بارها در همین جشنواره فیلمهاى قابل توجهى را از کشورهایى دیده ام که محال بود به صورت خودجوش سینماى آنها را دنبال کنم.
با همه این توضیحات، جشنواره جهانى فیلم فجر هنوز راه درازى در پیش دارد تا بتواند در کنار فستیوالهاى مهم و درجه یک جهانى جای گیرد. طبعاً دعوت از مهمانان مطرح بین المللى می تواند به جشنواره اعتبار بخشد. همچین ترکیب هیات ژورى در بخشهاى مختلف جشنواره به شدت حائز اهمیت است. اگر جشنواره جهانى فیلم فجر به جایگاهى دست یابد که فیلم هاى مهم و مطرح بین المللى خواستار شرکت در آن باشند و استانداردهاى برگزارى اش از تمام جنبه ها در سطحى قابل توجه قرار گیرد آن گاه میتواند جایگاه خود را در کنار جشنواره هاى مهم تر تثبیت کند.
این جشنواره خوشبختانه حرکت رو به جلویى داشته و هرسال شاهد رشدو ارتقاى سطح کیفى اش بوده ایم. به نظر مى رسد در صورتى که این روند ادامه پیدا کند جشنواره جهانى فیلم فجر نیز به مرور به جشنواره اى خوشنام و مطرح در سطح جهانى بدل گردد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غریزه»؛ شکوهِ سینمای ناب
- نگاهی به فیلمسینمایی «زن و بچه»؛ بحرانزدگی
- «پیرپسر»؛ یک حماسهی مبتکرانه
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- یک کمدی سالم/ نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- کتاب صوتی «یادت نرود که …» با صدای المیرا دهقانی منتشر شد
- «سینماسینماست»/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»؛ «ما با مرگ می رقصیم!»
- پسرها فریاد نمی زنند!/ نگاهی به فیلم «اتاق تاریک»
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش هفتم سعید هاشم زاده و یاسمن خلیلی فرد
- «سینماسینماست»/ از خیال تا واقعیت؛ نگاهی به فیلم «بهشت گمشده» به کارگردانی حمید سلیمیان
- «سینماسینماست»/ از آیزنشتاین تا سولنتسوا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





