سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
جداسازى دو بخش بین الملل و ملى جشنواره فیلم فجر از یکدیگر یکى از منطقى ترین و درست ترین تصمیمات بوده است. این که جشنواره بین المللى فیلم فجر بتواند به عنوان فستیوالى جهانى، با معیارها و چارچوبهاى یک فستیوال بین المللى برگزار شود قطعا با جداسازى آن از بخش داخلى میسر بود. الگوى برگزارى جشنواره جهانى فیلم فجر بى تردید استانداردهاى معمول جشنواره هاى بزرگ جهانى بوده است. برنامه کامل و پر و پیمان اکران فیلمها با تقسیم آنها در بخشهاى مختلف جشنواره و به عبارتى گروه بندى آنها از جمله همان استانداردهایى است که در بیشتر جشنواره هاى تراز اول جهان به چشم مى خورد. اختصاص دادن بخشى از جشنواره به کلاسیک هاى مرمت شده علاوه بر جذابیتى که براى مخاطب داخلى دارد مى تواند مورد توجه و استقبال میهمانان غیرایرانى نیز قرار گیرد.
از دیگر محاسن جداسازى بخش بین الملل از بخش داخلى جشنواره این است که گروه گسترده ترى از فیلمها امکان شرکت در آن را پیدا مى کنند. مخاطب ایرانى، هرقدر هم که سینمادوست باشد بعید است که مثلا سینماى روز کشورى چون صربستان را دنبال کند. براى ما، فیلم خارجى عموماً با تماشاى آثار روز هالیوود معنا مى شود و نهایتاً آثار مهم سینماى کشورهاى مهمتر غربى را هم شاید دنبال کنیم اما این جنبه از جشنواره جهانى فجر دست کم براى من جالب است که می توانم ناشناخته هایى از سینماى کشورهاى مهجورمانده را کشف کنم. بارها در همین جشنواره فیلمهاى قابل توجهى را از کشورهایى دیده ام که محال بود به صورت خودجوش سینماى آنها را دنبال کنم.
با همه این توضیحات، جشنواره جهانى فیلم فجر هنوز راه درازى در پیش دارد تا بتواند در کنار فستیوالهاى مهم و درجه یک جهانى جای گیرد. طبعاً دعوت از مهمانان مطرح بین المللى می تواند به جشنواره اعتبار بخشد. همچین ترکیب هیات ژورى در بخشهاى مختلف جشنواره به شدت حائز اهمیت است. اگر جشنواره جهانى فیلم فجر به جایگاهى دست یابد که فیلم هاى مهم و مطرح بین المللى خواستار شرکت در آن باشند و استانداردهاى برگزارى اش از تمام جنبه ها در سطحى قابل توجه قرار گیرد آن گاه میتواند جایگاه خود را در کنار جشنواره هاى مهم تر تثبیت کند.
این جشنواره خوشبختانه حرکت رو به جلویى داشته و هرسال شاهد رشدو ارتقاى سطح کیفى اش بوده ایم. به نظر مى رسد در صورتى که این روند ادامه پیدا کند جشنواره جهانى فیلم فجر نیز به مرور به جشنواره اى خوشنام و مطرح در سطح جهانى بدل گردد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- یک کمدی سالم/ نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- کتاب صوتی «یادت نرود که …» با صدای المیرا دهقانی منتشر شد
- «سینماسینماست»/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»؛ «ما با مرگ می رقصیم!»
- پسرها فریاد نمی زنند!/ نگاهی به فیلم «اتاق تاریک»
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش هفتم سعید هاشم زاده و یاسمن خلیلی فرد
- «سینماسینماست»/ از خیال تا واقعیت؛ نگاهی به فیلم «بهشت گمشده» به کارگردانی حمید سلیمیان
- «سینماسینماست»/ از آیزنشتاین تا سولنتسوا
- خانم فیلمساز مقابل دوربین/ درباره عکاسی مستند از زندگی نرگس آبیار
- یادداشت هفتگی «سینما سینماست»/ آشغالهای دوست داشتنی؛ گردهمایی موقعیتها
- مارموز،یک سرو گردن پایین تر از مارمولک ولی صریح تر از آن است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند