آنتونیا شرکا
بعد از سبکی که در دهه شصت همزمان با موج نو سینما شکل گرفت، ناگهان سینمای ایران به نوعی سفیر فرهنگی ایران شد. آن هم در سال هایی که ایران از نظر سیاسی در شرایط سختی به سر می برد. بعد از درخشش های دهه شصت سینمای ایران به خاطر فیلمسازان قدیمی که قبل از انقلاب فیلم می ساختند مانند آقای کیمیایی، تقوایی و هم فیلمسازان جوان بعد از انقلاب، سینمای ایران دچار یک افت نسبی در دهه هفتاد و هشتاد شد که فضا را برای فیلم های غیر ایرانی بازتر کرد. ولی در سال های اخیر دهه نود با توجه به شرایط سیاسی که بر ایران حاکم بود و آن ابعادی که رسانه های خارجی در رابطه با وضعیت اجتماعی و سیاسی ایران به آنها می پرداختند، شرایط واقعی حاکم بر جامعه ایران را در هاله ایی از ابهام قرار گرفت.
به نظر من همین موضوع یکی از فاکتورها و دلایل مهمی که باعث شد دوباره فیلمسازان نسل جدیدتر سینمای ایران، که به هر حال در رابطه با ایران امروز فیلم می سازند فیلم هایشان در محافل جشنواره ای و جهانی دیده شود. چرا که با یک بررسی اجمالی متوجه می شویم فیلم هایی از سینمای ایران در سطح جشنواره های بزرگ جهانی دیده و تقدیر شده اند که گرایش به موضوعات اجتماعی مردم و جامعه ایران داشته اند زیرا فیلم های اجتماعی فیلمسازان ما این امکان را برای خارجی ها ایجاد کرد تا با دیدن آنها نسبت به تفکر حاکم بر مردم و فضای ایران شناخت بهتر و بیشتری پیدا کنند.
من هم معتقد هستم موفقیت های جهانی به دست آمده تا حدود زیادی حاصل تلاش فردی خود فیلمسازان است و البته این را به عنوان یک نکته منفی نمی بینم به دلیل اینکه اگر در دهه های هفتاد و هشتاد بنیاد فارابی تنها ارگانی بود که این امکان و اجازه را داشت که فیلم های ایران را به مجامع بین المللی معرفی کند و چون سینما در آن دوران در انحصار دولت بود و طبیعی است که به غیر از این کانال دیگری وجود نداشت. ولی در دوران اخیر بخصوص با امکانات تکنولوژی که بوجود آمده است و دسترسی راحتتری که به امکانات سینمایی وجود دارد و دیگر یک ارگان یا سازمان نمی تواند انحصار همه چیز را به دست بگیرد و طبیعی است که نقش فیلمسازان، تهیه کنندگان و بخصوص پخش کننده ها خیلی مهم هست تا ببینند یک فیلم را در چه سطحی می توانند در سینمای خارج از کشور معرفی کنند. حتی به نظر من یک دلیل و فاکتور مهم و موثر در انتخاب اخیر فیلم فروشنده برای بهترین فیلم بخش خارجی اسکار جای پای محکمی است که این فیلم در اروپا دارد. به طور مثال یک قسمتی از سرمایه گذاری این فیلم خارجی هست، پخش کننده قدرتمندی دارد و همچنین چهره بین المللی آقای اصغر فرهادی و در واقع همین شبکه ارتباطی ایجاد شده در خارج از کشور برای این فیلم نقش موثری در انتخاب فیلم فروشنده در رقابت با فیلم های دیگر با سطح کیفیتی مشابه داشته است و این موفقیت ها جز با تلاش تهیه کننده و فیلمساز و پخش کننده حاصل نمی شود.
فکر می کنم که دولت هر چقدر بیشتر خودش را با این جریان قدرتمند خوبی که سینمای ایران را دارد در سطح بین المللی رو به جلو می برد همراه بکند و جلوی یک سری سود جویی ها، سنگ اندازی های مغرضانه یا غیر مغرضانه و ناآگاهانه را بگیرد به ما کمک می کند که هر چه بهتر و بیشتر بتوانیم فیلم ها و سینمای ایران را در سطح بین المللی آن هم نه فقط در جشنواره ها و محافل خاص بلکه حتی در سطح گسترده تری معرفی کرده و بشناسانیم و به طور مثال بتوانیم پخش کننده بین المللی برای فیلمهایمان پیدا کنیم و با تفکر درست مصلحت سینمای ایران را در نظر بگیریم و باید از فیلمسازانی مثل اصغر فرهادی که تلاش می کنند پیوندشان را با ایران از دست ندهند و با رعایت قوانین و موازین جمهوری اسلامی ایران فیلم می سازند به آنها بهاء بدهیم حمایت کنیم تا مانند فیلمسازان معروف دیگرمان که جذب آن طرف شدند و هم سینمای ما آنها را از دست داد و هم خودشان آنقدر که اینجا می توانستند در صدر باشند دیگر نیستند نشوند و حداقل با حمایت معنوی می توانیم کمک کنیم که فیلمسازان ما هم رشد بین المللی پیدا کنند و هم ریشه های خود را با ایران حفظ کنند.
منبع: سایت ICN
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم