مصطفی آلاحمد/ کارگردان سینماسینماسینما: اختراع سینما مانند هر اختراع اثرگذار دیگری، توجه سرمایهداری و کانونهای قدرت را به خود جلب کرد. دیری نپایید که دیکتاتورها به اهمیت و تاثیر سینما بر جامعه پی بردند و برای استحکام قدرت خود، از آن استفاده ابزاری کردند. اگرچه در آن روزگار، سینما رسانهای جدید به شمار میآمد و اثر آن در جامعه و توده مردم بسیار زیاد بود، اما حکومتهای عقبافتاده و فاشیستی مانند حکومت کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی که گرفتار جنگ جهانی دوم هم شده بودند، سالها بعد همچنان پایههای رژیم خود را آنقدر سست میدیدند که با وجود آنکه سینما دیگر آن اثرگذاری که مثلا هیتلر به کمک فیلمهای سفارشی که لنی رفنیشتال از او ساخت، نداشت، اما این توهم با آنها ماند که سینما یا هنر میتواند قدرت آنها را به زیر بکشد. اما واقعیت این است که هیچ حکومتی به واسطه اثرگذاری پیام یک یا چند اثر هنری به زیر نیامده است، بلکه حکومتها خود زمینههای فروپاشی خود را فراهم آوردهاند.
با چنین طرز تفکر سنتی درباره سینما، حکومتهای متزلزل سالانه سرمایهگذاری نسبتا زیادی را روی فیلمهایی میکنند که میپندارند به استحکام قدرتشان میانجامد، غافل از آنکه با وجود ابزار رسانهای جدید که هر فرد برای خود امروز یک رسانه است، دیگر سینما آن خاصیت توهمبرانگیز را که حتی فیلمهای سهبعدی سعی در ایجاد آن دارند، نخواهد داشت. زیرا مردم سالهاست با سینما و حقههای آن آشنا هستند و دیگر فریب ریاکاریهای آن را نخواهند خورد.
با این همه گروه فیلمسازانی هستند که از این جهل حکومتهای خود استفاده کرده و دائم از محافل قدرت و دولتها بودجههایی را برای فیلمهایی با مضامین ایدئولوژیک یا مضامینی که فکر میکنند کانونهای قدرت را خوشایند است، به خود اختصاص میدهند. امروز همگان میدانند که این دسته از فیلمسازان حتی به مبانی آنچه میسازند، معتقد نیستند و زندگی فردی آنها شاهدی است بر این مدعا.
اما قسمت غمانگیز داستان ما آنجاست که به دلیل در دست داشتن اهرمهای قدرت و سرمایه، در این جدال بر سر بودن یا نبودن، هنرمندان واقعی که میخواهند به مضامین بشری که فراتر از موضوعات روزمره است، بپردازند، قربانی این جنگ قدرت و سرمایه میشوند.
امروز هنرمند فیلمساز مستقل که به کانون قدرت و سرمایه وابسته نیست، سخت میاندیشد، سخت کار میکند و سخت زندگی میکند، اما چیزی دارد که دیگران به آن حسادت میکنند، و آن آزادی است.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





