مصطفی آلاحمد/ کارگردان سینماسینماسینما: اختراع سینما مانند هر اختراع اثرگذار دیگری، توجه سرمایهداری و کانونهای قدرت را به خود جلب کرد. دیری نپایید که دیکتاتورها به اهمیت و تاثیر سینما بر جامعه پی بردند و برای استحکام قدرت خود، از آن استفاده ابزاری کردند. اگرچه در آن روزگار، سینما رسانهای جدید به شمار میآمد و اثر آن در جامعه و توده مردم بسیار زیاد بود، اما حکومتهای عقبافتاده و فاشیستی مانند حکومت کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی که گرفتار جنگ جهانی دوم هم شده بودند، سالها بعد همچنان پایههای رژیم خود را آنقدر سست میدیدند که با وجود آنکه سینما دیگر آن اثرگذاری که مثلا هیتلر به کمک فیلمهای سفارشی که لنی رفنیشتال از او ساخت، نداشت، اما این توهم با آنها ماند که سینما یا هنر میتواند قدرت آنها را به زیر بکشد. اما واقعیت این است که هیچ حکومتی به واسطه اثرگذاری پیام یک یا چند اثر هنری به زیر نیامده است، بلکه حکومتها خود زمینههای فروپاشی خود را فراهم آوردهاند.
با چنین طرز تفکر سنتی درباره سینما، حکومتهای متزلزل سالانه سرمایهگذاری نسبتا زیادی را روی فیلمهایی میکنند که میپندارند به استحکام قدرتشان میانجامد، غافل از آنکه با وجود ابزار رسانهای جدید که هر فرد برای خود امروز یک رسانه است، دیگر سینما آن خاصیت توهمبرانگیز را که حتی فیلمهای سهبعدی سعی در ایجاد آن دارند، نخواهد داشت. زیرا مردم سالهاست با سینما و حقههای آن آشنا هستند و دیگر فریب ریاکاریهای آن را نخواهند خورد.
با این همه گروه فیلمسازانی هستند که از این جهل حکومتهای خود استفاده کرده و دائم از محافل قدرت و دولتها بودجههایی را برای فیلمهایی با مضامین ایدئولوژیک یا مضامینی که فکر میکنند کانونهای قدرت را خوشایند است، به خود اختصاص میدهند. امروز همگان میدانند که این دسته از فیلمسازان حتی به مبانی آنچه میسازند، معتقد نیستند و زندگی فردی آنها شاهدی است بر این مدعا.
اما قسمت غمانگیز داستان ما آنجاست که به دلیل در دست داشتن اهرمهای قدرت و سرمایه، در این جدال بر سر بودن یا نبودن، هنرمندان واقعی که میخواهند به مضامین بشری که فراتر از موضوعات روزمره است، بپردازند، قربانی این جنگ قدرت و سرمایه میشوند.
امروز هنرمند فیلمساز مستقل که به کانون قدرت و سرمایه وابسته نیست، سخت میاندیشد، سخت کار میکند و سخت زندگی میکند، اما چیزی دارد که دیگران به آن حسادت میکنند، و آن آزادی است.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





