مصطفی آلاحمد/ کارگردان سینماسینماسینما: اختراع سینما مانند هر اختراع اثرگذار دیگری، توجه سرمایهداری و کانونهای قدرت را به خود جلب کرد. دیری نپایید که دیکتاتورها به اهمیت و تاثیر سینما بر جامعه پی بردند و برای استحکام قدرت خود، از آن استفاده ابزاری کردند. اگرچه در آن روزگار، سینما رسانهای جدید به شمار میآمد و اثر آن در جامعه و توده مردم بسیار زیاد بود، اما حکومتهای عقبافتاده و فاشیستی مانند حکومت کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی که گرفتار جنگ جهانی دوم هم شده بودند، سالها بعد همچنان پایههای رژیم خود را آنقدر سست میدیدند که با وجود آنکه سینما دیگر آن اثرگذاری که مثلا هیتلر به کمک فیلمهای سفارشی که لنی رفنیشتال از او ساخت، نداشت، اما این توهم با آنها ماند که سینما یا هنر میتواند قدرت آنها را به زیر بکشد. اما واقعیت این است که هیچ حکومتی به واسطه اثرگذاری پیام یک یا چند اثر هنری به زیر نیامده است، بلکه حکومتها خود زمینههای فروپاشی خود را فراهم آوردهاند.
با چنین طرز تفکر سنتی درباره سینما، حکومتهای متزلزل سالانه سرمایهگذاری نسبتا زیادی را روی فیلمهایی میکنند که میپندارند به استحکام قدرتشان میانجامد، غافل از آنکه با وجود ابزار رسانهای جدید که هر فرد برای خود امروز یک رسانه است، دیگر سینما آن خاصیت توهمبرانگیز را که حتی فیلمهای سهبعدی سعی در ایجاد آن دارند، نخواهد داشت. زیرا مردم سالهاست با سینما و حقههای آن آشنا هستند و دیگر فریب ریاکاریهای آن را نخواهند خورد.
با این همه گروه فیلمسازانی هستند که از این جهل حکومتهای خود استفاده کرده و دائم از محافل قدرت و دولتها بودجههایی را برای فیلمهایی با مضامین ایدئولوژیک یا مضامینی که فکر میکنند کانونهای قدرت را خوشایند است، به خود اختصاص میدهند. امروز همگان میدانند که این دسته از فیلمسازان حتی به مبانی آنچه میسازند، معتقد نیستند و زندگی فردی آنها شاهدی است بر این مدعا.
اما قسمت غمانگیز داستان ما آنجاست که به دلیل در دست داشتن اهرمهای قدرت و سرمایه، در این جدال بر سر بودن یا نبودن، هنرمندان واقعی که میخواهند به مضامین بشری که فراتر از موضوعات روزمره است، بپردازند، قربانی این جنگ قدرت و سرمایه میشوند.
امروز هنرمند فیلمساز مستقل که به کانون قدرت و سرمایه وابسته نیست، سخت میاندیشد، سخت کار میکند و سخت زندگی میکند، اما چیزی دارد که دیگران به آن حسادت میکنند، و آن آزادی است.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





