وحید وکیلیفر / کارگردان
سینماسینما: هنری، مستقل، تجربی، آلترناتیو، رادیکال، روشنفکری، خاص، بیخاصیت، جشنوارهای، سیاهنما و هر آنچه می خواهید بنامیدش. سینما در ذاتش هنری است کوچک و سطحی تر از سایر هنرها. قرار هم بر این بود سینما در حد همان اختراع سرگرم کننده در کافه ها باقی بماند. اما دیوانگان همیشه قواعد را بر هم می زنند.
از همان ابتدا عده ای که سررشته ای هم در سایر هنرها داشتند، بر آن شدند که در پی کشف وجوه پنهان دیگر این پدیده نوین برآیند. و اینچنین به وجود همزادی بااصالت تر از اصلش دست یافتند و این اختراع شگفتانگیز را به هنر سینما ارتقا دادند. هر چند که اصل و فرع پدیده سینماتوگراف سبب قلمفرسایی و جدلهای فراوان بوده و هست.
بسیاری بر آن شدند که در کنار کازینوها و بارهایی که برای خالی کردن جیب تودهها به راه انداخته بودند، سالنهای سینما را هم با زرق و برق های خودساخته برپا کنند و اینچنین هم شد. و با همان پول های به دست آمده، کمپانی ها و استودیوهای بزرگی افتتاح شدند. اما اقلیت دیگری در پی کشف و اختراع دستور زبان بیانی و ساختارهای روایی سینما بودند. کوششهای همین افراد بود که سبب پیدایش سبک ها و مکتب های سینمایی شد. و اتفاقا استودیوهایی که تنها هدفشان پرکردن جیب هایشان بود، از قواعد، اصول و مشخصه های این همزاد بی آزار خیر رسان، تغذیه میکردند.
در نتیجه سینما روزبه روز زنده تر و شاداب تر می شد و به جایگاهی رسید که سایر گونه های هنری را به حاشیه برد. برای سالیان سال رقابتی پنهان و آشکار در بین این دو طیف در زمینه محتوا و شکل های بیانی سینمایی در جریان بود. تا اینکه از اواخر دهه ۶۰ میلادی استودیوها به خواص وجودی سینمای مستقل پی بردند و بر اساس صلح نامه ای نانوشته این دو همزاد به همزیستی مشترکی دست یافتند.
تمام آنچه به اختصار بیان شد، قابل تعمیم است به سینمای ایران. چه آن زمان که جدال بین کلاه مخملی ها و موج نو بود، چه در دهه ۶۰ و دعوای آشکار سینمای ایدئولوگ و فیلم های به اصطلاح جشنواره ای و چه اکنون در رویارویی سینمای بدنه و سینمای هنر و تجربه. همه ریشه در یک تفکر اشتباه دارد و آن این است که سینمای جریان اصلی وجود سینمای تجربی را در تضاد با منافع خویش می پندارد. به همین دلیل همچون سینماگران پیش از دهه ۶۰ میلادی، و با اشتباهی استراتژیک، تمام هم و غم خود را به کار بسته تا مانع جان گرفتن و تنومند شدن نهال سینمای تجربی شود. شاهد این ادعا همین بیرون گذاشتن فیلمهای هنر و تجربه از جشن سینمای ایران است، بی هیچ توجیه و دلیل قانع کننده ای.
اکثر تهیه کنندگان، هنر و تجربه را معضل می پندارند. و در این جدال بیهوده به خانه سینما به مثابه آخرین سنگری می نگرند که باید از آن حفاظت کنند. اما آنچه را که در نظر نمی گیرند، تاریخ است و سیر دورانی آن. پس چه بخواهیم و چه نخواهیم، به زودی صلحی برقرار خواهد شد که منفعتش به طرفین خواهد رسید. پس چه بهتر که بیش از این، زمان و سرمایهها را به هدر ندهیم.
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمابدیل پنجشنبه افتتاح میشود/ پوستر «اتاق مهمان» در آستانه اکران رونمایی شد
- «کن – پامنار» در سینماهای هنروتجربه روی پرده میرود/ رونمایی از پوستر
- رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «دوار» در آستانه اکران
- پوستر مستند «مشق امشب» رونمایی شد/ لیست شهرهایی که فیلم را اکران میکنند
- اکران «ایمو» از ۱۴ دی در هنر و تجربه / رونمایی از پوستر
- نمایش فیلمی با موضوع سایکودرام در گروه هنر و تجربه
- «بیآبان» از اول آذر اکران میشود
- «درخت خاموش» از سن دیگو آمریکا جایزه گرفت
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «درخت خاموش» مطرح شد: هنر زاییده رنج است/ سریالهای ترکیهای اصلاً شبیه واقعیت جامعه ترکیه نیست
- در مراسم افتتاحیه فیلم «درخت خاموش» مطرح شد؛ اگر سینما یک جا بماند موجب مرگ و انحطاط است/ تحقق یک رویا در گروه سینمایی هنر و تجربه
- «درخت خاموش» در گروه هنر و تجربه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- با حکم حمیدیمقدم؛ سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه منصوب شد
- اکران بسته فیلم کوتاه «چهارراه» در سینماهای هنروتجربه
- یک بازیگر سوئدی: سرمایهدارها حیات سینمای مستقل و کوچک را به خطر میاندازند
- طرحی برای نجات سینمای بدنه ارائه میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- بازگشت تام کروز به جشنواره فیلم کن
- شیر طلای افتخاری ونیز به ورنر هرتزوگ تعلق میگیرد
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن