سینماسینما، محرم براتی
از همان نخستین روزهای علنی شدن خبر، حتی وقتی انکار وجود ویروس کرونا در کشور محسوستر از پذیرش آن بود و قبل از اینکه دستوری برای تعطیلی سالنهای سینما، تئاتر و موسیقی صادر شود؛ ترس از ابتلاء به کرونا سالنهای سینما را بدون تماشاچی کرده بود. بنابراین سالنهای پخش فیلم در شمار اولین قربانیان این ویروس در میان همه اصناف بودند. احیانا در بازگشایی نیز در آخرین جای ممکن صف، کنار مدارس و دانشگاهها قرار میگیرند. از این بابت البته گلهای نیست چون آنچه اهمیت دارد سلامت مردم است و چه کسی است که نداند رونق سینما در گرو سلامتی، سرزندگی و خوشحالی مردمی است که خیال آسوده دارند یا با حضور در سالنهای سینما دنبال مجالی برای آسودگی خیال و نشاط خاطر میگردند.
از ابتدای توصیه به ماندن در خانه و تعطیلی سالنهای سینما کمیتهای در سازمان سینمایی برای بررسی خسارت و جبران زیان حاصل از تعطیلی و بیکاری سینماگران تشکیل شد و آقای دکتر انتظامی در توییتر اهالی سینما را برای ارائه راهکار جبران خسارت به همفکری طلبید. همان روز نظراتم شامل ده بند و بیشتر حول محور جبران خسارتِ برای سینماداران؛ پخشکنندگان و صاحبان فیلمها را از طریق یکی از دوستداران واقعی سینما به ایشان منتقل کردم. از جمله مواردی که پیشنهاد کردم یکی این بود که در بودجه سال آینده که امروز تبدیل به سال جاری شده است در بند درآمدهای مالیاتی سینما را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کنند اگر این اتفاق بیفتد بر اساس میانگین سال قبل مبلغی در حدود ۴۰ میلیارد تومان به صورت عادلانه بر اساس میزان فروش بین سینمادار، دفاتر پخش و سرمایهگذاران فیلمها تقسیم میشود. دیگر اینکه اگر امکانش بود و ارادهای هم وجود داشت در سال جاری از قید توسعه سالنهای سینمایی بگذرند؛ در عوض منابع حاصل از این تغییر سیاست را برای کمک به سالنهای سینمایی، خصوصا سینماهای تکسالنه در شهرستانهای کوچک هزینه کنند تا از تعطیلی آنها جلوگیری شود چرا که ساخت سینما در دو یا سه شهر جدید به تعطیلی سینما در ده تا بیست شهر که سالیان سال است سالنهای سینما را به دشواری باز نگهداشتهاند نمیارزد.
قصدی برای تکرار پیشنهادهایی که ارائه کردم نیست؛ یاداشت آقای مزلقانی را در پایگاه خبری تحلیلی سینماسینما خواندم که از دغدغهاش درباره بیکار شدن برخی از کارکنان سالنهای سینمایی نوشته بود همه میدانند برقراری سالنهای نمایش فیلم و افزایش صندلیهای سینما یعنی تنومند شدن کل صنعت سینما. از طرفی سالن و پردیسهای سینمایی نبض حیاتی صنعت سینما هستند که این سالها چون ساخت پردیسهای چند سالنه رونق داشت به صورت چشمگیری شاهد افزایش فروش و حتی بالارفتن شمار تولید فیلمهای سینمایی بودیم از این رو باید خیلی از سالنهای سینمایی مراقبت کرد.
چشم انداز روشنی از فردای بدون کرونا در صنعت سینما قابل تصور نیست اینکه آیا سینما بعد از کرونا قوی تر از امروز برمیگردد یا برای بقا نیاز به تنفس مصنوعی دارد را نمیتوان با قطعیت گفت؛ آنچه روشن است وضعیت بغرنج و اورژانسی سالنهای سینمایی در این روزهای بحرانی برای پرداخت هزینهها و همچنان برای کارکنان سینما از نظر امنیت شغلی است. باید در این حال عجیب، هوای سینما را داشت و برای روز بعد از کرونا برنامه داشت تا فردا روز که سینماها کرکرهها را بالا کشیدند کاسه چه کنیم دست نگیریم.
طبیعی است که وقتی جامعه با بحران بزرگی مواجه میشود همه تمایل دارند کاری انجام دهند. تجربه نشان داده در این شرایط معمولا تصمیمهای احساسی بیشتر از تصمیمهای بلندمدت و موثر گرفته میشود. به هر حال تا اینجا طبق اعلام دولت قرار است ۷۵ هزار میلیارد تومان به بنگاههای اقتصادی که در این مدت متضرر شدهاند به صورت وام تعلق بگیرد کارگروه تشکیل شده در سازمان سینمایی باید سالنهای سینمایی متعلق یا در اجاره بخشِ خصوصی را به عنوان بنگاههای اقتصادی نیازمند حمایت مالی برای دریافت وام به دولت معرفی کنند. در این صورت برای صاحبان سینماها غیر از مساله اخلاقی حمایت در شرایط بحران انگیزه مالی هم برای تداوم همکاری با تمامی کارکنان وجود خواهد داشت.
باید هرچه زودتر جلسه کارگروه کرونایی سینما تشکیل و در بدو شروع جلسه مصوبه قبلی در خصوص اختصاص وام دهمیلیونی برای هر پرده سینما که نشان از عدم شناخت کافی از هزینههای اداره سینما بود را لغو و طی مصوبهای رسمی هرگونه حمایت دولتی برای جبران ضرر سالنهای سینمایی از جمله معافیت از مالیات یا پرداخت سهم حق بیمه کارکنان در بازه زمانی تعطیلی و یا دریافت وام دولتی را منوط به حفظ همه کارکنان کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه وزارت فرهنگ درباره جزییات تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در تهران به دلیل آلودگی هوا
- اعلام تعطیلی سینما و تئاتر در هفته آینده
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- در یک سال گذشته اتفاق افتاد؛ ۲۰ سینما درخواست انحلال یا تغییر کاربری دادهاند
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





