سینماسینما، ونداد الوندیپور
سکانس اول: اوایل دهه ۱۳۸۰ بود و اگر اشتباه نکنم سینمای جشنواره برای اصحاب رسانه، سینما صحرا بود. مردی را میدیدم که بیشتر اوقات، تنها در سالن انتظار مینشیند و تنها میرود فیلم میبیند و تنها بیرون سینما قدم میزند و سیگار میکشد. مردی تنومند، با ریش و سیبیل انبوه. خودبخود از او و متانتش و درونگراییاش که از نظرم نشانی بود از متفکر بودنش، خوشم آمد و دوست داشتم سر صحبت را باز کنم اما بهانه ای پیدا نمی کردم؛ یا زیادی خجالتی بودم.
سکانس دوم: یکی دو سال بعد در دفتر مجلهٔ فیلمنگار نشسته بودم که شاپور عظیمی وارد شد؛ همان مرد دوست داشتنیِ یکی دو سال پیش که اکنون نامش را میدانستم. در خلال صحبت کوتاهی که داشتیم، یکی از مطالبم را تحسین کرد که موجب دلگرمیام شد؛ و چنین چیزی، یعنی اینکه یک نویسنده و منتقد سینمایی حرفه ای و باسابقه و شناخته شده از یک تازه کار تعریف کند با هدف تشویق کردنش، امری است که به ندرت پیش میآید. و خود، نشانه ای بود از خوش ذاتی و قلب مهربان شاپور عظیمی. و فهمیدم بی دلیل نبود که از او خوشم آمده بود: حس هیچگاه اشتباه نمیکند. و بعدها که برخی مطالبش را خواندم، دیدم در عین داشتن قلمی پخته و روان، هم سینما و زبانش را خوب میشناسد و هم دقیق میبیند و تحلیل میکند و نیز، جهان بینی و نگاهش چهارچوب مشخصی دارد و منتقدی است صاحب نظر.
نکته مهمی که از زبان دوستان در موردش شنیده ام و تحسین برانگیز است و نشانی از شخصیت مستقل و محکم و درویش مسلک و دور بودنش از دغل کاریها و زدوبندهای کثیف رایج؛ این بود که اصلا اهل رسمِ ضد فرهنگی سکتاریسم و باندبازی نبود که نه فقط در سینما که در مطبوعات سینمایی (و غیرسینمایی) هم در بین فرومایگان رایج است و در بسیاری یا بیشتر مواقع، مقسّم منافع، اعم از نام و نان.
سکانس سوم: خواندن خبر «شاپور عظیمی درگذشت» باورنکردنی بود و غم انگیز و غیرمنتظره. گویی آدم انتظار ندارد مهربانان از دنیا بروند. اکنون تصور میکنم او، مثل بار اولی که دیدمش، سیگار به دست از سینما صحرا خارج شد و خیابان را گرفت و همینطور رفت و رفت تا از دید خارج شد.
گرچه، شخصا باور دارم که رفتنها و آمدنها، مکرر است و شاپور یا آن طور که خودش دوست داشت نامش نوشته شود، شاهپور، برای همیشه نرفته و هنوز هست

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- به یاد شاهپور عظیمی، مترجم سینمایی و ادبی، منتقد سینما/ مردی که درخت میکاشت۱
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- شیون فومنی به روایت کاوه بهرامی مقدم/ «دره پروانهها»؛ شاعرانگی یک زندگی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- سرگرمشان کنید تا حد مرگ
- سینما، شهر بیدفاع/ حکایتی در باب بیمایگی
- پازولینی هست و خواهد بود/ یادی از پازولینی به بهانه سالمرگش
- ۱۹۸۴؛ چشمان یک مامور اطلاعاتی باز میشود/ درباره فیلم «زندگی دیگران»؛ به یاد اولریش موهه
- نقد یا ریویو یا هرچی!/ جای کسی را تنگ کردهایم؟
- صداهایی از آسمان / نگاهی به دوبله محمد (ص) رسول الله
- درباره شیدا ساخته کمال تبریزی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- «ساعت پنج عصر»، نیشتری بر دملی چرکین
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد