سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
در روزگارما، فضای مجازی بدل به عرصهیی شده است که بسیاری آن را با میدان هنر و اندیشه یکی گرفتهاند. در صفحهی فردی دوستان، بارها پیش میآید که با شعری، دلنوشتهیی یا عبارتی رو به رو میشویم که گاه از سر احساس صادقانه نوشته شده است، اما به دلیل نارسایی در وزن، آهنگ یا ساختار، بهجای زیبایی، کژتابی میآفریند. در چنین هنگامی، تجربهی نیمقرن زیستن در وادی نقد فیلم و تئاتر و انس دیرینه با گنجینهی سترگ ادبیات فارسی – چه در قامت باشکوه شعر کلاسیک و چه در تجربههای نوگرایانهی نیمایی و پس از او – مرا وامیدارد تا مشفقانه؛ نارسایی موجود در آن شعر یا نوشته را یادآوری کنم. برای من نقد کردن نه از سر خردهگیری، که نشانهییست از احترام به «خودِ اثر» و «جدی گرفتن» صاحب قلم.
با این همه، شوربختانه آنچه در فضای مجازی میبینیم؛ بیشتر؛ خلاف این روحیه است. بسیاری از دوستان، به جای آنکه اثر خویش را در آینهی نقد بنگرند، تنها در پی تاییدهای بیهزینه و ستایشهای دمدستیاند. ساختاری پدید آمده است که در آن تنها تشنگی بیاندازه ی «دوست داشته شدن( Like)» جای درنگ و ژرفاندیشی را گرفته و «بهبه و چهچه» جانشینِ گفتوگوی جدی شده است. در چنین فضایی، حتی یک اشارهی کوتاه و معتدل به کاستیهای یک شعر یا نوشته، کافیست تا صاحب اثر رنجیده شود و بهجای بازاندیشی، به حذف و پنهانسازی روی آورد؛ گویی سایهی یک نقد منصفانه، لطمهیی جبرانناپذیر به اعتبار او خواهد زد!
این روش، نه تنها ناپسند، که برای خودِ صاحب اثر نیز بسیار زیانبار است. کسی که در برابر نقد؛ سد میبندد، در حقیقت پنجرههای خانهی اندیشهی خود را میبندد و هوای تازه را از آن میگیرد. ادبیات و هنر، همچون هر موجود زندهیی، تنها در جریان گفتوگو و برخورد نظرها بالنده میشود. هیچ اثر هنری بزرگی را در تاریخ نمیتوان یافت که بینیاز از نقد بالیده باشد. حافظ و مولوی نیز در روزگار خویش بیرقیب و بیمنتقد نبودند؛ نیما یوشیج نیز سالها مورد طعن و طرد واقع شد، اما همین نقدها او را به پالایش و استواری بیشتر واداشت.
کسی که از نقد گریزان است، در حقیقت از دیدن سیمای راستین خود در آینه میهراسد. و چنین کسی محکوم است که در همان حد خامی و میانمایگی باقی بماند. چه بسا عمری را در هیاهوی ستایشهای سطحی و زودگذر دوستدارانش در فضای مجازی سپری کند، بیآن که لحظهیی به ژرفای هنر خود گام بگذارد. این بزرگترین خطریست که یک «هنرمندنما» را تهدید میکند: گرفتار شدن در حصار توهم خویشتن!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- «لکنت»؛ آوای درنگ و خاموشی ناخواسته
- نقدِ کتاب «لُعبتکها»؛ بازیچههای شادیبخش!
- نمایش «۱۱/۱۱»؛ اخلاقِ فردی در برابر فاجعهی جمعی
- «مکبثِ نهیلیسم»؛ نمایشی از سور و سوگ و رنجِ آدمی
- نگاهی به کتاب «۵۵ سال، ۸۵ فستیوال»/ دور دنیا در ۵۵ سال!
- «غیبتِ موجّه»؛ در انتهای کوچهی بُنبست!
- «بهارنامک»؛ آمیزهی دلپسندی از هنر نمایش و پایکوبی و دستافشانی
- در چنبرهی یک زندگی هراسانگیز
- «دورهمیِ بانوی اوّل»؛ رنجنامهی خاموشی و شکیبایی!
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





