سینماسینما، حسین سلطان محمدی*
یکی از ویژگی های آغاز سال در ایران، تعطیلی رسان های است و جدا از روزنامه ها، عمده خبرگزاری ها نیز در حداقل تلاش رسانه ای دیده می شوند و این را نیز از تبعات کاهش فعالیت مرسوم در جامعه و افزایش اوقات فراغت می دانند. با این حال، رویدادهایی خاص این ایام هم وجود دارد که نیازمند حضور فعال و پیشتازانه رسانه است که در تعطیلی سایر رسانه ها، رادیو و تلویزیون به آنها می پردازد. اما در فضای رسانه ای رایج ایران، این رسانه جامع و شامل، به دلایل سیاسی، خیلی از این امکان پیشتازی بهره نمی گیرد و دستکم در سال گذشته (۱۳۹۵)، ما فقط در داستان کودتای ترکیه، شاهد فعالیت خاص عناصر این رسانه برای انعکاس لحظه به لحظه و ره به پیشرفت رویدادهای آن بودیم، که البته به دلیل وقوع بیشتر حوادث آن رویداد در نیمه های شب، خیلی جلب توجه نکرد؛ اما این فعالیت انجام شده بود. اما برای همین رسانه، رویدادهای ایران به اندازه همین مثال ترکیه، تا چه اندازه قابلیت این توجه هوشمندانه و حرفهای را دارد!
در روز چهارم فروردین، چهار تصادف زنجیرهای رخ داده است؛ دو تا در جاده مشهد – نیشابور و دو تا در جاده کرج – قزوین. از دومی که به اندازه اولی مصدوم بیمارستانی داشته (۷۵ حادثه دیده اما بدون کشته)، خیلی خبر و زیرنویس در شبکه های مختلف تلویزیون نداریم. اما از رویداد جاده مشهد – نیشابور، در شبکه خبر با رویداد جلو رفتیم و همراه با پخش نصفه و نیمه یکی از فیلم های افراد حاضر در صحنه که در شبکه های مجازی در حال دست به دست شدن بود، تا حدود ساعت ۱۹، از رسیدن عدد مصدومان به رقم ۷۰ نفر هم خبردار شدیم، علاوه بر یک کشته. اما در ساعت ۲۱ و در شبکه یک سیما، این تعداد مصدومان به ۴۴ رسید و در ساعت ۲۴ و در شبکه پنج سیما، به ۲۵ (!) و این در حالی رخ داده که اگر به خبرگزاری ها رجوع شود، برای نمونه، خبرگزاری ایسنا در ساعت ۲۳ و یک دقیقه، اسامی ۸۹ مصدوم این تصادف را به تفکیک بیمارستانهای محل بستری منتشر کرده است. همچنانکه در اخبار ۲۱ و ۲۴، گفته شد در مجموع ۴۱ خودرو برخورد داشتند و ایسنا از برخورد ۱۳۰ خودرو خبر داده است.
نظام خبررسانی صداوسیما، از این ناهماهنگی ها کم ندارد و معمولا اندیشه واحدی برای همراه کردن مخاطب با روند پیشرفت رویداد، در آن دیده نمی شود. برای دورانی که انتقال اخبار و رویدادها، عنصری مهم به شمار می رود؛ این ناهماهنگی و مجمع الجزایری عمل کردن، قابل چشمپوشی نیست؛ چون در سیما، که رقابت بین شبکه ای معنا و موجودیت ندارد. فراموش نکرده ایم که یکی از این ناهماهنگی ها، در انتخابات سال ۱۳۸۸ دیده شد که یکی از نامزدها براساس اخبار پخش شده ناهماهنگ در سیما از آرای در حال شمارش و البته رو به کاهش در عین پیشرفت زمان شمارش آرا، نکاتی را طرح کرده بود. ما دیگر از صرافت تأکید بر این نکته که تلاش برای حفظ مخاطب در رسانه داخلی و دورنگاه داشتن وی از رجوع به رسانه های بیگانه برای کسب خبر چقدر برای این نظام مهم است، دست برداشته ایم؛ اما دستکم برای انتخابات پیش رو، برای برطرف کردن این ناهماهنگی اقدام کنید، وگرنه از همین الآن باید انتظار داشت که خبرپراکنی سیما، محل مناقشه میان سیاستمداران و جناح های گوناگون شود.
*عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- «برگهای افتاده» در سینماتک برج آزادی
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- خود را دریابیم/ مرثیهای برای هنرمندان
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





