سینماسینما، زهرا مشتاق
لطفا نخواهید راجع به همه سریال ها چیزی نوشته شود و لطفا شما هم وقت عزیزتان را صرف دیدن همه آنها نکنید. چون کارهای خیلی مهم تری مثل دیدن فیلم خوب و خواندن کتاب خوب وجود دارد. من جرات نمی کنم اسم کارهای بد را بنویسم. چون زیاد است و چون همه ما دوستانی داریم که در آن کارها سهیم هستند و بهتر است میانه ما با آنها شکراب نشود و دوستیمان به هم نخورد. اما خدا وکیلی آرزوهای زیادی نقش بر آب شد. و فرصت کم نظیر شبکه نمایش خانگی تبدیل به هجمه ای از ابتذال و تندنویسی برخی نویسندگان و فیلم سازان. اگر قرار به دیدن سریال های آبکی و بی سر و ته بود، خب داشتیم می دیدیم دیگر. حالا چه با بلوز دامن های گشاد و حجاب های سفت و سخت، چه حالا با روسری های عقب رفته و سر و زلف پریشان. شبکه نمایش خانگی فرصت بود چون منتظر انعکاس وضعیت امروز خود بودیم. می خواستیم برشی از ما در آینه تمام قد تصویر ثبت و ضبط شود برای آیندگان که بدانند بر ما چه و چگونه گذشته و رفته است. بعد یک دفعه همین سریال ها یا از آن طرف می افتند یا از این طرف. ندیده و نشناخته. تحقیق و گز نکرده. نبریده و ندوخته. وقتی جامعه هدف خود را نمی شناسیم، چرا درباره شان فیلم می سازیم. کجای زندگی کودکان کار و خیابانی چنین بی رمق و لوس و بی مزه و من در آوردی و تصنعی است. یا بازی های عجیب و اغراق شده در فلان مجموعه دیگر. سریال های سوت و کور. سخیف، سطح پایین. ضعیف، کشدار، خسته کننده، بی محتوا، یکی از یکی بدتر. یک سوال؟ احتمالا سازندگان چنین مجموعه هایی هرگز حتی نیم نگاهی به صدها سریال موفق و پر مخاطب جهانی نداشته اند؟ من هم موافق کپی کاری نیستم. اما آن سریال ها چه دارد که تا این اندازه پرکشش، درست، به جا، منطقی و پرطرفدار است. آیا ما ناتوان از اعمال این المان ها هستیم؟ بلد نیستیم درست و خوب فیلم و سریال بسازیم؟ و فقط بلدیم با عناوینی مثل آقای سانسور بازی کنیم؟ اصولا به چه قیمتی باید فیلم بسازیم؟ من در تمام زندگی ام اهل هو کردن و ترک کردن سالن سینما نبوده ام. اما سال ها قبل فیلم بسیار بسیار بدی دیدم و برای اولین بار فیلم را نیمه کاره رها کرده و بیرون آمدم. حالا این اتفاق در خانه خودم می افتد و مدام تکرار و تکرار می شود. می شود پاز کرد. فیلم را جلو برد، عقب زد و از این حجم بی سلیقگی، بزن در رویی و پایمال کردن بودجه شگفت زده شد. بازی های بد، کارگردانی بدتر، و متن، متن، متن.
دوستان عزیز سازنده، شما در برابر مخاطبان خود مسئولید. شما حق ندارید با ساخته های خود، سطح سلیقه بینندگان را تا این اندازه نزول بخشید. لطفا مقدار متنابهی فیلم و سریال خوب ببینید. مطالعه بکنید. اندیشه و دانش خود را ارتقا بخشید و سپس اقدام به ساخت فیلم کنید و پیش از بیان عبارت شگفت انگیز «صدا، دوربین، حرکت» از خود بپرسید بود و نبود آنچه که خواهید ساخت آیا فایده ای برای مردم و این سینما خواهد داشت یا خیر. مثلا اگر سربداران و گرگ ها و میرزا کوچک خان و دکتر قریب و هزاردستان و قصه های مجید و روسری آبی و مهمان مامان و لیلا و پری و سارا و ای ایران و ناخدا خورشید و جدایی نادر از سیمین و باشو و خانه دوست کجاست و فیلم هایی از این دست ساخته نمی شد، چه می کردیم! لطفا به مخاطبان خود رحم کنید و کمی تا قسمتی مسئولیت پذیر باشید. با تشکر، مخاطب بیچاره.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار