سینماسینما، زهرا مشتاق
لطفا نخواهید راجع به همه سریال ها چیزی نوشته شود و لطفا شما هم وقت عزیزتان را صرف دیدن همه آنها نکنید. چون کارهای خیلی مهم تری مثل دیدن فیلم خوب و خواندن کتاب خوب وجود دارد. من جرات نمی کنم اسم کارهای بد را بنویسم. چون زیاد است و چون همه ما دوستانی داریم که در آن کارها سهیم هستند و بهتر است میانه ما با آنها شکراب نشود و دوستیمان به هم نخورد. اما خدا وکیلی آرزوهای زیادی نقش بر آب شد. و فرصت کم نظیر شبکه نمایش خانگی تبدیل به هجمه ای از ابتذال و تندنویسی برخی نویسندگان و فیلم سازان. اگر قرار به دیدن سریال های آبکی و بی سر و ته بود، خب داشتیم می دیدیم دیگر. حالا چه با بلوز دامن های گشاد و حجاب های سفت و سخت، چه حالا با روسری های عقب رفته و سر و زلف پریشان. شبکه نمایش خانگی فرصت بود چون منتظر انعکاس وضعیت امروز خود بودیم. می خواستیم برشی از ما در آینه تمام قد تصویر ثبت و ضبط شود برای آیندگان که بدانند بر ما چه و چگونه گذشته و رفته است. بعد یک دفعه همین سریال ها یا از آن طرف می افتند یا از این طرف. ندیده و نشناخته. تحقیق و گز نکرده. نبریده و ندوخته. وقتی جامعه هدف خود را نمی شناسیم، چرا درباره شان فیلم می سازیم. کجای زندگی کودکان کار و خیابانی چنین بی رمق و لوس و بی مزه و من در آوردی و تصنعی است. یا بازی های عجیب و اغراق شده در فلان مجموعه دیگر. سریال های سوت و کور. سخیف، سطح پایین. ضعیف، کشدار، خسته کننده، بی محتوا، یکی از یکی بدتر. یک سوال؟ احتمالا سازندگان چنین مجموعه هایی هرگز حتی نیم نگاهی به صدها سریال موفق و پر مخاطب جهانی نداشته اند؟ من هم موافق کپی کاری نیستم. اما آن سریال ها چه دارد که تا این اندازه پرکشش، درست، به جا، منطقی و پرطرفدار است. آیا ما ناتوان از اعمال این المان ها هستیم؟ بلد نیستیم درست و خوب فیلم و سریال بسازیم؟ و فقط بلدیم با عناوینی مثل آقای سانسور بازی کنیم؟ اصولا به چه قیمتی باید فیلم بسازیم؟ من در تمام زندگی ام اهل هو کردن و ترک کردن سالن سینما نبوده ام. اما سال ها قبل فیلم بسیار بسیار بدی دیدم و برای اولین بار فیلم را نیمه کاره رها کرده و بیرون آمدم. حالا این اتفاق در خانه خودم می افتد و مدام تکرار و تکرار می شود. می شود پاز کرد. فیلم را جلو برد، عقب زد و از این حجم بی سلیقگی، بزن در رویی و پایمال کردن بودجه شگفت زده شد. بازی های بد، کارگردانی بدتر، و متن، متن، متن.
دوستان عزیز سازنده، شما در برابر مخاطبان خود مسئولید. شما حق ندارید با ساخته های خود، سطح سلیقه بینندگان را تا این اندازه نزول بخشید. لطفا مقدار متنابهی فیلم و سریال خوب ببینید. مطالعه بکنید. اندیشه و دانش خود را ارتقا بخشید و سپس اقدام به ساخت فیلم کنید و پیش از بیان عبارت شگفت انگیز «صدا، دوربین، حرکت» از خود بپرسید بود و نبود آنچه که خواهید ساخت آیا فایده ای برای مردم و این سینما خواهد داشت یا خیر. مثلا اگر سربداران و گرگ ها و میرزا کوچک خان و دکتر قریب و هزاردستان و قصه های مجید و روسری آبی و مهمان مامان و لیلا و پری و سارا و ای ایران و ناخدا خورشید و جدایی نادر از سیمین و باشو و خانه دوست کجاست و فیلم هایی از این دست ساخته نمی شد، چه می کردیم! لطفا به مخاطبان خود رحم کنید و کمی تا قسمتی مسئولیت پذیر باشید. با تشکر، مخاطب بیچاره.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





