سینماسینما، زهرا مشتاق
فهرست مرگ تمام شدنی نیست. امروز علی سلیمانی درگذشت تا به یادمان بیاورد دست اندرکاران حوزه هنر، چون دیگر مردم، تا چه اندازه بی پناه، تنها و رها شده اند.
سخنان منتشر شده از دکتر زالی که امروز سعی در دگرگون جلوه دادن آن دارند، نشان دهنده عمق صحنه، شما بخوانید فاجعه ای است که ما فقط تماشاگر آنچه که مقابل دوربین می گذرد هستیم. این روزها و همزمان با بر اریکه نشستن رئیس جمهوری جدید، تماس های مکرری گرفته می شود و می پرسند مطالبات فرهنگی خود را شرح دهید! دوست گرامی مطالبات فرهنگی، وقتی که مرده باشیم، به چه درد می خورد. اولین و مهمترین مطالبه ما ارزش نهادن به جان مردم این جامعه است. هنرمند و غیر هنرمند هم ندارد. جان جان است. ماه های طولانی است که بازیگران و کارگردان ها و صنوف دیگر هنرمندان با احترام، با فریاد، با التماس، با طعنه، با تشر و هر زبانی که بلد بوده اند تقاضای خرید واکسن داشته اند. هنرمندانی که برای خالی نبودن آنتن صداوسیمای گرامی و شبکه های نمایش خانگی و البته تامین معاش خود ناچار به کار کردن در موقعیت دشوار بیماری کرونا بوده اند. خوب می دانم هستند خوانندگانی که درست در همین جا می گویند بابا این بازیگران که خیلی پولدارند. جواب: خیر. همه بازیگران سوپر استار و پولدار نیستند. من درباره کلیت جامعه هنرمندان صحبت می کنم. هنرمندانی که اگر کار نکنند، اگر شغلی نداشته باشند، بدون تعارف امکانی برای گذران زندگی خود و خانواده شان نخواهند داشت. پس حق انتخابی وجود ندارد. نمی توانند بگویند چون کرونا است سرکار نروم. چون زندگی خرج دارد. حالا مردند هم که خب مردند دیگر. مگر برای کسی مهم است. اگر مهم بود که وارد پیک وحشتناک پنجم و دلتای هندی نمی شدیم. گران بودن واکسن را بهانه می کنند؟! این همه واکسن رایگان که از کشورهای دیگر و جامعه بین المللی امکان «اهدا» به ایران داشتند. چرا آنها را نپذیرفتند؟ مگر بازاریان جزیره کیش حاضر نبودند با پول خودشان واکسن وارد کنند، چرا اجازه ندادند؟ بودجه کلانی که صرف ساخت واکسن تولید داخل شد کو؟ کجاست؟ می گویید آمار فوتی ها را از سازمان بهداشت جهانی پنهان می کردید؟ چطور؟ چگونه؟ مالک در سریال زخم کاری سه تا آدم کشته در آستانه فروپاشی و دیوانگی است. شما را در دنیای واقعیت چه می شود که از این مرگها هراس ندارید؟ آیا شب ها راحت می خوابید؟ استخر و سونا و سفر می روید؟ راستی شما چه واکسنی زده اید که بیمار نمی شوید؟ واکسن نخریدید در عوض ۷۲۰ میلیون یورو خرج خرید داروی رمدسیویر کرده اید؟! با کدام عقل چنین کاری کرده اید؟ واکسن گران بود؟ ما را هم در ردیف دریافت کنندگان کمک قرار می دادید. باشد ما راضی بودیم که حق خودمان را با منت به خودمان برگردانید.
می گویید اجازه خرید واکسن ندادند چون گران بود؟ این همه در این مملکت و از جیب و بیت المال همین مردم اختلاس و دزدی شده است و هیچ کس جرات ندارد صدایش دربیاید؛ حالا با چه رویی از نخریدن واکسن به بهانه گران بودن صحبت می کنید. اگر دیندار نیستید حداقل آزاده باشید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- هنرنمایی پس از مرگ!
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- در اهمیت راهاندازیِ خانه سالمندانِ مخصوص هنرمندان
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- حلیمه سعیدی بازیگر سریالهای رضا عطاران درگذشت
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





