سینماسینما، مینو خانی
داشتم در خیابان انقلاب پشت یک فروشگاه لوازم تزیینی سنتی-مدرن دنبال یک هدیه کوچک برای دوستی میگشتم که صدای تلفنم بلند شد و یک آقای خوش صدا در پاسخ بله بفرمایید، گفت: «سلام استاد بزرگوار، بنده اکبر عالمی هستم…». خشکم زد. اکبر عالمی! میدانستم به زودی افتخار آشنایی با ایشان را پیدا خواهم کرد، ولی انتظار تماس نداشتم. به ناهار دعوت شدم تا راجع به پروژه پایاننامه یکی از دانشجویانم که قرار بود با همکاری ایشان انجام شود، صحبت کنیم.
بهانه دوستی و مراوده من و دکتر، پایاننامه امیرتیمور سراییمقدم بود. آن روز ناهار و گپ و گفت با استاد، در ذهن من گشایش دری به وسعت جهان بود، جهانی از چشمان و نگاه استاد، لذت بیپایانی که هنوز مزه مزهاش میکنم؛ هر چند بارها و بارها تکرار شد. شاید از معدود افراد خوششانس بودم که در این بحبوحه کرونا که همه پیامهای دوستان استاد حاکی از «روزی، قراری با استاد» است، موفق به دیدار و هم صحبتی با استاد شدم.
پایاننامه امیر تمام شد، اما بهانه ادامه آن دوستی و مراوده طی سه سال گذشته، محبت بیدریغ استاد بود. دکتر عالمی استاد سینما بود ولی بیشتر از آن استاد دوستی بود، استاد معرفت بود، استاد مهربانی بود. دهها پیام محبتآمیزی که از ایشان دریافت کردم، دهها پیامی که تذکر و احتیاطی در بطن داشت، دهها حس خوبی که منتقل میکردند، آنچنان لذتبخش بود که تا آخر عمر با من خواهد بود.
هر بار دیدار ما آنقدر پر از آموختن بود، آنقدر پر از انتقال تجربه بود که حیفم آمد اینها را افراد محدودی بدانند. از برنامه «هنر هفتم» میگفتند و من فکر میکردم همه آنچه میگویند، درس است برای کسانی که میخواهند در تلویزیون کار کنند، نکتهسنجیهایشان درباره مجریان تلویزیون اینقدر زیاد بود که فکر کردم این حرفها و تجربیات، کلاس درسی خواهد بود برای مشتاقان مجریگری.
برای همین حدود یک سال پیش پیشنهاد ثبت خاطراتشان را دادم، آهسته و زیر لب از فیلمبرداری هم صحبت کردم. امیر گفته بود که استاد تن به چنین مطرحشدنهایی نمیدهد و پیشنهادهای بسیاری را رد کرده است. قرار شد بعد از برگشت از سفر برای دیدار فرزندانشان هماهنگ کنیم. بعد از برگشت، کرونا محدودمان کرد. دیدار آخر یک سهشنبهای همین نزدیکیها بود، شاید دو، سه هفته پیش. با امیر قرار گذاشته بودیم که جدی مساله را مطرح کنیم. قرار بود امیر تهیهکننده شود و من مثلا کارگردان و مصاحبهکننده. قرار بود کتاب گفتگویی با استاد داشته باشیم، و این گفتگو تصویری ضبط شود. از روز بزرگداشتی از جنس بزرگداشتهای علی دهباشی صحبت کرده بودیم.
بالاخره موافقت کردند: «خانم دکتر من فقط جلوی دوربین شما می نشینم و بس». البته استاد اصولا من رو «استاد بزرگوارم» صدا میزدند و همین است بزرگواری و محبت و معرفت. با این خطاب کردن، من بزرگ و بزرگوار نمیشد، استادی که ۴۴ سال دانشجو تربیت کرده بود، دانشجویانی که امروز هنرمندان بهنام این خاک هستند، بزرگیاش را به من، معلم تازهکار یاد میداد و حسی از اعتماد در دل من ایجاد میکرد که قوه محرکه راهها و کارهای دیگر بود، استادی که نه فقط در کلاس درس و دانشگاه، که در هر جایی بود، استاد بود.
خلاصه قرار شد شنبه هفته بعد قرار را هماهنگ کنیم. سفرهای کاری پیش آمد و قرار به تعویق افتاد. منِ خام، منتظر تمام شدن کارهایشان و رسیدن شنبهای بودم که استاد اجازه شروع کار بدهند؛ شنبهای که هرگز نیامد و حسرت شد به دل من و همه کسانی که میتوانستند از آن همه تجربه بهره ببرند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- مستند نیمهکاره اکبر عالمی تمام شد
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- برگزاری نکوداشت «اکبر عالمی» با موضوع «آموزش ماندگار در سینما»
- رونمایی از کتاب «دنیای شیشهای ۲» با یادی از سینایی، اکبر عالمی و مهرداد ذوالنور/بهرام بیضایی و جنبش های یک تنه
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- مروری بر رویدادهای روز پنجم جشنواره سینماحقیقت
- زمان برگزاری اختتامیه جشنواره سینماحقیقت اعلام شد/ برنامههای روز پنجم جشنواره
- بزرگداشت چهار استاد مستندساز فقید در سینماحقیقت
- کریم اکبری مبارکه، اکبر عالمی و رنجی که میبریم!/ سرمایه سوزی کرونایی
- مراسم نکوداشت اکبر عالمی در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت برگزار میشود
- عزیزالله حاجی مشهدی: اکبر عالمی در شناختِ دنیای پُر راز و رمز جادوی سینما در اوج ایستاده بود
- مردی برای تمام فصول/ به یاد اکبر عالمی
- «به شکوفهها، به باران، برسان سلام ما را»/ در رثای اکبر عالمی
- برشهای کوتاه/ صحبتهای اکبر عالمی درباره برنامه «آن روی سکه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





