سینماسینما، محمد تاجیک
به عنوان کسی که حدود بیست سال است خبرنگار سینمایی ام دیگر خیلی چیزها برایم عادی شده است؛ مثلا اینکه گزارش، خبر و گفتگویی اختصاصیای که تهیه کردهام توسط رسانه های دیگر بدون درج منبع اصلی آن، منتشر میشود.
از اوائل دهه هشتاد که به عنوان خبرنگار در خبرگزاری ایسنا فعالیت داشتم با بحرانی به عنوان منبع نزدن مواجه بودیم؛ مثلا ما در خبرگزاری ایسنا برای اینکه در رسانه های دیگر ، منبع خبر را حذف نکنند بارها در جاهای مختلف مصاحبه منبع را می زدیم تا احتمال اینکه منبع را حذف کنند کمتر شود.
در این سالها، آنقدر گزارشها و گفتگوها و خبرهایم در رسانه های مختلف به شکل عجیب و غریبی بدون منبع کار شده که حد و حساب ندارد.
اما در این چند ساله با رصد فراوان اخبار به این نتیجه رسیدم که این قضیه حادتر و شدیدتر شده است. شهوت عجیبی برای نزدن منابع اخبار و به اصطلاح از آن خود کردن اخبار در بین خیلی از رسانه ها به وجود آمده که حد و حساب ندارد. حتی در گذشته هم چنین وضعیتی وجود نداشت.
مصاحبه ای که آقای کیانیان به شکل اختصاصی با سایت سینماسینما انجام داده و به شکل گسترده ای در سایتها و کانالها بازتاب یافته، به شکل عجیب و غریب و باور نکردنی در برخی سایتها و کانالها با حذف عجیب منبع اصلی مصاحبه یعنی سینماسینما منتشر شده است.
جالب است برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده برخی رسانه ها، آرم سایت سینماسینما بر روی فیلم مصاحبه با آقای کیانیان حک شده است. تعدادی از رسانه ها به شکل عجیب و باورنکردنی اقدام به حذف آرم سایت سینماسینما کرده اند که آدم را یاد سانسورهای تلویزیون می اندازد. در برخی رسانه ها برای اینکه منبع اصلی خبر دیده نشود، آنقدر کیفیت فیلم را پایین آورده اند که فاجعه شده است!
قبلا اگر مثلا خبر اختصاصی ایسنا را با حذف کردن کلمه ایسنا، بدون منبع منتشر می کردند الان برای حذف منبع حاضرند کیفیت یک مصاحبه تصویری آنقدر پایین بیاید که تبدیل به یک فاجعه شود.
در عرف رسانه ای، منبع اصلی یک خبر را نزدن یک دزدی آشکار محسوب می شود و هیچ فرقی با دزدی و سرقت ندارد و عملا به یغما بردن زحمات یک خبرنگار و روزنامه نگار محسوب می شود.
متاسفانه خیلی از رسانه هایی که اخبار بدون منبع می زنند خیلی ادعای زیادی درباره حرفه ای بودن دارند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- رضا کیانیان در زادروز خود با موزه سینما مطرح کرد؛ آغوشم برای همکاری با جوانان همیشه باز است
- در نشست هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما مطرح شد: کیارستمی میگفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم/ موزهها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند
- کیانیان : با تحریم جشنواره مخالفم / باید بگذاریم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- تاسف رضا کیانیان از کمرنگ شدن علوم انسانی در ایران
- رضا کیانیان: نغمه ثمینی دشمن نیست!/ انتقاد از ممنوع از کار شدن برخی از هنرمندان در نشست خبری تئاتر «پدر»
- در مراسم سالگرد حمیدرضا صدر مطرح شد؛ مردی که با مرگش سرطان را شکست داد/ ۳۶۵ روز در فراق «صدر»
- رضا کیانیان: چرا نمیتوانیم در سینماهای جهان فیلمهایمان را نشان دهیم؟
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- لیلی رشیدی با رضا کیانیان در «پدر» همبازی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- «گالیله»، ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو