سینماسینما، ایلیا محمدینیا
این روزها ویروس کرونا بیش از ۶۰ کشور جهان را در نوردیده و البته مدتهاست میهمان ناخوانده شهرهای کشورمان شده و فضایی از رعب و وحشت را ایجاد کرده که با بی تفاوتی و مقاومت بعضی از هم وطنان گویا حالا حالاها هم میهمان ما خواهد بود. سینمای جهان و به ویژه هالیوود همیشه نسبت به سوژه های اینچنینی واکنش داشته و فیلم «شیوع» ساخته استیون سودربرگ هم از این قاعده مستثنا نیست. نکته جالب درباره فیلم شیوع و ویروس کرونا اشتراکات فراوان فی مابین شیوه ایجاد، محل بروز و چگونگی گسترش و عواقب احتمالی تبدیل شدن سونامی ویروس کرونا در کشورهای جهان است.
فیلم Contagion (شیوع) با همان فرمول همیشگی سینمای هالیوود در مواجه با بحران های جهانی اعم از جنگ، بحران های زیست محیطی، گروه های تبهکاری، جریان های تروریستی و… تولید و عرضه شده است و البته خیلی هم فرق نمی کند در پشت دوربین این دست از فیلم ها فارغ از کیفیت اثر چه کارگردانی حضور داشته باشد؛ از استیون اسپیلبرگ گرفته تا همین کارگردان شناخته شده و گویا مستقل یعنی استیون سودربرگ. به هر حال در اینگونه آثار، آمریکا مورد تهدید قرار گرفته و در شروع فیلم سیاست مداران آمریکایی متهمان اصلی هستند و در ادامه اما ریشه همه تهدیدها به خارج از مرزهای آمریکا بر می گردد و این آمریکایی ها هستند که جهان را نجات می دهند و البته برای خالی نبودن عریضه چند سیاست مدار و نظامی فاسد هم هستند که به سزای اعمالشان می رسند.
در شیوع، سودربرگ با همین فرمول فیلم را سروشکل می دهد و در انتها مخاطب در می یابد مشکل ولو ناخواسته از خفاشانی هنگ کنگی است که مسبب ویروس هستند و باز هم این پزشکان و نظامیان و سیاست مداران آمریکایی هستند که راهی برای برون رفت از این بحران فراگیر جهانی می یابند.
فیلم با نمایی از سروصداهای جمعیت حاضر در فرودگاه و سرفه های کوتاه بث اِمهوف ( گوئینت پالترو ) که به جهت ماموریت کاری به هنگ کنگ رفته است شروع می شود. سرفه هایی که در عین سادگی و بی اهمیتی خیلی زود ویروسی هولناک و کشنده را در سراسر آمریکا گسترش می دهد.
در « شیوع » سودربرگ در کنار تم اصلی فیلمش که همان بحران گسترش ویروس در آمریکاست چند داستان کوتاه پیرامون داستان اصلی را به صورت پارالل روایت می کند تا ابعاد مختلف گسترش ویروس و نوع مواجه و اثرگذاری آن را در میان طیف های مختلف مردم نشان دهد.
در میان داستانک های پیرامونی قصه فیلم ،داستان میچ (مت دیمون) و خانواده اش را شاید بتوان پررنگ تر از سایر داستانک ها به حساب آورد که در آن پردازش قصه و پرورش شخصیت ها به روند پیشبرد تم اصلی فیلم کمک شایانی کرد. در این بخش مخاطب به خوبی با کارکتر میچ و خانواده اش تا انتهای فیلم همراهی کرده و باورش می کند. اما فیلمساز در سایر داستانهای پیرامونی نتوانست همراهی مخاطب را به خوبی با خود داشته باشد.
داستان های مربوط به دکتر میرز، دکتر ساسمن و حتی دکتر چیور (لارنس فیشبرن) خیلی زود رنگ باخته و در نتیجه حضورشان صرفا کارکردی جهت بالا بردن تایم در فیلم می یابد. نگاه کنید به نحوه حضور الن (جودلاو) به عنوان خبرنگار آزاد که چگونه بیش از ۱۲ میلیون نفر وبلاگش را دنبال می کنند و سرانجام توسط دولت آمریکا دستگیر و خیلی زود آزاد شده و به فعالیتش ادامه می دهد بدون آنکه مخاطب فیلم در سراسر قصه فیلم چیزی درباره اثرگذاری به اصطلاح افشاگری های او در فیلم ببیند.
درباره فیلم شیوع بسیار می توان نوشت اما به نظر می رسد این روزها ویروس شایعه در فضاهای مجازی و حتی رسانه های خبررسانی خارجی و بعضا داخلی بازار پر مخاطب تری داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استیون سودربرگ تایید کرد؛ دیوید فینچر دنباله «روزی روزگاری در هالیوود» را میسازد
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- فوت کارگردان فیلم «زیردریایی»/ ولفگانگ پترسن درگذشت
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- گفتوگو با استیون سودربرگ و زوئی کراویتز درباره «کیمی»/ چرا به تکنولوژی مشکوک هستیم
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





