سینماسینما، حمید عبدالحسینی
یکی از گیر و گرفتهایی که سینمای ایران دارد و نمود بارز آن را داریم در جشنواره چهل و دوم فجر به وضوح میبینیم عدم پرداخت درست و یا به عبارتی دراماتیزه کردن مضامین، کاراکترها و یا حتی وقایعی است که در دورههای مختلف به وقوع پیوسته و یا در آثار ادبی منظوم و منثور بدان اشارت رفته است. فیلمهایی که بتواند با حال و هوای زمانه امروز ما و جنس آدمها و درونیاتشان مماس شود و به تبع، مخاطب را نیز با خود همراه سازد؛ در قحط الرجال فیلمسازان و فیلمنامه نویسانی با این قابلیتها و در غوغای هدررفت سرمایههای گزاف بدون نظارت که فلهای در اختیار کسان قرار میگیرد، حضور سروش صحت یک غنیمت است. او در این آخرین فیلماش (صبحانه با زرافهها) مسیر روبه رشد و هدفمندش در دنیای فیلمسازی را به کمال میرساند و با یک همکاری موفق دیگر با همکار فیلمنامهنویسش (ایمان صفایی) موفق میشود تا برداشتهای عارفانه و خیاموارش را رنگ و بویی بصری و سینمایی ببخشد. دیالوگ نویسی موجز که شوخیهایی تازه و به روز با نگرش اجتماعی منحصر به طبقه متوسط به خوبی در جای جای فیلمنامه تنیده میشود و حتی در پایان بندی نمادین و استفاده از استعاره و نماد نیز دچار خلل نمیشود، یکی از وجوه برجسته کار صحت در مقام نویسنده است و بار چنین فیلم سخت شخصیت محوری را تا انتها به دوش میکشد. گذشته از تمام ظرایف متن اما اجرای این چنین فیلمنامهای نیز نمیتواند با ساختاری غیر از آنچه در صبحانه با زرافهها در نظر گرفته شده، به نتیجه درخوری نائل شود.
در یک انتخاب و ترکیب طلایی میان بازیگران که یکی از درخشانترین همآمیزیهای گروه بازیهای سالهای اخیر سینمای ایران را پدید آوردهاند با چند نمونه مثال زدنی روبهرو هستیم: نخست حفظ راکورد در کنترل جنس بازیها و یکدستی جالب توجه هر چهار نفر آن هم با سبقهای متنوع و مدل و جنس بازیهای متنوعی که تا پیش از این از هر کدام شاهد بودهایم و دیگری درک درست و شناخت مناسب آنها از گونه فیلم که مشخص است هر یک از بازیگران چقدر دقیق دارند به اصطلاح در موقعیت بازی میکنند، اندازه کنش و واکنشها و بده بستانهای آنها حتی در مواجهه با ترکیب خارج از چهار شخصیت دوست فیلم به قدری هماهنگ است که حذف و یا نادیده گرفتن یکی از آنها و یا گشتن به دنبال جایگزین کاری سخت و نشدنی است. سینمای ایران به فیلمهایی از این دست بسیار نیاز دارد؛ فیلمهایی که حتی به جدیترین مفاهیم بشری یعنی مرگ نیز با دیده مزاح مینگرند و به ما یادآوری میکنند که زندگی نیز خود یک بازی است و نباید آنچنان جدی بدان نگریست؛ شاید در پس این نوع نگاه است که را ههای اثربخشتری برای برونرفت از موانع و مشکلات نهفته است که یکی از آنها تجربه صرف صبحانهای لذید با زرافههاست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- تولد ۸۱ سالگی هوشنگ مرادی کرمانی در «اکنون»
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- «صبحانه با زرافهها» به اکران آنلاین رسید
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





