سینماسینما، حمید عبدالحسینی
یکی از گیر و گرفتهایی که سینمای ایران دارد و نمود بارز آن را داریم در جشنواره چهل و دوم فجر به وضوح میبینیم عدم پرداخت درست و یا به عبارتی دراماتیزه کردن مضامین، کاراکترها و یا حتی وقایعی است که در دورههای مختلف به وقوع پیوسته و یا در آثار ادبی منظوم و منثور بدان اشارت رفته است. فیلمهایی که بتواند با حال و هوای زمانه امروز ما و جنس آدمها و درونیاتشان مماس شود و به تبع، مخاطب را نیز با خود همراه سازد؛ در قحط الرجال فیلمسازان و فیلمنامه نویسانی با این قابلیتها و در غوغای هدررفت سرمایههای گزاف بدون نظارت که فلهای در اختیار کسان قرار میگیرد، حضور سروش صحت یک غنیمت است. او در این آخرین فیلماش (صبحانه با زرافهها) مسیر روبه رشد و هدفمندش در دنیای فیلمسازی را به کمال میرساند و با یک همکاری موفق دیگر با همکار فیلمنامهنویسش (ایمان صفایی) موفق میشود تا برداشتهای عارفانه و خیاموارش را رنگ و بویی بصری و سینمایی ببخشد. دیالوگ نویسی موجز که شوخیهایی تازه و به روز با نگرش اجتماعی منحصر به طبقه متوسط به خوبی در جای جای فیلمنامه تنیده میشود و حتی در پایان بندی نمادین و استفاده از استعاره و نماد نیز دچار خلل نمیشود، یکی از وجوه برجسته کار صحت در مقام نویسنده است و بار چنین فیلم سخت شخصیت محوری را تا انتها به دوش میکشد. گذشته از تمام ظرایف متن اما اجرای این چنین فیلمنامهای نیز نمیتواند با ساختاری غیر از آنچه در صبحانه با زرافهها در نظر گرفته شده، به نتیجه درخوری نائل شود.
در یک انتخاب و ترکیب طلایی میان بازیگران که یکی از درخشانترین همآمیزیهای گروه بازیهای سالهای اخیر سینمای ایران را پدید آوردهاند با چند نمونه مثال زدنی روبهرو هستیم: نخست حفظ راکورد در کنترل جنس بازیها و یکدستی جالب توجه هر چهار نفر آن هم با سبقهای متنوع و مدل و جنس بازیهای متنوعی که تا پیش از این از هر کدام شاهد بودهایم و دیگری درک درست و شناخت مناسب آنها از گونه فیلم که مشخص است هر یک از بازیگران چقدر دقیق دارند به اصطلاح در موقعیت بازی میکنند، اندازه کنش و واکنشها و بده بستانهای آنها حتی در مواجهه با ترکیب خارج از چهار شخصیت دوست فیلم به قدری هماهنگ است که حذف و یا نادیده گرفتن یکی از آنها و یا گشتن به دنبال جایگزین کاری سخت و نشدنی است. سینمای ایران به فیلمهایی از این دست بسیار نیاز دارد؛ فیلمهایی که حتی به جدیترین مفاهیم بشری یعنی مرگ نیز با دیده مزاح مینگرند و به ما یادآوری میکنند که زندگی نیز خود یک بازی است و نباید آنچنان جدی بدان نگریست؛ شاید در پس این نوع نگاه است که را ههای اثربخشتری برای برونرفت از موانع و مشکلات نهفته است که یکی از آنها تجربه صرف صبحانهای لذید با زرافههاست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- وقتی کابوس از ازل با بشر زاده شد/ نگاهی به فیلم «سمره»
- نمایشی از بطالت/ نگاهی به فیلم «پلان ۷۵»
- یک مواجههی ناخوشایند/ نگاهی به فیلم «پس از ورود»
- دانشمند بازیگری/ درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگیاش
- جشنواره فیلم فجر و چند پرسش به جا مانده!
- سیر روز در شب/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- پر زرق و برق/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- بانویی به نام پروین/ نگاهی به فیلم «پروین»
- عاشقانههای یک سرباز که اَلکن ماند!/ نگاهی به فیلم «ظاهر»
- معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم فجر ۴۲؛ سیمرغ کارگردانی را به افخمی دادند/ «مجنون» بهترین فیلم شد
- الگوی ضعیف/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- کدام احمد؟/ نگاهی به فیلم «احمد»
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟