سینماسینما، گلاره محمدی
هشتاد سال پیش، در چنین روزهایی ایران علیرغم اعلام بی طرفی، درگیر جنگ جهانی دوم بود. در پی حمله نیروهای متفقین و اشغال شهرهای کشور، ارتش ایران متلاشی شد و … شاید تاکنون تنها صحنه ها یا لحظاتی از این واقعه تاریخی در برخی از فیلم ها یا سریالهای ایرانی به نمایش درآمده باشد(از صحنه هایی در «هزاردستانِ» علی حاتمی تا «درچشم بادِ» مسعود جعفری جوزانی) اما «خاتون» تمام و کمال روایتگر ایرانِ سالهای اِشغال است. آنچه در ۶ قسمت نخست این سریال به نمایش درآمده تلاشی است در جهت مستندنگاری آن سالها و عینییت بخشیدن به مقطعی به غایت مهم و تاثیرگذار از تاریخ معاصر ایران که در قسمتهای بعد قطعاً بسط و گسترش یافته و در زمانی دیگر به آن خواهم پرداخت.
باید دید چه چیز در «خاتون» باعث شده مخاطب عام و خاص جذب اثر شده و آن را پیگیرانه دنبال کنند. فارغ از تبلیغات، گروه بازیگران حرفه ای و گریم های منحصر به فرد آنها و سایر عوامل فرامتنی، خلق بستری مناسب برای بیان روایت یا به عبارت دیگر شکل گیری درست فضای بصری، نقش تعیین کننده ای در پیشبرد روند فیلمنامه ایفا کرده است. در این زمینه مثلث طراح صحنه، طراح لباس، مدیر فیلمبرداری حضوری پررنگ و انکارنشدنی داشته و ایده ها و انتخابهایشان در تعیین سرنوشت کلیت اثر، قابل چشمپوشی نیست.
مهمترین ویژگی در طراحی هنری «خاتون» تفکیک دو بخش صحنه و لباس و در عین حال هماهنگی و انسجام این دو مقوله است که به عنوان نمونه ای موفق می توان به آن اشاره کرد.
نکته ای که در طراحی صحنه آثار تاریخی نمی توان نادیده گرفت، عدم بهرهمندی سینمای ایران از نظام استودیویی است که این موضوع طراح صحنه را با چالش های متعددی روبرو می کند و در چنین شرایطی است که موفقیت طراح بیش از پیش به چشم می آید. کامیاب امین عشایری در «خاتون» با اشراف بر مواردی چون موقعیت تاریخی و جغرافیایی و نیز معماری آن دوران خاص، در کنار پالت رنگی که متناسب با فضاهای مشروح در فیلمنامه به کار گرفته، مکانهایی را طراحی کرده که نه تنها بخش مهمی از بار دراماتیک داستان را به دوش می کشند، بلکه سندی تاریخی از دورانی سپری شده به حساب می آیند. تاکید بر خاکستری های رنگی و عدم استفاده از رنگ های شارپ (که چشم مخاطب را به خود متوجه میکند) و حضور موثر نورهای دقیق و حساب شده (در هماهنگی با فیلمبردار ) را می توان از نقاط قوت در خلق فضای بصری «خاتون» برشمرد.
در همین راستا و در زمینه طراحی لباس هم سارا سمیعی با مطالعه دقیق از شخصیتهای حاضر در سالهای دهه بیست و در هماهنگی با هویت بصری شکل گرفته در بستر داستان، همان دید مستندنگارانه را در شخصیتهایی چون فهیمه اکبر (با بازی غزل شاکری) و موسیو آرسن (با بازی قربان نجفی) به نمایش گذاشته است. انتخاب مدل لباس ها و آکسسوار متداول در آن دوران و نیز انتخاب رنگ و رسیدن به هارمونی در پالت رنگ صحنه و لباس در قسمت های به نمایش درآمده، از ویژگی های منحصر به فرد و تحسین برانگیز این اثر محسوب می شود.
برای تحلیل بهتر و بیشتر باید دید نقاط قوتی که به آن اشاره شد در ادامه داستان چه سرانجامی پیدا خواهند کرد و آنچه تاکنون مخاطب را با «خاتونِ» تینا پاکروان همراه کرده، رضایت او را تا قسمتهای پایانی حفظ خواهد کرد؟ به گمانم با آنچه تا این لحظه شاهدش بودیم می توان امیدوار بود و انتظار داشت این سریال جای خالی عاشقانه ای در دل تاریخ معاصر ایران را با روایتی اثرگذار، پُر کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به نقدهای «تاسیان»/ نمایش یک دوران آرام، لزوما رویا فروشی نیست
- «تاسیان» و پایانی بیقهرمان
- «تاسیان» و نظریه مرگ مولف
- تاسیان میشود بیتو
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- عرضه یک فیلم سینمایی به کارگردانی تینا پاکروان در شبکه نمایش خانگی
- فرافکنی به جای دیدن ریشهها/ نگاهی به ادعای تحریکشدن مردم به اعتراض بهواسطه سریالهای شبکه نمایش خانگی
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- نمایش «مخاطب» رفع توقیف شد
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





