سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
دهمین قسمت برنامه «همرفیق» تجربه ای عجیب و کم نظیر محسوب میشود. تماشای تصویر و کلام چهره ای که همین چند روز پیش به ناگاه از دست رفته، باعث می شود که هر حرف و حرکتی از او خاطره ای را زنده و اشک مخاطب را سرازیر کند. مخاطبی که در طول یک سال گذشته، بارها و بارها داغ دیده است ولی این یکی انگار تلخ تر و باورنکردنی تر از بقیه است. مرگ حق است و دیر یا زود نصیب همه ی انسان ها می شود. ولی بعضی از رفتن ها تا همیشه آدمی را می آزارد. این چنین است که حضور طنازانه ی علی انصاریان در این برنامه، بیش از آن که مسرت بخش باشد، حسرت آمیز است. حسرت از دست دادن چهره ای که پس از آن همه افتخارات ورزشی و تجربیات مختلف تلویزیونی، در آستانه ی حضوری جدی تر در عرصه ی سینما بود که به یکباره همه چیز را از دست رفته دید. رفت تا حسرت ناتمام ماندن همه ی آن آمال و آرزوها، بر دل او و ما بماند…
انصاریان در این قسمت «همرفیق»، حضوری عجیب دارد. با این که رضا صادقی مهمان ویژه ی شهاب حسینی است، اما اوست که گل سرسبد برنامه است. به محض ورودش، باب شوخی را باز می کند و رنگ و بویی متفاوت را رقم می زند. از نقش و گریم متفاوت اش در فیلمی از علی روئین تن تعریف می کند و به وقت اش از خاطرات مشترکشان با شهاب حسینی و رضا صادقی می گوید. حتی در بخش قرعه کشی نیز سنگ تمام می گذارد و باعث می شود به جای یک نفر، سه نفر صاحب جایزه شوند و البته در این بخش هم این فرصت را از دست نمی دهد تا از نقش مادر در موفقیت های آدمی یاد کند. او حتی از یاد زندگی و مرگ هم غافل نمی شود. آن جا که می گوید: «زندگی کن، چه خوب، چه بد… لذت ببر از زندگی، حتی به غلط» یا آن جا که ناگهان در فکر فرو می رود و این جمله را بر زبان می آورد که: «ای کاش دنیا می ایستاد، آدم میتونست یه جایی پیاده شه!» جمله ای که انگار کائنات آن را شنید و به سرعت در تحقق اش کوشید. دنیا برای لحظه ای هم که شده از حرکت ایستاد و او را از قطار زندگی پیاده کرد.
«همرفیق» اگر تاکنون هم نتوانسته بود رضایت کامل مخاطبان اش را جلب کند، همین تک برنامه ی به موقع اش کافی است تا دین اش را ادا کرده و در خاطره ها ماندگار شود. برنامه ای که برای آخرین بار به علی انصاریان فرصت داد تا خودش باشد و هر چه دل تنگش می خواهد بگوید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- ادامه یک اتفاق تاریخی؛ ۹ خواننده دیگر در میدان آزادی کنسرت برگزار میکنند
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- درباره «رها»/ تاراج
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





